Twilight Kalle - 2
Det är hög tid för en uppföljare till inlägget Twilight Kalle - 1. För snart ett år sedan fick jag ett mail från en av bloggens läsare i vårt västra grannland:
Tror ikke flyet kan komme i luften før man evt. skaffer nye papirer. Under restaurasjonen solgte Stephen Grey flyet til Dan Friedkin. Alt så bra ut inntil Frank Strickler (Fox 51 Ltd. i Denton, TX) kom for å besiktige Mustangen. Arbeidet var helt etter boken men når han gikk gjennom papirene fant han ut at det allerede var en P-51D registrert med nummeret 44-63864 (surprise). Dette meddelte han Friedkin som fikk sin venn og advokat Jim Beasley til å spore opp eieren (Fagen), og skrive et surt brev til ham hvor man nærmest hylte forfalskning.
Fagen ble naturlig nok "pissed off" og svarte tilbake i samme tone. Når Beasley & Co fortsatte presset viste Fagen frem vraket, papir historien helt tilbake fra Bill Lear's kjøp i 1960 samt varslet FAA om at noen prøvde seg på forfalskning av flydokumenter . Dette betyr at flyet ikke kan registreres i USA (med mindre man kan "fikse" nye papirer). Friedkin ble sur og krevde kjøpet opphevet, så nå sitter Grey der med en 51 han ikke kan registrere i USA, og heller ikke i UK da alle flyene fortsatt er satt på bakken av CAA. Man kan vel si at han har malt seg inn i et hjørne her! Og med alt bråket rundt flyet i Sverige tilbake i 1987-88 kan han vel ikke påstå at han ikke ante dette? For ikke å snakke om debattene på diverse forum siden da. Jeg har spådd denne situasjonen i 20 år, og nå er vi der...
Bilderna kommer från Claes Martinsson, son till mussepiloten Gert, och är tagna i samband med ett besök med Gul Kalle på Duxford.
Det kommer inte att ta nästan två år ytterligare till Twlight Kalle - 3. Bör inte alls ta så lång tid, faktiskt...