Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En tjeck Cherokee

Publicerad 2009-03-26 14:19:00 i Allmänt, Hemmafältet, Kalla kriget, Personligt urval, Piper, Propulärkultur,

Jag var fem år 1973. Kommer bland annat ihåg att jag fick en bronsfärgad Skeppshult med röd limpsadel när jag fyllde år - sedan hade jag konstant skrubbsår på knä, armbågar och haka hela sommaren. Jag kommer också ihåg en Piper Cherokee som den lilla lokala flygklubben hade inlånad denna sommar, den var vit med gula stripes. I den hann man med att bli ordentligt flygsjuk ett par gånger, antagligen är det därför man har minnesbilden av planet så pass klar. 

SE-FFN, en Piper PA-28-140B Cherokee, ägdes på den tiden av Bil & Flyg i Jönköping AB. Den hade hamnat i Jönköping ett par år tidigare och under en tid varit "internerad" i Tjeckoslovakien. Av och till refererade man till flygplanet med namn som till exempel "Den tjecka Cherokeen" etc  (detta var alltså mer än 20 år innan Olle Ljungström gjorde en låt som hette En tysk indian).

Bil & Flyg hade hyrt ut planet på höstkanten 1971 till piloterna Karl-Göran Wickenberg och L G Larsson. Vad dessa herrar då hade siktet inställt på kom att skapa rubriker.



Efter det misslyckade fritagningsförsöket den 26 september kom SE-FFN att stå kvar i Tjeckoslovakien, detta i flera månader innan maskinen flögs tillbaka till Sverige. Anna Porizkova och de bägge piloterna kom också loss så småningom...och, efter många om och men, även flickan man försökte frita, Pavlina Porizkova. Året var då 1974. 

Ett decenium senare såg flickan ut såhär...

 

...och det eventuella intresset för flygplan hade förskjutits i förmån för bilar, främst en som hette som hette Ric Ocasek.

Ungefär vid samma tidpunkt - i mitten av 80-talet - såldes Cherokeen "Filip Niklas" till Danmark och blev OY-CSF. Själv trampade jag vidare på en annan cykel.



Se även uppföljande En tjeck Cherokee - 2.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2009-03-26 16:03:05

Tänk att jag lyckades plåta SE-FFN också.

Kommer ihåg denna händelse också.



http://www.airliners.net/photo/Flygklubben-Malmo-Sturup/Piper-PA-28-140-Cherokee/1041424/L/



/HANS/

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-26 16:46:56

Jag var vid späd ålder då detta inträffade men ett svagt minne finns allt kvar.

Jättekul att du publicerade detta och ett varmt tack till Hans för bildvisningen.

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-03-26 19:22:54

helt klart great story F :)

Postat av: F

Publicerad 2009-03-26 21:45:27

Gents, tack!



Varje gång jag ser videon till "Drive" med The Cars tänker jag på en PA-28 med metervara-vingen. Kan man anse mig normal- ? Svar: Nja, jag är nog lite exprimentklassad ändå... ;)

Postat av: Christer Larsson

Publicerad 2012-07-26 16:21:33

Festligt att läsa att folk fortfarande kommer ihåg denna händelse från september 1971. Själv har jag väldigt starka minnesbilder då det var jag som flög Cherokeen till Tjeckoslovakien och fick skaka galler där i ett år.
Min flygarkompis Kalle Wickenbergh är tyvärr bortgången sedan 15 år.

Postat av: Björn

Publicerad 2012-12-06 22:58:19

Christer, Kalle var min morbror jag skulle gärna få kontakt med dig för att höra lite om den händelsen. MaIla mig gärna...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela