Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Dove SE-EUR - 1

Publicerad 2011-12-30 09:05:53 i Propulärkultur,


Som nämnt i det tidigare inlägget Dove SE-GRA - 2 ska det nu bli mer av "duv-varan". Med tillstånd från upphovsmannen - som även bidragit med två av bilderna - kommer här berättelsen om Uno Ranchs de Havilland Dove SE-EUR som publicerades i Kontakt 42:

 

I juli 1965 upptogs i det svenska registret en DH 104 Dove Mk 6A. Flygplanet har c/n 04496 var ett av de sist tillverkade av denna version. Flygplanet fick registreringen SE-EUR och det lyckades således för köparen, disponent Uno Ranch i Göteborg, att än en gång få sina initialer som anropskod...Urban Rudolf.


Det här flygplanet levererades den 14 mars 1958 till det schweiziska Chartag Flugzeugvermietungsgesellschaft och fick registreringen HB-LAP. Den 14 mars 1958 är också maskinens officella tillverkningsdatum.

 


Den 1 oktober 1964 lämnades detta flygplan i byte till Hawker Siddeley Aviation det det schweziska företaget köpte en H.S. 125. Flygplanet fick den 1 februari 1965 engelsk registrering G-ATAP och förvärvades den 3 maj samma år av Motorfirma Uno Ranch AB i Göteborg.

SE-EUR flyger fortfarande och luftas då och då av ägaren Uno Ranch, Sveriges meste privatflygare och medlem i Kontaktgruppen.

SE-EUR är målad helt i vitt med röd dekor, röda vingframkanter och registreringsbokstäver. Som något av ett firmaflygplan försågs det också med reklamtext på de yttre motorplåtarna i form av Triumph Automobiler på vänster, och Leyland Bussar på höger sida. Även dessa texter i rött.

1978 visade Fallskärmshopparklubben i Göteborg intresse att köpa SE-EUR. Flygplanet ansågs lämpligt att flyga hoppare i och såväl priset som finansieringen var fördelaktigt. Emellertid visade sig drifts- och underhållskostnaderna vara av den storleken att planerna skrinlades.



Uno Ranch kliver ur sin Dove Urban Rudolf på Säve cirka 1980.

Följande står noterat i LELs civilregister:

SE-EUR DeHavilland DH 104 Dove Mk.6                                 04496                                          1957

Fd HB-LAP, G-ATAP

R  65-07-16      Motorfirma Uno Ranch AB, Göteborg (lev. Torslanda 65-07-07)

Lu 91-07-31      Magasinerat Landvetter

Eo 99-07-25      Sista flygning GOT-ARN till museum

 

Efter Ranchs död kom alltså planet göras flygdugligt för att ferras från Landvetter till Arlanda och museisamlingarna där. Tyvärr kom SE-EUR under cirka fem år stå uppställd utomhus, vilket satt sina spår. 2005 hade dock Dove'n kommit in i värmen, bilden nedan togs då.


Jag avser att återkomma med ytterligare ett inlägg om SE-EUR i sinom tid. Så länge föreslår jag att ni kollar in den tidigare bloggningen om planets ägare: Ranch - mitt i Göteborg.

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Daniel Takayama

Publicerad 2011-12-30 23:40:06

Tack för årets blogginlägg och gott nytt år!

Postat av: Gert

Publicerad 2012-01-05 18:05:19

Ja, Dove´n väcker minnen från Landvetter-tiden, då jag var baserad (SE-GAR och SE-IKF) där från 1988-1998 och Herr Ranch´s bravader där. Disponenten var en personlighet av Guds nåd, men jag var erbjuden att få följa med i Dove´n många gånger när den skulle luftas. Jag var dock lite skeptisk då gubben dels knappt kunde gå på egna ben (man fick gärna hjälpa till att lyfta in honom i Dove´n) och dels var han nästan döv och dessutom halvblind. Jag försökte få följa med på sista turen till Arlanda, men då det flögs på ett "ferrytillstånd" vågade inte Ragnar Ahlberg låta mig följa med, han misstänkte att dom skulle bli kollade efter landning i Stockholm. Kenneth Sköld och Ragnar flög den sista turen och jag stod vid hangaren på Landvetter och lyssnade på vrålet av dom två kompressormatade Gipsy Queen´erna för sista gången...snyft

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela