Bezâk - inte bara lomcovák
I december 2007 skrev jag:
Ytterligare en liten intressant topic som man dykt in i och börjat forska lite i är runt Ladislav Bezâk, den legendariske tjeckiske världsmästaren i aerobatics. I november 1971 flydde han med familjen (fru och fyra små pojkar nedstuvad i den främre sittbrunnen) i sin Zlin 226 till Västtyskland, detta med ett par MiG-17 ur det tjeckiska flygvapnet hack i häl som försökte skjuta ner dem. Sannerligen en bedrift att klara av en sådan sak! Men om det skulle var någon som skulle fixa detta...ja, så var det väl just Bezâk.
Det kanske blir en bloggning om Bezâk vad det lider...och/eller en artikel. Kanske under rubben "Bezâk - inte bara lomcovák."
Det är väl kanske dags att ta tag i där bloggningen. Men varför vill jag skriva om Bezâk?
Svar: Serietidningen Pilot. När jag var nio år så läste jag i den en serie om just Ladislav Bezâk och flykten som han gjorde med sin familj från Tjeckoslovakien 1971. Men det var inte en lång historia som Pilot publicerade, bara tre sidor...
Detta fascinerade mig.
Ladislav Bezâk blev världsmästare 1960 i det som brukar betecknas som det första "riktiga" VM i aerobatic i modern tid. Det hölls på hemmaplan, i Bratislava närmare bestämt. Här berättar han själv om hur det var på den tiden samt om lomcovák - Aerobatics from the past. Han kom med tiden att personligen "disponera" (äga) en Zlin 226 Trener, ovanligt för att vara i östblocket. Till vardags var han styrman på Ilyushin Il-14/Avia 14 i det tjeckiska flygbolaget ČSA.
Pragvåren kom...och gick. Efter den sovjetiskledda invasionen av Tjeckoslovakien 1968 blev det kommunistiska styret mycket hårdare igen, drömmen om en slags demokrati försvann och förbyttes mot ett skräckvälde. 1971 visste Bezâk att hans dagar som anställd vid CSA var räknade. Han hade blivit för populär i väst...och var lite av en "omslagspojke" för tiden före och under Pragvåren. Det gällde att göra något, bättre att förekomma än förekommas.
Serieepisoden berättar i stort hur flykten gick till, men så här gick det väl något förenklat egentligen till:
Flykten genomfördes lördagen den 19 december 1971. Tänkt var från början att Bezâk skulle flyga från sin hemmabas Kladno (LKKL) till ett närbeläget litet stråk som användes för pepudring (jordbruksflyg). När han kom dit var det inte läge att landa, antagligen för att vinden låg fel för en start med fulltankat flygplan med hela familjen ombord med hänsyn till hinder. Så vad göra? Det var bara att smyga hem igen.
Vid lunchtid - när det var så lite folk som möjligt på flygplatsen i Kladno - taxade han planet till en undanskymd del av fältet, plockade sina fyra pojkar och hustru över staketet och ner i den främre sittbrunnen i flygplanet, startade och steg. Vädret var ganska typiskt för årstiden, två molnskikt - ett marknära och ett som låg på 6000 fot. Tanken var att fortast möjligt nå det övre molnskiktet, men detta tog längre tid än vad man beräknat med (eller trodde Bezâk trott att det övre skiktet låg lägre?). Detta blev en kritisk faktor då man hade cirka två timmars flygtid till den tänkta landningsplatsen i Västtyskland.
Det är ungefär en halvtimme kvar till gränsen då en MiG-17 ur tjeckiska flygvapnet, ditvektorerad via markradar, anfaller med jaktraketer och/eller akan. Den förste världsmästaren i aerobatics i modern tid, Bezâk, får användning för sin flygskicklighet. Jaktflygplanet gör tre-fyra anfall innan Bezak tar ner sin Zlin i det lägre molnskiktet. Mycket vanskligt, det kan ju bli oönskad markkontakt.
Efter 20 minuters flygning i moln, tittande efter solen och ständigt rädda för förgasaris, gör Bezâk en stöt upp till 6000 fot. Inga problem längre då bränsleåtgången lättat upp flygplanet och på den mer behagligare höjden fortsätter man i ytterligare en timme då man är säker på att man kommit in över Västtyskland. OK-MUA landar därefter i Nürnberg (EDDN), och när Bezâk kuperar sin Zlin så är det cirka fem liter bränsle kvar att uttyttja.
Familjen Bezâk bodde i Västtyskland under de första åren i väst och flygplanet, Zlin 226T Trener 6 OK-MUA (c/n 370), blev D-EMUD. Man flyttade därefter 1977 till England och Zlinen blev då passande G-BEZA. Om jag förstått det rätt så bor Ladislav Bezâk numera i Kanada. Man undrar var hans Zlin tagit vägen?
Döm om min förvåning när farsan Bengt berättade att han sett Ladislav Bezâk göra uppvisning. Detta var på Strömstad/Näsinge 1974. Bezâk var även där året innan - känner vi till fler Sverigebesök?
Lite märkligt är det att till Näsinge den där dagen 1974 flög Bengan och Leif Nätterdahl i en Piper Cherokee 140, inte vilken som helst utan SE-FFN - just det flygplan som användes att plocka ut ett par andra tjecker från andra sidan järnridån. Det är en annan historia, men jag föreslår att den som är intresserad läser om En tjeck Cherokee.
Uppdaterat -
Kan inte undanhålla mina läsare följande som är saxat ur ett email från Lia som kom för en stund sedan:
Uppdaterat 20190212 -