Pappa, jag vill ha en italienare...
Denna italienskregistrerade Fokker F.27 har sedan några veckor tillbaka varit baserad i Jönköping (ESGJ).
Redan den 26 september MMS:ade LNK över ovanstånde bild på I-MLTT. Jag gissar att Fokkern är här för att flyga post på nätterna, så återigen ljuder screaming Darts i June-natten. För några år sedan var det West Airs HS.748:or...
Fokker F.27-500 Friendship med tillverkningsnummer 10378 registrerades som PH-FNA den 13 november 1968 på NV KNV Fokker, Schipol-Oost, för testflygningar innan levererans till kund. Dessa var klara den 22:e i samma månad då den ströks ur det holländska registret. Flygplanet togs därefter upp på det franska dito som F-BPUF den 12 december, detta efter leverans till Air France.
Jag har inte bilden fullständigt klar för mig, men jag tror att Secrétariat d'Etat aux Postes et Télécommunications var delfinansiärer av Air France:s F.27-flotta. Huvudsaklig nattlig sysselsättning var att flyga post och planet opererades senare i karriären av Air France dotterbolag Aéropostale. I början av oktober 1991 noterades Europe Airpost SA som ny ägare av F-BPUF, det bolaget var också associerat med franska "La Poste".
I februari 2001 hamnade F.27:an hos italienska MiniLiner S.R.L. och fick nu registreringen I-MLTT. Bolaget är baserat i Bergamo, sysslar med ad hoc fraktcharter, och använder för närvarande ett tiotal Fokker F.27 och -50 samt ett par LET 410.
Undrar om det var som sas hos Amapola (för jag gissar att kontraktet gått via Salén?)? "Pappa Sven, jag vill ha en italienare! Fixa en som är ledig!" Kanske lät det - och såg ut - något i denna stilen?