Saab 105 SE-XBZ - 2
Minns ni inlägget Saab 105 SE-XBZ - 1? Det var ett tag sedan nu, men jag sa att jag skulle återkomma till denna rätt speciella produkt i svensk flyghistoria. Ovanstående bild är en "Saab 105-detalj" beskuren från en dito som finns att se i sin helhet hos fellow blogger Grand Prix 63. Den verkar tagen 1970 och det var väl då man försökte sälja 105:an till Schweiz, Saab offererade versionen 105XH. På denna site kan man läsa följande:
In 1970, SAAB proposed an improved SAAB 105XT variant designated the "SAAB 105XH", for the Swiss market, the "XH" standing for "Export Helvetia", in reference to the old Latin name for Switzerland. The 105XH featured a built-in 30 millimeter Aden cannon in a fairing under the fuselage; slender fixed wingtip fuel tanks with a capacity of 200 liters (53 US gallons) each; improved avionics, including a Doppler radar altimeter in the tail and a SAAB BT9R precision-bombing / laser rangefinder system in a reprofiled nose; and a brake parachute. Eventually, the Swiss filled their requirement with refurbished Hawker Hunters and new-build US Northrop F-5E Tiger II fighters.
SAAB flew a demonstrator for another improved SAAB 105XT variant, the "SAAB 105G", updating the SAAB 105 second prototype / SAAB 105XT demonstrator to this standard in 1972. It was essentially the SAAB 105XT with a comprehensive navigation-attack system, featuring the SAAB BT9R system, a rolling-map display, a inertial navigation system, and an air data computer. There were no takers, but the SAAB 105G demonstrator kept on flying in the test and trials role until it was finally retired in 1982. In the mid-1970s, SAAB proposed yet another SAAB 105XT demonstrator, the "SAAB 105S" for a Finnish trainer requirement, but the Finns decided to buy the BAE Hawk instead.
Tycker du att Saab 105/SK 60 är ett intressant flygplan? Ifall du svarar "ja" på den frågan så tycker jag att du går med i dess facebookgrupp.
Bilden nedan är tagen vid Parissalongen i maj 1969 där Saab 105 XT SE-XBZ har utställlningsnummer 751. Förresten, hur går det med måldragarversionen av 105:an, tidigare ibland kallad SK 60M? Lär nämligen åter vara på tapeten...