En tjeck Cherokee
SE-FFN, en Piper PA-28-140B Cherokee, ägdes på den tiden av Bil & Flyg i Jönköping AB. Den hade hamnat i Jönköping ett par år tidigare och under en tid varit "internerad" i Tjeckoslovakien. Av och till refererade man till flygplanet med namn som till exempel "Den tjecka Cherokeen" etc (detta var alltså mer än 20 år innan Olle Ljungström gjorde en låt som hette En tysk indian).
Bil & Flyg hade hyrt ut planet på höstkanten 1971 till piloterna Karl-Göran Wickenberg och L G Larsson. Vad dessa herrar då hade siktet inställt på kom att skapa rubriker.
Efter det misslyckade fritagningsförsöket den 26 september kom SE-FFN att stå kvar i Tjeckoslovakien, detta i flera månader innan maskinen flögs tillbaka till Sverige. Anna Porizkova och de bägge piloterna kom också loss så småningom...och, efter många om och men, även flickan man försökte frita, Pavlina Porizkova. Året var då 1974.
Ett decenium senare såg flickan ut såhär...
...och det eventuella intresset för flygplan hade förskjutits i förmån för bilar, främst en som hette som hette Ric Ocasek.
Ungefär vid samma tidpunkt - i mitten av 80-talet - såldes Cherokeen "Filip Niklas" till Danmark och blev OY-CSF. Själv trampade jag vidare på en annan cykel.
Se även uppföljande En tjeck Cherokee - 2.