Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Twilight Kalle - 2

Publicerad 2010-12-21 13:22:00 i Allmänt, Mustang, Propulärkultur,


Det är hög tid för en uppföljare till inlägget Twilight Kalle - 1. För snart ett år sedan fick jag ett mail från en av bloggens läsare i vårt västra grannland:

Tror ikke flyet kan komme i luften før man evt. skaffer nye papirer. Under restaurasjonen solgte Stephen Grey flyet til Dan Friedkin. Alt så bra ut inntil Frank Strickler (Fox 51 Ltd. i Denton, TX) kom for å besiktige Mustangen. Arbeidet var helt etter boken men når han gikk gjennom papirene fant han ut at det allerede var en P-51D registrert med nummeret 44-63864 (surprise). Dette meddelte han Friedkin som fikk sin venn og advokat Jim Beasley til å spore opp eieren (Fagen), og skrive et surt brev til ham hvor man nærmest hylte forfalskning.

Fagen ble naturlig nok "pissed off" og svarte tilbake i samme tone. Når Beasley & Co fortsatte presset viste Fagen frem vraket, papir historien helt tilbake fra Bill Lear's kjøp i 1960 samt varslet FAA om at noen prøvde seg på forfalskning av flydokumenter . Dette betyr at flyet ikke kan registreres i USA (med mindre man kan "fikse" nye papirer). Friedkin ble sur og krevde kjøpet opphevet, så nå sitter Grey der med en 51 han ikke kan registrere i USA, og heller ikke i UK da alle flyene fortsatt er satt på bakken av CAA. Man kan vel si at han har malt seg inn i et hjørne her! Og med alt bråket rundt flyet i Sverige tilbake i 1987-88 kan han vel ikke påstå at han ikke ante dette? For ikke å snakke om debattene på diverse forum siden da. Jeg har spådd denne situasjonen i 20 år, og nå er vi der...



Bilderna kommer från Claes Martinsson, son till mussepiloten Gert, och är tagna i samband med ett besök med Gul Kalle på Duxford.

Det kommer inte att ta nästan två år ytterligare till Twlight Kalle - 3. Bör inte alls ta så lång tid, faktiskt...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gert

Publicerad 2010-12-21 16:15:36

Vilken mardröm att äga en komplett P 51, som i princip är "värdelös". Misstänker att det inte bara är att "köpa nya papper", dom är väl värda lika mycket som skrovet? Sedan är ju säkert alla Luftfartsverk i hela världen nyfikna på var dessa eventuella papper kommer ifrån....suck, trist historia

Postat av: F

Publicerad 2010-12-22 07:32:13

Ett flygplan utan dokumentation är värdelöst. Därför är handeln med identiteter tämligen rätt omfattade, det är nästan i princip som när du ska reg.besiktiga din "HPD-hottade" HD ;)

Hursom, kommer att återkomma till detta.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela