Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Ranch - mitt i Göteborg

Publicerad 2009-01-19 11:38:24 i Propulärkultur,

...på självaste Götaplatsen till och med.



Lördagens uppdatering hos jornmark.se hade bland annat med sig ett galleri med bilder tagna innefrån Uno Ranchs villa i Göteborg. Det är nu i år tio år sedan Uno Ranch gick bort och huset har länge stått tomt i väntan på ny "syssla". Borta är Ranchs samlingar av motorer, bilar etc.

Mycket har sagts och skrivits om denne man, han var lindrigt sagt "lite speciell". I "flygsvängen" i Göteborg förr i tiden fanns två "tuppar" som märktes, den ene var Ranch och den andre var Gösta Fraenkel. De var rätt mycket sina varandras motsatser. Fraenkel var en givmild person och hade gott om vänner....

Båda var framgångsrika entreprenörer. Vad det gällde Ranch så innehade han via sitt Motorfirma Uno Ranch AB (grundad 1928) en rad agenturer, bland annat såldes Bugatti och motorcyklar av märket Zenith.


Uno Ranch framför sin Saab 91A Safir, SE-AUR. Åke Hall tog bilden utanför SAS-hangaren på Landvetter den 22 april 1978.

Men kanske mest ihågkommet är agenturen för engelska Triumph på den tiden som Sverige "fick hjul" på allvar. Han tjände en massa pengar på motorcykelimport, men - tror jag - frågan är om inte Unos värsta "killing" var när han sålde in en Trimuph-motor till Saab för användning i Saab 99? Gissar att Saab tillverkade fyra-fem årsmodeller av 99:an med den engelska motorn. Det var strul och dålig kvalitet från början...Saab gjorde därför en "egen" motor med utgångspunkt från Triumph-motorn. I princip kan man säga att samma motorblock - från den av Uno Ranch insålda "Trajja-motorn" - hängde med in på 90-talet och produktionen av Saab 9000.



Fast själv föredrog han Buggatti och Mercedes med måsvinge. Ranchs bilsamling försvann utomlands ett par år efter hans död (auktionerades hos Sotheby's har jag för mig). Om jag förstått det hela rätt testamenterade han det mesta till frälsningsarmén och Kattens vänner.



Ranchs två flygplan finns dock kvar, båda testamenterades till dåvarande luftfartsverket. Det ena, en DeHavilland Dove registrerad SE-EUR, står på museum på Arlanda och det andra, en Saab 91A Safir, SE-AUR, är deponerad (och är i flygande skick) hos Aeroseum på Göteborg/Säve. Att registreringarna slutar med UR är ingen tillfällighet...



Jan Jörnmark och hans intresse för övergivna platser samt vad de berättar för oss har varit föremål för bloggämne även tidigare - kommer ni ihåg  Övergivna platser - FFA Stockholm

Klicka nu in på hans site igen, sätt igång bildspelet och ta del av en märklig historia -  Den övergivna villan på Götaplatsen

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-01-19 15:49:44

Hmmm. Uno Ranch. Glemmer ikke historiene Kenneth og Ralph fortalte på Safir treffet på Säve for snart et par år siden. Fargerik mann får man si. Hadde jeg hatt bedre tid den helga hadde jeg faktisk tenkt å prøve å finne eiendommen, bare for å kunne si at jeg hadde "been there".



Men at man ikke har klart og holde "duen" flygbar er jo kjempesynd. den hadde jo passet bra ved siden av AUR på Aeroseum...



Eide Ranch en Mercedes "Gullwing"?

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-01-19 16:55:46

Jag kan bekräfta att han ägde en Gullwing och en massa andra bilar också, han tyckte tydligen om det mesta som hade bensin som bränsle.

Postat av: F

Publicerad 2009-01-19 19:20:53

Mercedes Gullwing'en och favorit-Bugattin, en Typ 44, gick väl på Sotheby's auktionen? Plus lite annat intressant.



Är det någon som har en lista från Ranch-auktionen? vet vart saker och ting hamnade...och finns nu? T ex Gullwingen?



Intressant länk:



id=128&avdid=14" rel="nofollow">http://www.motor-life.com/index.php?page=artikel&artid=128&avdid=14

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-01-19 19:27:09

Jag kan inte hitta något på Sotheby's sökbara sida men å andra sidan så finns det ju fler auktionshus,

t.ex Bonhams eller Coys of Kensington ?

Postat av: F

Publicerad 2009-01-19 19:40:22

Ah, tackar Håkan! Ja, det där med Sotheby's är bara något som jag "tror"...kan mycket väl vara ett ett annat auktionshus

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-01-19 20:41:28

tror Christies hade hand om kvarlåtenskapen, det var så mycke att dom fick såga upp taket på huset för att vincha ner grejerna från vinden.

Och han såg väl til i testamentent att hele rasket skulle gå til röda korset, släktingarna skulle inte få ett öre.

Kenneth var lite hovmek på hans kärror, har hört grejer om Ranch "egenheter" minsann... :)



Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-01-19 20:51:32

He he, jo Kenneth har ju en och annan historia att berätta, inte bara om Uno Ranch.......

Du har nog rätt att det var Christie's som sålde bilarna och motorerna.

Jag tror att det är hopplöst att få fram vem som köpte vad, brittiska auktionshus brukar vara ganska diskreta med vem som köpte vad.

Postat av: F

Publicerad 2009-01-19 21:17:23

Christie's var det ja...tack Mårten!



Skulle inte förvåna om Ranchs Bugatti 44 står i ett garage i Abu Dabi numera.



Postat av: Mårten

Publicerad 2009-01-20 00:27:37

han hade en typ 35 i delar också , ett gäng motorer och övriga bra att ha-delar från Molsheim. och massa flygplansbråte, tror en Avro 504, bland annat fanns nedplockad där...

Safiren å Doven hade ju redan tagits hand om, Luftwaffe norpa dom då hangarhyran inte betalats på åratal...

Postat av: F

Publicerad 2009-01-20 10:19:58

Avro 504 känner jag inte inte till något om. Men väl än o annan unik motor....



Safiren och Doven var testamenterade till luftis. Tror att deal'en liksom var att luftis tog hand om hangarhyran i SAS-hangaren under xx år. När denna deal löpte ut åkte Doven ut. Tror att det var 1998/99, vilket fick Uno att ringa runt en hel del...



Det finns nog folk som kände Uno R som läser detta som lurar lite i vassen ;)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-01-20 19:45:23

SE-AUR ägs ju fortfarande av "luftis" men opereras av Göteborgs Veteranflygsällskap (GVFS) om jag inte är felunderrättad. Att den är baserad hos Aeroseum är dock helt korrekt.

Som kuriosa kan nämnas att när AUR skulle registreras in på nytt så ville inte "luftis" betala sina skyhöga avgifter till sig själva utan maskinen blev experimentklassad i stället.

Så det kan gå............

Postat av: F

Publicerad 2009-01-20 20:06:00

Voine! I fallet SE-AUR, hur stor skilland är det på Aeroseum och GVFS...egentligen? Känner till en förening som betalat ut lite stålar - kommer inte bara ihåg vilken som tog emot dem? ;P

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-01-20 21:21:03



Den verkliga Skandalen i detta med de två flygplanen som gick till Luftis är behandlingen Doven fick på Arlanda! Jag blev både chockad och bestört när jag själv såg de strukturella skadorna på kroppen som uppstod när aningslösa idioter slog ett par remmar runt flygplanet för att lyfta det över ett stängsel (min puls går upp bara jag tänker på det)!!!! Att riva några meter stängsel kan inte kosta mer än en bråkdel av vad det nu skulle kosta att reparera och försätta Doven i flygbart skick igen!! Gamla flygplan hör hemma i luften!

Postat av: F

Publicerad 2009-01-20 21:39:59

Sannerligen! Hade Aeroseum finnits på den tiden - 1999 - så hade SE-EUR antagligen inte blivit så behandlad.



Att Safiren då hängde i avgångshallen på Landvetter blev indirekt anledning till dess fortsatta liv i sitt rätta element!



Tänk dessa Aeroseums flygdagar som nu ska infalla i augusti varje år; att SE-AUR och -EUR hade kommit in som roten Duo Ranch ;)

Postat av: Martin

Publicerad 2009-01-21 11:57:01

Nu är nog -EUR utRancherad...



/M

Postat av: Danny K

Publicerad 2009-01-23 10:13:33

Kommer in lite sent i debatten här, men vill klara ut förhållandet: AUR ägs mycket riktigt av LFV och opereras av Aeroseum (att enskilda personer inblandade i skötseln och flygandet också är engagerade i GVFS är en annan femma. Lite som veteranflyget på Såtenäs ni vet, det handlar om att vända kepsen åt rätt håll...).



Kan bara hålla med SE-Chris om Dovens tragiska öde. Aeroseum har nu (så dags!) blivit erbjudna att ta hand om henne, men om det kan bli verklighet återstår att se...

Postat av: F

Publicerad 2009-01-23 11:23:58

Tack, Danny K!



Idag bör man väl också anta att att Dove'n EUR har flugit för sista gången (?) och det lär inte klaras av på en kafferast att demontera kärran och forsla den till Gbg...och sedan sätta ihop den igen.



Det är i sommar 10 år sedan man flög upp EUR till Arlanda. Man kunde ju hoppats att den "flyghistoriska istiden" var över när vi nästan kommit förbi sekelskiftet. Hade man kunnat ta hand om kärran bättre på Arlanda (läs SE-Chris kommentar) så borde det nog gått att göra henne så pass iordning att man kunnat ferra henne tillbaka?

Postat av: Janne

Publicerad 2009-01-23 15:22:10

Glöm alla planer på att kunna ferra EUR till ESGP. Som engelsk kärra gäller för struktur,och och alla system kalendertidsbundet underhåll, komponentbyte, och inspektioner oavsett om man flyger eller ej och kalendertiden har definitivt gått ut. Visst det går att återställa, men till vilken kostnad (?) för en ferryflygning till ett museum?

Det fanns en artikel i SFT år 2000 som avhandlade bl a varför kärran flögs upp till ARN istället för att demontera den och köra upp den på landsväg. Då fick man efter nödvändiga kontroller och åtgärder dispens för flygning under speciella konditioner. Idag kan vi glömma en lösning av det slaget. Vidare är det känt att EUR är strippad på vissa pryttlar som är heta och "bra att ha" till andra veteranskutor och spisar. Glöm ej heller SE-Chris påpekande om strukturskadorna...

Många Hej!

Postat av: F

Publicerad 2009-01-23 15:48:26

Precis vad jag syftade på, Janne. Nu har "tåget" gått att kunna smidigt ta "hem" henne...om man uttrycker det så ;)



Om jag fattat det hela rätt så gjordes ju flygningen ESGP - ESSA 1999 på verkstadstillstånd eller motsvarande. Därför plockades vissa komponenter av (vill minnas magneterna t ex) bort direkt efter ankomst. LVB utgick för SE-EUR 1991.



Ferrades kärran först över till ESGP från ESGG fvb ESSA?

Postat av: Janne

Publicerad 2009-01-23 15:54:34

Först: Ferryflygningen gjordes från ESGG (ej ESGP). Verkstadstillstånd? Vilken "verkstad" skulle utfärda ett sådant? Nej, verket var bundet av det avtal UR hade med dåvarande flygplatschefen. När man räknade på kostnaderna för att demontera skutan, frakta den med trailer till ARN och därefter åter montera den blev det "billigare" för verket om den kunde flygas upp på dispens. Och vem utfärdade dispensen? Det gjorde verket...!

I själva "verket" var det så det gick till!



För övrigt var väl blogginlägget ägnat kåken på Viktor Rydbergsgatan 4. Tänk om någon skulle börja gräva i varför den står där som den nu står, eller vilka som efter UR:s död bodde där gratis och gjorde vad dom skamligt gjorde. I sinom tid kommer sanningen ikapp verkligheten!



F ö väldigt trevlig blogg! Fick tipset av en god vän (som UR alltid sade) och återkommer gärna...

Ha en bra helg!

Postat av: F

Publicerad 2009-01-23 16:08:44

Jo, att någon varit där och gjort "ingrepp" syntes på någon av de många bilderna från badrummet. Det satt en dusch som kändes bra mycket nyare än resten:



http://www.jornmark.se/img/Ranch/ranch035.jpg



Den "pjäsen" är inte 10 år gammal.





Tackar för de orden, Janne! Återkom så fort du har vägarna förbi ;)

Postat av: Danny K

Publicerad 2009-07-21 16:13:23

Dags att väcka liv i inlägget... någon lär göra kvickrollar i sin grav...



kamparforegenbostad" rel="nofollow">http://svt.se/2.34007/1.1630047/ockupanterkamparforegenbostad

Postat av: Gert

Publicerad 2009-12-26 16:26:34

Denna Uno, han var som sagt väldigt speciell, råkade man säga "du" till honom fick man en blick som kunde smälta aluminium. Jag reparerade startmotorn till hans flygplans-dragare och fick som tack lov att låna den "närhelst det passar herr Böll" En skön lirare som hade kartongbitar med centimeterstora bokstäver skrivna med tuschpenna som checklistor, gubben var ju både stel och halvblind

Postat av: Dennis Andréasson

Publicerad 2012-04-19 01:39:16

Hej, jag undrar vad adressen heter till Unos gamle hus. Jag vet att gatan heter Viktor Rydbergsgatan, men inte vilket nummer. Kan du hjälpa mig?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela