En Bestmann från Grönskåra - 7
Bestmann SE-BNK i det utseende flygplanet fick på 60-talet. Bild via Matsen.
Ägaren till Bestmann SE-BNK postade nyligen en kommentar till inlägget En Bestmann från Grönskåra - 5. Jag tycker det inte mer än rätt att Jan ska få komma till tals och säga sin mening. Därför saxar jag och publicerar/synliggör hans text som eget blogginlägg.
För att läsa tidigare inlägg om SE-BNK, och Bücker i överhuvudtaget, klicka på (kategorin) Bücker (nedan). Kan vara bra för att förstå problematiken.
Har följt bloggandet om mitt flygplan SE-BNK. Det verkar som att redaktören av bloggen "skenat " iväg och tydligen i ett upprört tillstånd, anklagar den som skrivt artikeln om SE-BNK i Aeroplane och andra tidningar, för att vilja sälja ut flygplanet. Det är helt fel! Allt som skrivits om SE-BNK har jag beställt av den som skrivit artiklarna i tidningarna.
Det finns några i Sverige som är intresserade av att köpa flygplanet, men till det pris dom själva anser rätt. Andra vill helst ha flygplanet gratis, för att ställa ut det på något museum i någon del av landet. Genom de artiklar som skrivits och de svar jag erhållit, har jag fått uppfattning om SE-BNK:s värde, utanför Sverige. Jag har ägt Bückern sedan 1980 och registrerade den på mig 1986. Under tiden har inte fler antal personer än vad som ryms på ena handens fingrar, visat intresse att se på flygplanet. Man kan konstatera att intresset av min Bücker inte är så stort här i landet.
Efter artiklarna i tidningarna har flertal personer, utanför Sverige, visat intresse för Bückern. Vid den första kontakten med detta forums redaktör i Nov. 2007, inbjöd jag honom att besöka min hangar på Sundbro, Uppsala för att se på Bückern. Denna inbjudan gäller fortfarande. Min avsikt med Bückern, är att den skall byggas upp till luftvärdigt skick av den som kommer att äga flygplanet.
Jan Eriksson
Ägare av SE-BNK