Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En Bestmann från Grönskåra - 5

Publicerad 2011-10-24 17:56:29 i Bücker,


En bild på den tyska Bücker Bü 181 Bestmann som landade på en mosse (Gölen) vid byn Stenbrohult sydväst om Grönskåra den 25 maj 1945 - flygplanet "ligger på ankomstplatsen". Notera datumet - kriget slutade den 7 maj. Via BoW.

Det känns tragiskt att se denna Bücker Bü 181 Bestmann lämna landet - för annonsen i senaste Aeroplane Monthly pekar ju på att så antagligen kommer bli fallet. Redan har jag fått en förfrågan från UK om flygplanet.

Bestmann SE-BNK, före detta Luftwaffe CR+IU, är så vitt jag vet den sista "nödlandaren" som finns kvar bevarad efter andra världskriget i Sverige. Historien om flygplanet och Hermann Butz, som använde det för sin flykt hit ett par veckor efter krigslutet (!), är fascinerande. Detta sammantaget gör att Bestmann SE-BNK är ett mer än lämpligt föremål passande för ett svenskt museum. Så pass unikt är planet. Läs gärna de tidigare En Bestmann från Grönskåra-inläggen.

Jag förstår säljaren på sätt och vis (kanske inte har någon viktig detalj klar för mig), men detta flygplan är mer än en orginaltillverkad Bücker Bestmann. För det är som enkom orginaltillverkad med Luftwaffwe-history som man kommer att se på detta kulturföremål i Tyskland eller i UK? Inte att det är den sista nödlandaren, och det i dubbel bemärkelse... 

Återigen, detta om k-märkning av vissa flygplan, precis som fartyg - vad händer?

Uppdaterat 111025

Enligt en källa lär det finnas en hel del Hägglunds-taggar/plåtar här och var i SE-BNK. Kanske bytte man ut kroppen efter det att denna Bestmann blev skadad vid hangarbranden (Hangar A) på Bromma den 9 april 1947?  Eller inte? Med rätt stor säkerhet var vänstervingen obrukbar. Se SFT 3/2011 s.4.

Samma månad hade KFF, som tagit hand om Bestmannen åt ryssarna (man trodde felaktigt från svensk sida att Butz flykt hade påbörjats från en av Sovjet besatt del av Tyskland), notifierats om att flygplanet skulle överlämnas till Albin Ahrenberg. Den 23 april 1947 transporterades planet till Ahrenbergsflyg på Lindarängen.

Grundbesiktning efter återuppbyggnad skedde den 2 augusti 1949 och därefter utfärdades interimsluftvärdighet. Registrerades officellt som SE-BNK den 26 september 1949, ägare Albin Ahrenberg, Danderyd. Tilldelades då tillverkningsnummer LFS 1-1949, fast tillverkningsåret angavs som 1944. Under 1950 och större delen av -51 hyrdes SE-BNK ut till SAS flygklubb på Bromma.



Den Bestmann som fastnade i mossen utanför Grönskåra 1945 hade "108" påmålat på fentoppen, med andra ord var detta tillverkningsnumret (Werk Nr.). Detta nummer finns också med i olika handlingar tillhörande SE-BNK. Jag har tidigare trott att man bytte till LFS 1-1949 i samband med inregistrering för att ryssarna inte skulle i efterskott kunna komma med eventuella krav. Hursom, "108" känns i detta fall som ett för kort Werk Nr.. Kanske är det bara de tre sista siffrorna i det vanligtvis sexsiffriga numret?

Det lär, enligt den tidigare nämnda källan, stå stämplat i SE-BNK med Hägglund & Söner nr 103. Det flygplanet var en Sk 25 i flygvapnet, FV-nr 25103. Denna Bestmann avfördes 541021 tillsammans med de övriga sista av typen i flygvapnet och såldes via Svensk Flygtjänsts försorg vidare till Västtyskland. Av 94 stycken försålda Sk 25 Bestmann kom 72 stycken återuppstå civilt nere på kontinenten. Dock inte 25103.

Luftvärdigheten för SE-BNK kom att utgå den 31 augusti 1951, därefter inträffar en stilleståndsperiod. Enligt registret så noteras Svensk Flygtjänst AB som nya ägare till SE-BNK den 18 november 1954 och planet blir åter luftvärdigt den 23 september 1955. Därefter såldes SE-BNK i juni året därpå till Sven Forssén i Trelleborg.

Ja, vad ska man tro? En omfattande grundöversyn av SE-BNK 1954-55 renderade i byte av...rätt mycket? Så frågan är hur mycket orginal flygplanet kan anses vara idag?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Adam Holm

Publicerad 2011-10-25 03:54:36

Det finns åtminstone 5.000 personer med tillräckligt historiskt flygintresse för att gå med i landets största flyghistoriska förening.

Om vi alla "skramlade" 200 kr/person så skulle vi få en miljon. Tillräckligt för att rädda denna unika Bestmann kvar i landet? Vore inte det ett arv att lämna till kommande generationer med samma intresse?



Fortsätt med din blogg, för allt i världen!

Hur skulle man annars få reda på vad som händer ute i landet inom flygets värld...



MVH / Adam Holm

Postat av: F

Publicerad 2011-10-25 11:24:13

Tack för de värmande orden om bloggen, Adam.



En insamling vore inte kanske inte så dumt. Få fram en halv mille...

Postat av: Åke Nygren

Publicerad 2011-10-26 21:46:49

Hej!

Jag ägde under några år en Bucker Bestman som tyvärr inte var i flygbart skick. 3 st original-

motorer som var i gott skick fanns också.

Serienumret var 123 (om jag minns rätt)men limningarna var ite i bästa skick.

Jag bytte bort hela rasket mot en flygbar Auster.

Var Buckern finns i dag vet jag ej.

Hälsningar

Åke Nygren

Postat av: F

Publicerad 2011-10-27 09:46:25

Mycket intressant, Åke. Jag kontaktar dig via mail.

Postat av: Jan Eriksson

Publicerad 2011-12-20 11:20:15



Har följt bloggandet om mitt flygplan SE-BNK. Det

verkar som att redaktören av bloggen"skenat "iväg

och tydligen i ett upprört tillstånd, anklagar den

som skrivt artickeln om SE-BNK i Aeroplane och

andra tidningar, för att vilja sälja ut flgplanet

Det är helt fel! Allt som skrivits om SE-BNK har

jag beställt av den som skrivit articklarna i

tidningarna.

Det finns några i Sverige som är intresserade av

att köpa flygplanet, men till det pris dom själva

anser rätt. Andra vill helst ha flygplanet

gratis, för att ställa ut det på något museum i

någon del av landet.

Genom de articklar som skrivits och de svar jag

erhållit,har jag fått uppfattning om SE-BNK:s

värde, utanför Sverige.

Jag har ägt Bückern sedan 1980 och registrerade

den på mig 1986. Under tiden har inte fler antal

personer än vad som ryms på ena handens,fingrar,

visat intresse att se på flygplanet.

Man kan konstatera att intresset av min Bücker

inte är så stort, här i landet.

Efter articklarna i tidningarna har flertal Per-

soner, utanför Sverige, visat inresse för Bückern

Vid den första kontakten med detta forums redak-

tör i Nov. 2007, inbjöd jag honom att besöka min

hangar på Sundbro, Uppsala för att se på Bückern.

Denna inbjudan gäller fortfarande.

Min avsikt med Bückern, är att den skall byggas

upp till luftvärdigt skick av den som kommer att

äga flygplanet.



Jan Eriksson

Ägare av SE-BNK













Postat av: Jan Eriksson

Publicerad 2011-12-20 19:08:33



Har följt bloggandet om mitt flygplan SE-BNK.Det

verkar som att redaktören av bloggen,"skenat" iväg

och tydligen i ett upprört tillstånd anklagar den

som skrivit artickeln om SE-BNK i Aeroplane och

andra tidningar,för att vilja sälja ut flygplanet.

Det är helt fel! Allt som skrivits om SE-BNK har

jag beställt av den som skrivit articklarna i tid-

ningarna.

Det finns några i Sverige som är intresserade av

att köpa flygplanet, men till det pris dom själva

anser rätt. Andra vill helst ha flygplanet gratis

för att ställa ut det på museum i någon del av

landet.

Genom de articklar som skrivits och de svar jag

erhållit,har jag fått en uppfattning om SE-BNK:s

värde, utanför Sverige.

Jag har ägt Bückern sedan 1980 och registrerade den

på mig 1986. Under den tiden har inte fler antal

personer än vad som ryms på ena handens fingrar,

visat intresse att se på flygplanet.

Man kan konstatera att intresset av min Bücker,

inte är så stort, här i landet.

Efter articklarna i tidningarna har flertal per-

soner, utanför Sverige, visat intresse dör Bückern.



Vid den första kontakten med detta forums redaktör

i Nov. 2007, inbjöd jag honom att besöka min hangar

på Sundbro, Uppsala för att se på Bückern. Denna

inbjudan gäller fortfarande.



Min avsikt med Bückern, är att den skall byggas

upp luftvärdigt skick av den som kommer att äga

flygplanet.



Jan Eriksson

Ägare av SE-BNK







Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela