1946 Piper Super Cruiser
Skanningarna högst upp och nederst i detta linlägg är klickbara - underlättar läsning en hel del...
Notera att nummer 12 i Allers samlarserie "Flygparaden" är Piper PA-12. Någon intresserad av Piper-agenturen förresten?
Härligt med dom gamla reklambroschyrerna och
Allers samlarserie.
Här är en bild från Kjula på Super Cruiser SE-BEK.
http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-12-Super/1015857/L/
/HANS/
Alltid tacksamt att plocka fram gammal kuriosa, eller hur Hans? :)
Samma PA-12, SE-BEK (12-558), tidigare i år: http://lae.blogg.se/images/2009/089a_41401405.jpg
PA-12 SE-AZX (12-205) och SE-BCS (12-1257) togs ju in av ANA-flyg på 40-talet - den sistnämnda är ju fortfarande med i matchen. Sedan finns ju två exemplar av den större varianten PA-14 också i landet...
Ja det är lätt att bli lite nostalgisk när man
ser sådana här inlägg.
/HANS/
Från vilket år är Flygparaden #12 och vad innebar "vårt bedrövliga importstopp och licensmakeri"?
Förresten någon som vet om någon av PA-12:orna fanns med på Skå i juni? Jag har en bild som är misstänkt, men jag var slarvig att inte ta något kort på planet i helfigur: 2ce49b477fb.jpg" rel="nofollow">http://farm4.static.flickr.com/3631/36264232762ce49b477fb.jpg
Flygparaden är nog från 1946 eftersom det var översvämning i Lock Haven det året. Alltså försågs flygplanen med tofflor.......
Gissar att Flygparaden #12 publicerade sent 1947 eller tidigt -48. SE-BCS på flottörer, som syns på en bild, registerades 470916.
Våren 1947 infördes ett importstopp av vissa varor till Sverige pga av den snabba minskningen av valutareserven efter VK2. Exakt när detta hävdes vet jag inte - any offers?
SE-BCS ägs av Björn Löwgren och finns baserad på Skå. Misstänker att det är denna kärra på bildlänken, kan nämligen inte få den o funka
När imortstoppet hävdes helt och hållet vet jag inte men färdigsydda kläder var tydligen stoppade ända fram till 1960.
1960? hmm ... tänker på "färdigsydda bilar" också ;) Var väl i den svängen som ANA slutade med sin monteringsverksamhet.
...och apropå agenturer etc...ingen som är intresserad av Piper?
Importstoppet gällde nog bara amerikanska varor så det kan nog ligga något i liknelsen med bilarna. Bilarna levererades ju monteringsfärdiga kit till Nyköping.
Kanske löste man flygplanimporten på samma sätt under femtiotalet? Om man monterade vingarna i Sverige så var ju inte flygplanet "färdigsytt".
Sedan kanske Figge Bergman hävdade att Piper var norska flygplan? Vem vet? ;-)
he he ... ANA-flyg tog hem ett par tre Piper Apache på egna vingar från USA 1956-57. Annars var det nya nedmonterade Super Cub'ar och Pacer/Tri-Pacer som monterades i hangarlängan på Stigtomta. Undrar hur Sohlberg gjorde med Cessna-importen? Via...Norge?
Bergman, ständigt denne Bergman ... will we äver figge him out? ;)