Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gone but not forgotten: Rinkaby - 3

Publicerad 2010-08-14 11:16:41 i Gone but not forgotten,



MFI-9B SE-ENE på Rinkaby någongång i mitten av 70-talet, Chipmunk SE-GRK på samma plats i augusti 1979.




I samband med att jag gjorde lite research om Rinkaby frågade jag Mr Aeronavium Kenneth G om han hade lite bilder från därifrån och svar lät inte vänta på sig - värt ett eget inlägg...



SE-CRY och -TBM framför hangaren 1972. SE-CRY havererade 16 juli 1974 och jag såg haveriet med egna ögon. Vi höll på med segelflygning och SE–CRY startade norrut. Efter en stund kom det tillbaka med motsatt kurs och med hög fart landade det i medvind på bana 23 och kasade med hög fart in i taggtrådsstängslet som omgärdade flygfältet. Inga personskador vad jag kom ihåg, men kärran såg inte vacker ut. Vi fick en Cherokee, -FFB, som ersättning, men hyrde in Super Cub SE–GCT ett tag innan dess.

I verksamhetsberättelsen står det:

"Haveriet inträffade vid start, då föraren omedelbart efter lättning irriterats av modellflygare och försökt ta ner flygplanet. Vid sättningen, som blev häftig, vek sig huvudstället, propellern gick i marken, ena vingspetsen krossades och bakkroppen blev skev. Haveriet betecknades som totalt"

Jag kom ihåg att det efteråt var snack med modellflygarna om hur deras verksamhet skulle bedrivas. Det stod också: "För ovannämnda haveri erhöll klubben av försäkringsbolaget fullt försäkringsbelopp mot att bolaget behöll det havererade flygplanet"

Detta var det andra haveriet med SE–CRY. Som det står i SFFs SE-C-register hände det en olycka i Olofström 1967. Jag ska någonstans ha foton från detta tillfälle, men är inte klok på var jag har lagt dem. Super Cub'en gick som du redan vet till Norge som LN-BFD och havererade där fär tredje gången 92-02-02 men såg ut så här 2001-2006 och finns fortfarande med i norska luftfartsregistret.



Halmstad segelflygklubb har tagit sin SZD-30 Pirat SE-TKY till Rinkaby 1972 för visning i KFK….



… som 1973 köper en likadan kärra, SE-TKD.



1961 Mooney M20C Mark 21 SE-CMU våren 1976. Baserad Rinkaby och senare använd av Bromölla Aviation Society.



Bosse G:s och Bromölla Aviation Societys nyinköpta Bellanca 7ECA Citabria SE-GUC i juni 1977.

Nedan: De som missbrukar räddningsmateriel fick vi samsas med på fältet. Bilden också från juni 1977. Varför ordet "missbruka"? Varför jag använder detta ord är att när folk har frågat mig varför jag inte hoppat fallskärm, har jag sagt: ”Varför lära sig hoppa ur planet, när man lärt sig att flyga det?”



Slutligen apropå Gone but not forgotten: Rinkaby - 2:

Var i kontakt med Fortifikationsverket och de sa att allt som inte ska användas eller säljas rivs, även byggnaderna på andra sidan Gälltoftavägen. Hangaren var i vägen för Försvarsmakten, därför rivning.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-08-14 11:30:42

Underbara bilder och kommentarer.



Tycker den sista meningen i inlägget är ganska användbar i andra flygsammanhang, "i vägen". Var det på Barkis klubbsida jag igår läste att man nekat till att låta kanslilokalen vara kvar ett tag till då man varit så besvärliga. Rent hämndbegär och ingen förståelse för anledningen till att man argumenterat mot nedläggning.

Postat av: Sven-Erik Jönsson

Publicerad 2010-08-17 12:55:28

Appropå SE-ENE som finns på bild ovan, så ägde Halmstad flygklubb denna 1966-1969. Den råkade ut för två landningshaverier, ett 1966 på Bulltofta då nosstället gick av. Andra haveriet inträffade på Halmstad den 24 maj 1969. En lärare med elev hade varit ute på långnav med färdplan aktiverad. När de kom tillbaka till Halmstad var tornet stängt. De beslöt sig för att fortsätta direkt med ett antal studs o gå på stråk 29, (stråket är nedlagt sedan många år). De glömde då att avsluta färdplanen. När det hade gått en stund saknade Malmö ACC dem och ringde klubben för att ta reda på om de landat och glömt avsluta färdplanen. Den som svarade tittade just ut genom fönstret och såg flygplanet på låg höjd över stråket och svarade att "De landar just nu, --- NEJ DE KRASCHAR NU!

Vad som hänt var att de strax innan gjort en studs och när de kom 5 meter upp i luften drog läraren av gasen och sa till eleven att nu har Du motorstopp, gör en snygg landning. Men farten var för låg och de sjönk ordentligt igenom med en så hård landning att landställ vek sig och kroppen knäcktes strax bakom förarplats. Lärare och elev kunde gå från vraket.

/Sven-Erik

Postat av: Niklas

Publicerad 2010-08-17 16:35:21

Kul att se bilden på Rudolf Kalle ... Den ska tydligen vara luftvärdig igen?

Postat av: Lars Sundin

Publicerad 2010-08-19 08:27:02

Kommer mig att minnas när man som modellflygare höll till på Skarpnäck, och lätt osäker frågade segelflygarna var man på fältet man fick hållas. Plus alla skyltar och annat (hissad röd ballong) som sa att man fick inte beträda fältet o s v.



Minns även SZD-30 Pirat som vi hade på Vängsö på 60-talet. Ett "rejält" plan på något sätt. Jag tror att ett problem var vingens tredelning (ej trenighet...) som gjorde att speciella transportarrangemang behövdes, men jag höll ju inte på med sträckflygning. Det blev 11 starter med SE-TKG. Minns hur en polsk fabrikspilot på besök flög avancerat. Rollen såg ut som ett handlöst tumlande men jag tror han var kort på höjd och och hade svårt att få med manövern i sin uppvisning.



Sudden

Postat av: Ingmar Lind Siljansnäs

Publicerad 2015-05-17 22:19:36

Polackerna var på Pirat-demo-turné i Sverige, och sålde därefter demo-planet till Siljansnäs. (SE-TKI) Nu höll jag på att ramla av stolen när jag såg bilden med reg-bokstäver (till synes) TKI, men det var synvilla. Dåförtiden var det ju en populär kärra som gick som en stridsvagn, även om (som sagt) vingens mittsektion helst krävde 1+4 man. Undrar om man idag skulle bli bedrövad om man tog en nostalgi-start...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela