Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skroten på Frösön 1976

Publicerad 2011-01-05 11:01:00 i Kalla kriget,



Lia såg kompisen SuperEchoChris bilder från skrotgården på Ljungbyhed 1973 här på bloggen, och sic! så fanns dessa bilder med medhängande text i inboxen, vilket tacksamt publiceras. Och det lär bli fler alster från fotoexpeditioner på olika flottiljers skrot- och brandövningsplatser. Kul! Lia skriver:

Blogginlägget med bilder tagna av min gamle vän SuperEchoChris på flygplan på 
F 5:s brandövningsplats 1973 inspirerade mig att leta rätt på en del bilder som passerat 30-årsstrecket. Den första brandövningsplats jag besökt visade sig vara F 4:s på Frösön. Bifogade bilder är tagna i början av juni 1976. Som synes dominerades platsen av Lansen, av bilderna att döma sex till antalet, samt en J 29F Tunnan.
 
Flygplanet på den översta bilden, Jakt-Lansen "Ludvig 53" från F 12 i Kalmar, hade råkat ut för ett haveri i samband med landning (tror jag) den 5 september 1968. Flygplanet hade registreringsnummer 32593, som nylevererades till Kalmar-flottiljen i februari 1960.

Två av Jämtlandsflottiljens gamla J 32B fanns upplagda i närheten av Ludvig 53. Närmast i bild ses 32596, ett flygplan som tidigare flugits av F 12, men som överförts till F 4 på hösten 1968 och flögs med nummer 16 på fenan. Enligt flygplanstabellen i Sven Stridsbergs bok Lansen, så överfördes flygplanet formellt till F 3 på Malmen den 7 september 1972. Kanske var det bland de flygplan som togs ut för att användas av Målflygdivisionen? Någon flygning i F 3:s märkning blev det dock aldrig, eftersom 32596 kasserades den 14 december 1973.



Flygplanet med 38 på fenan är 32538, som ursprungligen levererades till F 1 i Västerås på senvåren 1959. Till F 4 kom flygplanet på våren 1967, och på båda flottiljerna flögs det med nummer 38 på fenan. Formellt var det slutfluget med denna "David 38" den den 30 september 1969, i praktiken säkert tidigare. 



"David 11" är den tidigare omtalade J 29F Tunnan och som synes rätt använd i brandövningar. Det är frågan om 29372 som levererades ny till F 8 Barkarby sommaren 1953. Efter att ha modifierats till en J 29E hamnade denna Flygande Tunna i maj 1956 på F 4 och fick koden Gul F. Sommaren 1958 uppgraderades 29372 till en J 29F (installation av efterbrännkammare) och fortsatte därefter värvet på jämtlandsflottiljen som Blå E och - från och med 1964/65 - med sifferkoden 11 på fenan. Flygplanet kasserades den 2 november 1967. 

Bilden av TP 83 Pembroke togs inte på brandövningsplatsen, men flygplanet hade liksom inte hunnit dit ännu. Flygplanet som låg bakom en hangar på flottiljområdet har registreringsnummer 83014, som senast tillhört F 6 i Karlsborg. Det hade tagits ur tjänst på hösten 1973. Den sista flygningen gick till Västerås, där flygplanet ställdes upp tillsammans med många andra TP 83 som tagits ur tjänst. Flygplanet togs i bruk på hösten 1955, då det levererades till F 14 i Halmstad, senare tillhörde flygplanet även F 7 i Såtenäs.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Peter

Publicerad 2011-01-05 13:31:15

Intressant läsning som alltid!

På tal om Frösön, har du läst om Vampiren som gick ner kort efter start därifrån 1953?



http://osdphoto.blogspot.com/2010/06/flygkraschen-pa-rodon.html

Postat av: F

Publicerad 2011-01-05 20:04:38

Tackar, tackar



Jo jag läste inlägget om den havererade J 28B där det finns rester kvar på en myr (mycket intressant!). Man undrar ju du lite stilla vad som kan ligga på botten av Storsjön...?

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-01-06 11:57:20

Det är med viss sorg man läser sådana här inlägg men det är ju en del av den svenska flyghistorien utan tvekan.

Ett varmt tack både till dig F samt SuperEchoChris och Lia som delar med er av kunskap och bilder!

Postat av: Lia

Publicerad 2011-01-06 12:45:12

Jo, visst är det tråkigt med skrotade flygplan men som du säger Håkan, det är en del flyghistorien. Man kan bara konstatera att alla tusentals flygplan som Flygvapnet använt förr eller senare måste tas ur bruk. Detta var ett sätt, medan de flesta av jetflygplanen fraktades direkt till tuggen när de tagits ur tjänst eller gallrats bort ur förråden.

Postat av: -DES-

Publicerad 2011-08-20 14:27:46

Pembrooken känner jag igen, jag är uppvuxen i villastaden som låg strax utanför F7 Såtenäs, kärran stod (ihopmonterat) på ett område där det övades brand och räddning, jag var inne i det några gånger. Ett vackert flygplan.

Postat av: Hans

Publicerad 2017-01-05 11:41:31

Pembroken har jag med stor sannolikhet flugit med några gånger som flygpojke på F6. Just dessa flygturer fram på vårkanten var årets höjdpunkter. Vid några tillfällen så blev det turer med DC 3 då FJS hade hoppningar och någon kärra stod kvar i Karlsborg.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela