Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skå 100306

Publicerad 2010-03-10 06:16:30 i Piper,



LIAs förstklassiga bilder tagna den första lördagen i mars - återigen en välkommen uppdatering från Skå-Edeby.

Armé-Super Cub'en SE-GCH på skidor. Finns mer om denna Piper PA-18-150 Super Cub i LIA-inlägget Skå 100130.



Skidorna ser ut att vara av samma variant som det gamla artilleriflyget en gång anskaffade: Landes L2500A.



Björn Löwgrens Piper PA-12 Super Cruiser SE-BCS. Om jag fattat det rätt så skolade Löwgren tidigt i sin flygkarrär just på denna Super Cruiser. På den tiden ägdes planet av AB Nord-Flyg i Eskilstuna. 



Den Cub-gula effekten: Tekniska Högskolans flygklubbs Piper PA-18-95 Super Cub, SE-CPT. Den första varianten av Super Cub, med en 95-hästars Continental C-90, tillverkades 1950-61. Sedan tillkom andra motoralternativ "längs med" och därför kallades de av Piper för Super Cub 95, - 105, - 125, -135 och -150 beroende på vad som satt i nosen.

SE-CPT är en Super Cub 95 tillverkad 1959 (tillsammans med ytterligare 487 stycken PA-18 Super Cub detta år).


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2010-03-11 16:49:21

Ja, var tog alla cubar vägen egentligen? När jag var barn var det cubar överallt. "Vanliga" med utstickande cylindrar och supercubar om vartannat. Det är iofs ett tag sen jag var liten.

Postat av: F

Publicerad 2010-03-11 17:35:04

Min spaning i fallet Cub, Messerschmitt, är att de med cylinderskallarna synliga har blivit flera under de sista 25 åren, medan Super Cubarna blivit färre. Främst under de senaste deceniet har de sistnämnda exporterats till UK

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela