Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

When speaking of Swedish General Aviation

Publicerad 2011-11-26 16:27:00 i Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



...så skrev en engelsman, now resident in Sweden, följande på ett forum häromkvällen. 
Texten är en bra sammanfattning av flera av de stora problem som svenskt allmänflyg just nu brottas med. Det är en fråga om överlevnad...


General Aviation in Sweden has been at the heavy end of a real thumping of late and...it is primarily the implementation of EASA directives, guidelines and regulations which are the culprits. Of course, fuel expenses have also played a key role in this downturn, but it is the horrendous and unrelenting increase of existing fees and the introduction of new costs which are deterring existing, new and potential pilots and aircraft owners to 'call it a day', sell up or not move any further. The plan to streamline administrative expenditure by merging all transport authorities into mega agencies isn't working. On the contrary. And whereas statistics reveal the number of registered and airworthy aircraft declines, the number of civil servants employed within the agencies continues to rise. You don't need to have an MBA in maths to realize this will not work out in the longer term.

Moreover, centralized European authorities now command and throw around so much weight they can - and do - dictate whatever they wish regardless of the consequences.



All this is further exasperated by the scandalous happenings taking place in our capital city Stockholm, where we have a scenario unfolding whereby private, leisure and General aviation will be without a haven and anywhere to land or take off. Namely an airfield or airport within reach of Greater Stockholm. This is without precedent in Nordic Europe, yet all the same is happening before our very eyes. I fear the future looks quite bleak and - with only a few exceptions - the people I know from the GA community agree. You can read more about this predicament on Fred's highly recommendable Lae blog and here Stockholms flygklubb;  <http://www.stockholmsflygklubb.se/>

Som sagt, well put! Och tack för rekomendationen av en viss blogg. Jag saxar uppropet "Skriv ett brev" från Stockholms flygklubbs sajt nedan, för så pass viktigt är det. Jag tog upp uppsägningarna på Bromma redan i början på året - läs om Stockholmseländet.

Ärligt talat, en rutten ek mitt i gatan jämfört med detta problem.
.!?

 

Skriv ett brev


Skrivet av Joakim Mared fre, 2011-11-18 16:38
Det är hög tid att uppmärksamma våra politiker på att läget är akut, och att man inte längre kan ducka Bromma-frågan.

Vi uppmanar därför alla som ser detta att ladda hem, eventuellt redigera och därefter skicka detta brev. Skriv under med ditt namn och skicka i tre kuvert till följande adresser:

Kommunstyrelsens ordförande
Sten Nordin
Stadshuset
105 35 Stockholm

Trafikborgarrådet
Ulla Hamilton
Stadshuset
105 35 Stockholm

Infrastrukturminister
Catharina Elmsäter-Svärd
Näringsdepartementet
103 33 Stockholm

Du hittar brevet här:
http://www.stockholmsflygklubb.se/sites/default/files/SFK_brev_november_2011.doc
 
   
Jag har skickat brev till dessa tre makthavare. Har du?



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-11-28 21:39:25

Det här inlägget väckte vist mer intresse än vad kommentarerna visar. Det bildades någon form av telefonkedja av folk som har skrivit brev.

-Bra jobbat.

Postat av: F

Publicerad 2011-11-28 21:51:08

Bra! Tack! Det har varit mycket trafik på bloggen men jag tycker det varit konstigt att detta inlägg inte fått det gensvar som jag tycker det borde. Detta är viktigt! Om mina läsare känner för att engagera sig lite, bara lite - detta är ett sånt tillfälle.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-11-29 12:48:13

AOPA Sverige har föreslagit att de "vräkta" intressenterna ska få etablera sig på andra sidan banan, på den gamla brandövningsplatsen:

http://www.aopa-sweden.com/Nyheter.htm#aopa bromma1



"Swedavia har meddelat att frågeställningarna är komplexa och att något snabbt slutligt besked inte är troligt - men att en indikation på hur det hela uppfattas bör kunna erhållas under slutet av november månad."



Ska bli intressant. Ska fogden komma i januari och genomföra vräkning?

Postat av: Adam F

Publicerad 2011-11-29 16:36:51

Det hela är väldigt tragiskt. Jag lärde mig flyga på Bromma med legendariske flygläraren Gunnar Degramo (som hade över 50.000 timmar). När Barkarby lades ned för några år sedan, så var det en annan plats jag spenderat mkt tid på - både på Osterman för helikopterträning men även alla skolflygningar från Bromma. Givetvis så nu när idioterna lyckats med att stänga ned Barkarby, så händer likt förbannat inte något med deras byggen som var sååååå viktiga och absolut inte kunde utföras någon annan stans i hela världen minsann utom just mitt där banan är, såklart. Man blir så trött. Nu verkar Bromma gå samma öde tillmötes. Trots att det finns faktiskt hur mkt plats som helst om viljan bara fanns - Lintasverken, den gamla tvärbanan, västra sidan på fältet, etc, etc. Dom vill helt enkelt inte.

Postat av: F

Publicerad 2011-11-29 20:24:00

Ja, det är helt sjukt! Så idiotiskt så det är svårt att fatta, att ta till sig. Ibland undrar man om inte huvudstadens (ett uttryck som man sliter ut i 08-området)flygklubb borde varit kunglig. Den hade kommit in under annat "beskydd", lite mer åt segling, motorbåt och tennis alltså. Vad hände med AKS, Aeroklubben i Stockholm? (med ref till AKG och AKM) Ja well hell, men då hade man sett till att få en mecernat att bygga en klubbstuga till å duga. Istället kommer väl kronofogden på uppdrag av Swedavia den 1/1...



Ännu en länk: http://www.stockholmsflygklubb.se/news/2011/11/11/swedavia-vill-vraeka-affaers-och-allmaenflyget-fran-bromma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela