Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skroten på Hässlö 1979

Publicerad 2011-07-04 23:03:00 i Allmänt, Kalla kriget,



Lia har återigen varit i farten och komponerat ett högintressant inlägg åt oss om vad som fanns på skroten på Hässlö för lite över 30 år sedan.

I slutet av augusti 1979 var det flygdag på F 1 i Västerås. Den går till historien som en av de regnigaste i Flygvapnets historia. Dessa bilder är däremot tagna dagen innan och då var det åtminstone uppehållsväder. Hade det varit dåligt väder även denna dag hade dessa bilder aldrig blivit tagna. Efter att ha tittat igenom markutställningen, gjorde vi - en grupp kompisar ur Svensk flyghistorisk förening (SFF) - ett kort besök på brandövningsplatsen innan det var dags för hemresa. Med vårt intresse för gamla flygplan, så upptäckte vi snabbt att det där fanns några oväntat intressanta flygplansvrak att se.



Som på flera andra brandövningsplatser under 1970-talet så fanns det ett antal Lansen-vrak. Det som gjorde denna plats lite speciell beträffande Lansen, var att det fanns flygplan av tre olika versioner. Mest illa åtgången var en A 32A, nummer 32154. Ett flygplan som hade flugits under 2152 timmar innan det kasserades den sista mars 1978. Merparten av timmarna hade flugits vid F 17 i Ronneby mellan juli 1957 till januari 1976, då flygplanet övertogs av F 6 i Karlsborg. Anropssignalerna hade varit Quintus blå Erik, Quintus 40 och i Karlsborg Filip 41.
Medan 32154 var en standardmässig Lansen, var flygplanet intill desto ovanligare (se översta bilden). Det var nämligen den första prototypen till jaktversionen av Lansen (J 32B), med nummer 32501. Flygplanet premiärflögs den 7 januari 1957. Flygplanet flögs av Saab och Försökscentralen (FC), men drabbades av en motorbrand i början av 1962 och tog ur bruk. Bilden är således tagen 17 år efter missödet, men det är inte känt hur länge vraket fanns kvar efter det.



De andra två Lansarna var av spaningsversionen S 32C och som tidigare tillhört F 11 i Nyköping. F 11 hade slutat flyga Lansen i mitten av november året innan och endast ett exemplar sparades för museibruk. De övriga kvarvarande skrotades eller blev övningsobjekt. På bilden ses nummer 32918, med nummer 33 på fenan. Intill ses 32933, med nummer 18 på fenan. Kunniga kalenderbitare tror nu att jag skrivit fel, men det har jag inte. Normalt var nämligen numret på fenan desamma som de två sista siffrorna i registreringsnumret, men här hade fenorna uppenbarligen monterats på fel flygkropp efter transporten till Hässlö. Båda var ursprungligen levererade till F 11 runt årsskiftet 1958-59. "Otto" har naturligtvis koll på dessa flygplans gångtider, som var 2219,91 respektive 2077.23 timmar.



Det fanns också tre Draken intill Lansarna, varav två var lite speciella. Väljer att visa den äldsta först, en J 35A med nummer 35003 vilket indikerar att det handlar om det tredje serietillverkade exemplaret. I Widfeldts Draken-bok läser jag att flygplanet flögs för första gången den 23 oktober 1959 och senare blev ett provflygplan för Drakens D-version. Det kasserades i september 1968.



Bredvid stod en annan J 35A, nummer 35072 märkt 36 ur F 16 i Uppsala. Flygplanet togs i bruk i september 1961 av F 13 i Norrköping (med 72 på fenan), men överfördes senare till     F 16. Det flögs under sammanlagt 1199.36 timmar innan det kasserades i början av september 1975.



Draken som ligger på buken är en tidig J 35F, den vanligast förekommande Draken-versionen. Det har nummer 35403, vilket indikerar att det är den tredje serietillverkade av F-versionen. Premiärflygningen skedde den andra mars 1964 och flygplanet märktes som 03 ur F 13. I likhet med många andra flygplan som byggts tidigt i en serie, användes 35403 som provflygplan. Det hamnade därför hos FC på Malmen, där det genom åren kom att ha en mängd olika nummer på fenan: 06, 46, 43 och slutligen 13. Det kasserades redan i december 1978 och hade då endast flugits under 471 timmar. Det låga flygtidsuttaget kan förklaras med att det varit just ett provflygplan och inte använts i den dagliga tjänsten vid en flygflottilj.

I likhet med inlägget om Skroten på Frösön avslutas detta blogginlägg med ett foto av en         Tp 83 Pembroke. F 1 var den första flottilj som tog denna typ i bruk. Här ses Pembroke nummer 83011, vilken var den Tp 83 som F 1 hade i tjänst under flest antal år. Den levererades till F 1 i augusti 1955, tillhörde under en period även F 14 i Halmstad innan den åter blev Hässlö-baserad, samt togs ur tjänst 1973. I likhet med de flesta Tp 83:or blev den efter kasseringen använd som räddningsövningsobjekt. Vid fototillfället var flygplanet skadat, men det hade inte brunnit. Hur länge det kom att finnas kvar på platsen har jag inte lyckats finna några uppgifter om. Men någon bloggläsare kanske vet?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Ragnar Dyrssen

Publicerad 2011-11-17 21:15:33

Fina bilder. Mycket intressant. Finns det möjlighet att få bilden på S32:orna. Kanske har du fler bilder på de, där de står på F 1 1979. är extra intresserad av just F 11's sena historia.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela