Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En Bestmann från Grönskåra - 7

Publicerad 2011-12-20 19:45:37 i Bücker,


Bestmann SE-BNK i det utseende flygplanet fick på 60-talet. Bild via Matsen.

Ägaren till Bestmann SE-BNK postade nyligen en kommentar till inlägget En Bestmann från Grönskåra - 5. Jag tycker det inte mer än rätt att Jan ska få komma till tals och säga sin mening. Därför saxar jag och publicerar/synliggör hans text som eget blogginlägg.

För att läsa tidigare inlägg om SE-BNK, och Bücker i överhuvudtaget, klicka på (kategorin) Bücker (nedan). Kan vara bra för att förstå problematiken.


Har följt bloggandet om mitt flygplan SE-BNK. Det verkar som att redaktören av bloggen "skenat " iväg och tydligen i ett upprört tillstånd, anklagar den som skrivt artikeln om SE-BNK i Aeroplane och andra tidningar, för att vilja sälja ut flygplanet. Det är helt fel! Allt som skrivits om SE-BNK har jag beställt av den som skrivit artiklarna i tidningarna.

Det finns några i Sverige som är intresserade av att köpa flygplanet, men till det pris dom själva anser rätt. Andra vill helst ha flygplanet gratis, för att ställa ut det på något museum i  någon del av landet. Genom de artiklar som skrivits och de svar jag erhållit, har jag fått uppfattning om SE-BNK:s värde, utanför Sverige. Jag har ägt Bückern sedan 1980 och registrerade den på mig 1986. Under tiden har inte fler antal personer än vad som ryms på ena handens fingrar, visat intresse att se på flygplanet. Man kan konstatera att intresset av min Bücker inte är så stort här i landet.

Efter artiklarna i tidningarna har flertal personer, utanför Sverige, visat intresse för Bückern. Vid den första kontakten med detta forums redaktör i Nov. 2007, inbjöd jag honom att besöka min hangar på Sundbro, Uppsala för att se på Bückern. Denna inbjudan gäller fortfarande. Min avsikt med Bückern, är att den skall byggas upp till luftvärdigt skick av den som kommer att äga flygplanet.

Jan Eriksson
Ägare av SE-BNK


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Erik

Publicerad 2011-12-21 08:42:08

Kanske sett detta? http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4026

Postat av: F

Publicerad 2011-12-21 12:47:17

Jo, jag har sett Erik :)



Finns många aspekter att tänka på. En sak är rätt säker: Historiskt värde är inte per autmatik översättningsbart i ekonomiskt värde. Så intresse i Sverige finns. Skillnaden mellan historiskt värde är och ekonomiskt värde är att det senare är ersättningsbart...



När Bestmannen - antagligen, tyvärr - går ur landet kommer dess nya publik antagligen inte veta skillnaden på Sverige och Schweiz, och när man talar om nödlandade tyska Bestmann så blir det lindrigt sagt rörigt. Hur många tyska Bestmann nödlandade under VK2 i Schweiz? Det var i alla fall fler än de som damp ner i Sverige....

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2011-12-21 14:07:51

En fråga!



Vad är begärt pris?



I början av 90-talet hade en arbetskamrat till mig, en Bestmann, som han tänkte renovera. Den var i ett bedrövligt skick, och det mesta behövdes nog limmas om. Tyvärr hade han väl inte riktigt kunskapen och tiden, så projektet såldes till Mikael Carlson för 30 000:-



Jag var själv intresserad av att köpa den, men arbetskamraten ville inte sälja den till mig.



Skulle vara intressant att veta hur det har gått för den 25:an idag?



/Henrik Bergman

Postat av: F

Publicerad 2011-12-21 15:29:42

Hoppas att Jan ser ditt inlägg och återkommer om sitt pris på SE-BNK, Henrik.



Kan den Sk 25 Bestmann du tittade på ibörjan av 90-talet varit D-EBOM (25115)? Vad jag kan förstå så ägdes just denna av C-G Flodin i Alingsås ett tag. Han hade köpt projektet från Toft i Danmark. Om jag fattat rätt (?) så sålde Micke C denna Bestmann till Tyskland för ca 10 år sedan och ska bli - om den inte redan blivit - D-EAOM.

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2011-12-21 18:56:19

Det kan nog stämma.

Den var systermaskin till den Sk 25 som står/stod utsälld på Fv museum.



Intresset för dessa gamla klenoder, är väldigt stort i Sverige, men av någon konstig anlednig, så får man sällan reda på att ett fpl är till salu förrän det är försent.



Frågan är hur intresserad säljarna egentligen är att sälja i sverige och låta fpl stanna kvar här, när priserna och intresset är större utomlands?



/Henrik Bergman

(Bekymrad)

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-12-26 17:14:54

Jag tror ingen här köper Jan Erikssons krystade resonemang om att inte fler personer än vad som kan räknas på ena handen visat något intresse tidigare! Om man gömmer undan ett flygplan i en hangar i trettio år utan att knappt någon vet om dess existens tror fan att ingen visar nåt intresse! När så det blir mer allmänt bekant var denna klenod står visar sig självklart det intresse som funnits precis HELA tiden! En bekant i Florida som handlar med beg flygplan, både Warbirds och nyare saker sa en gång att en gyllene regel för värderingar var att säljaren brukar begära 10-15% mer än vad flygplanet var värt, och köparen erbjuda 10-15% mindre än vad objektet var värt! I slutänden är dock aldrig nånting värt mer än vad någon är beredd att betala, oavsett vad säljaren anser att det är värt! Det här flygplanet är rimligen, om än komplett, i samma eller sämre skick än Jan Wesths Sk 25 var innan Åke Jansson renoverade den. Den renoveringen slutade på ett sjusiffrigt belopp. Finns ingen anledning att tro att det blir billigare att få den här i luften. Ett faktum nog så intressant vid en eventuell värdering!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela