Ranch - mitt i Göteborg
Lördagens uppdatering hos jornmark.se hade bland annat med sig ett galleri med bilder tagna innefrån Uno Ranchs villa i Göteborg. Det är nu i år tio år sedan Uno Ranch gick bort och huset har länge stått tomt i väntan på ny "syssla". Borta är Ranchs samlingar av motorer, bilar etc.
Mycket har sagts och skrivits om denne man, han var lindrigt sagt "lite speciell". I "flygsvängen" i Göteborg förr i tiden fanns två "tuppar" som märktes, den ene var Ranch och den andre var Gösta Fraenkel. De var rätt mycket sina varandras motsatser. Fraenkel var en givmild person och hade gott om vänner....
Båda var framgångsrika entreprenörer. Vad det gällde Ranch så innehade han via sitt Motorfirma Uno Ranch AB (grundad 1928) en rad agenturer, bland annat såldes Bugatti och motorcyklar av märket Zenith.
Uno Ranch framför sin Saab 91A Safir, SE-AUR. Åke Hall tog bilden utanför SAS-hangaren på Landvetter den 22 april 1978.
Men kanske mest ihågkommet är agenturen för engelska Triumph på den tiden som Sverige "fick hjul" på allvar. Han tjände en massa pengar på motorcykelimport, men - tror jag - frågan är om inte Unos värsta "killing" var när han sålde in en Trimuph-motor till Saab för användning i Saab 99? Gissar att Saab tillverkade fyra-fem årsmodeller av 99:an med den engelska motorn. Det var strul och dålig kvalitet från början...Saab gjorde därför en "egen" motor med utgångspunkt från Triumph-motorn. I princip kan man säga att samma motorblock - från den av Uno Ranch insålda "Trajja-motorn" - hängde med in på 90-talet och produktionen av Saab 9000.
Fast själv föredrog han Buggatti och Mercedes med måsvinge. Ranchs bilsamling försvann utomlands ett par år efter hans död (auktionerades hos Sotheby's har jag för mig). Om jag förstått det hela rätt testamenterade han det mesta till frälsningsarmén och Kattens vänner.
Ranchs två flygplan finns dock kvar, båda testamenterades till dåvarande luftfartsverket. Det ena, en DeHavilland Dove registrerad SE-EUR, står på museum på Arlanda och det andra, en Saab 91A Safir, SE-AUR, är deponerad (och är i flygande skick) hos Aeroseum på Göteborg/Säve. Att registreringarna slutar med UR är ingen tillfällighet...
Jan Jörnmark och hans intresse för övergivna platser samt vad de berättar för oss har varit föremål för bloggämne även tidigare - kommer ni ihåg Övergivna platser - FFA Stockholm?
Klicka nu in på hans site igen, sätt igång bildspelet och ta del av en märklig historia - Den övergivna villan på Götaplatsen