Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En Bestmann från Grönskåra - 6

Publicerad 2011-11-06 15:08:11 i Bücker,



Det var ingen annons som var publicerad i senaste utgåvan av Aeroplane Monthly, som jag berättade i En Bestmann från Grönskåra - 5 - det var snarare en notis som slutar som en annons. Igår passade jag på att inskaffa denna tidning och ovan ser vi artikeln/notisen/annonsen ifråga.

Jag tycker detta är trist. Ärligt talat, till och med skittrist. Självklart ska folk få göra som de tycker med saker man ägare till. Den biten säger jag inte så mycket om, även att man ska vara klar över - som i detta fallet - föremålets eventuella historiska värde ur nationellt hänseende ("den sista nödlandaren" från andra världskriget).

Det jag reagerar mer på är skribentens nästan överdrivna vilja att sälja Bücker Bü 181 Bestmann SE-BNK till UK. Att skriva samma sak i en tysk flygtidning lär även vara ambitionen. En av mina främsta ledstjärnor är att bevara svensk flyghistoria - se gärna stora delar av produktionen i denna blogg ur det hänseendet, inte medvetet medverka till att vårt kulturarv säljs eller på annat sätt hamnar utomlands. Ovanstående notis gör det, uppsåtligt till och med. 

Den som forskat fram historiken om och kring piloten Hermann Butz är min kollega inom det flyghistoriska gebitet BoW. Jag har varit engagerad i ytterkanterna, fascinerad av det som framkommit. Ingen av oss har gjort detta för att se den sista andra världskrigsnödlandaren lämna Sverige - snarare för att det var den sista nödlandaren kvar i Sverige! Längst där bak tänker man Vad kan vi göra för att uppmärksamma detta faktum och hjälpa till med dess bevarande? Återigen, den där "ledstjärnan".

Nu kan ju visserligen dock orginaliteten i SE-BNK ifrågasättas här och var, som omnämt tidigare. I vilket ljus detta kommer ställa saker och ting återstår att se.

Det är ibland en balansgång att vara flyghistorisk skribent. Just nu undrar jag om jag ska i överhuvudtaget fortsätta publicera dylika alster på bloggen. Det är uppenbart lätt hänt att man sedan använder materialet på fel sätt och jag vill banne mig inte medverka till att svenskt kulturarv på detta vis försvinner.  


Nedan syns Albin Ahrenberg, sittande bakom Berit Myrén, i den förstnämndes Bücker Bü 181 Bestmann, SE-BNK.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Pelle L

Publicerad 2011-11-06 15:44:51

Har följt dina texter, och håller med om att det är sorgligt att/om denna klenod lämnar landet. Vet inte riktigt har man skall tackla problemet i nuläget. Tyvärr ligger ju sånt här helt i linje med inriktningen hos museet i Linköping, så nån hjälp därifrån lär man ju inte kunna räkna med. Bra att du tar upp detta... ser fram emot fortsatt info.

Postat av: Cederqvist JR

Publicerad 2011-11-06 15:57:08

Otroligt trist att en "kulturskatt" lämnar landet. Vi får hoppas att någon uppmärsammar detta och lyckas behålla den i Sverige.

Postat av: Håkan Buffal-O

Publicerad 2011-11-06 16:24:23

Kan bara instämma med de föregåeende inläggen, surt sade räven!

Postat av: Weiron

Publicerad 2011-11-06 16:50:21

Det här är ju iofs inget nytt dvs att man känner vittringen av mynt om man sitter på något av historiskt värde. Tidigare har ju hela eller delar av nödlandare, motorer etc avyttrats utomlands av personer som kallar sig flyghistoriker och i några fall även bedriver konsultverksamhet i egen firma inom gebitet...

Vad som krävs är en attitydförändring hos de som i sammanhanget kallar sig flyghistoriker och värnar om det svenska flygets historia. Hit räknas givetvis även flyghistoriska intresseorganisationer, myndigheter och muséer inte minst FVM.

Det hedrar dig F att du tar i skiten och drar fram den till beskådande och kanske även eftertanke... Fortsätt - vi är många som är med dig!

Postat av: Undrande

Publicerad 2011-11-06 22:32:51

Hur många flygplan som Albin Ahrenberg ägt så att säja privat finns kvar idag?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-11-07 10:21:57

@Undrande Det är nog allt så att Bestmannen SE-BNK är den enda kända kvarvande flygmaskinen som Albin Ahrenberg hade privat. Den var döpt "Albin" hos SAS Flygklubb f ö.

Ännu en aspekt som gör BNK unik ur svenskt hänseende

Postat av: F

Publicerad 2011-11-07 13:07:57

Tack Weiron et al. När en säljare av dylik historisk värdefull flygmatriel - och detta kan inte alltid översättas i penningvärde - kommer i kontakt med flyghistoriker som är i publiceringstagen så bör den sistnämnde tänka till innan. Det är fråga om att ha med sig en flyghistorisk värdegrund och utifrån det se objektet. I notisen eller annonsen, eller vad man nu kan se det som, så är den flyghistoriska värdegrunden helt borttappad.



Dessutom så är kärnan i texten, det vill säga berättelsen om Hermann Butz, baserad på en artikel (publicerad i SFT 6/2009) som BoW har skrivit och som i detta sammanhang gjort detta med helt annan mening. Hur hade ovanstående text sett ut om inte denna historia hade publicerats? Rubriken "Great Escape" hade nog inte vart där, inte ens den tyska koden hade blivit rätt. Nej, det hade inte funnits i princip något att skriva.



Man kan inte "äga" en berättelse, men man kan respektera de som forskat fram den och varför de gjort det. En fråga om värdegrund...

Postat av: Jan Eriksson

Publicerad 2011-12-20 20:19:08

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela