Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Saab 105 SE-XBZ - 1

Publicerad 2010-01-29 13:08:55 i Kalla kriget,



SE-XBZ var den andra prototypen till Saab 105 och började sin luftburna bana som SE-502 under 1964.

Saab Florett...ja, det namnet på 105an hördes inte ofta och är idag väldigt bortglömt (om ens ihågkommet?), men det var väl tänkt att "smaka" som Saab Sonett.

Den 29 oktober 1982 flögs SE-XBZ för sista gången och numera hittar vi 105-2 utställd på Svedinos. Denna 'Saab demonstrator' måste i sitt sista utseende (övre bilden) från 1976 varit bland det mest färgglada "i jetväg" som setts på svensk himmel. 

Jag har tänkt återkomma till detta intressanta flygplan vad det lider...

Kommentarer

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-01-29 19:41:23

SAAB 105 blev helt förstörd när man ersatte Aubisquerna med amerikanska värmekällor )´

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2010-01-29 20:43:46

Ma chère M. Ernest Laverdure:

Pour dire la vérité, var det inte i stället så att de var förstörda fram till dess att de bytte? ;-)

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-01-29 21:07:03

Hursomhelst så var Aubisque-köpet bra för Frankrike.

SAAB hade i alla fall den goda smaken att registrera den första prototypen SE-501. Det är ju som bekant 105 baklänges, dvs på franska.

Postat av: gert

Publicerad 2010-01-29 21:45:28

Vad jag förstår från närstående källor blev Saaben bra mycket snabbare och bränslesnålare med, med bytet till nyare oljebrännare, det låter som ett bra byte tycker jag

Postat av: F

Publicerad 2010-01-30 12:59:59

Visst var bytet till FJ44 i SK 60 en klar prestandahöjande åtgärd, Gert. Men om man jmfr SK 60W och en österrikisk Saab 105, eller gamla XBZ - vilken är vassast? GE J85 är nog törstigare iaf...

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2010-01-30 20:43:16

Williamsmotorn var ett stort lyft för gamla trötta SK60. Avancerad flygning mellan 2-4000 meter kan genomföras utan höjdförlust, vilket var något man inte var van vid med den gamla franska bevattningspumpen. Roteflygning förenklades betydligt då det inte fanns några tröga ställbara inloppsledskenor.



Österrikes Saab 105 är ett liutet kraftpaket och den mullrar som en Lansen. I en uppvisning gjorde dom bl.a. en tunnelroll i långflank med ställen ute! Jag har sett Team60 gett sig på samma manöver, fast med ställen inne. Det slutade med en mycket utdragen kolonn...



Saab ska nu genomföra en avionikuppgradering av SK60. Men jag tror att dess saga är kort. Skroven börjar bli duktigt sneda, vilket ett tillbud under spinnutbildning för ett tag sedan indikerar.



Det ska bli intressant att se vad som blir ersättaren. Om Saab tar över helt och hållet och inte bara producerar flygtid med lånade flygplan kan det bli t.e.x Tucano som motköp utifall Brasilien väljer Gripen NG alternativt Pilatus om Schweiz skulle hinna före.

Postat av: F

Publicerad 2010-01-30 23:13:40

Tack för en mycket initierad kommentar, chefsingenjören :) SK 60, flygvapnets trotjänare - faktum är dock att TP 84 har tjänat längre. Men, men..det är intressant att se att Saabs 105 hängt med så länge som den gjort i FV. Minns att man redan under 80-talet sonderade terrängen för en ersättare. Att Frecce Tricolori besökte flygdagen i Linköping i maj 1983 har ett direkt - om än inte officiellt - samband med att man intresserade sig för MB 339. Den och BAe Hawk var då de flygplan som låg bäst till.

I samma veva togs blev en uttjänt SK 60 använd till mock up för en ny version, SK 60F, men av det bidde det inget då pengarna gick åt ändå. Utmattningsproblem med vingarna vill jag minnas.



Rörande Saab 105Ö/XT så är det mer än en gång jag hört jämförelsen prestandamässigt med J 29. Säger väl en del ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela