Gone but not forgotten: Rinkaby - 3
MFI-9B SE-ENE på Rinkaby någongång i mitten av 70-talet, Chipmunk SE-GRK på samma plats i augusti 1979.
I samband med att jag gjorde lite research om Rinkaby frågade jag Mr Aeronavium Kenneth G om han hade lite bilder från därifrån och svar lät inte vänta på sig - värt ett eget inlägg...
SE-CRY och -TBM framför hangaren 1972. SE-CRY havererade 16 juli 1974 och jag såg haveriet med egna ögon. Vi höll på med segelflygning och SE–CRY startade norrut. Efter en stund kom det tillbaka med motsatt kurs och med hög fart landade det i medvind på bana 23 och kasade med hög fart in i taggtrådsstängslet som omgärdade flygfältet. Inga personskador vad jag kom ihåg, men kärran såg inte vacker ut. Vi fick en Cherokee, -FFB, som ersättning, men hyrde in Super Cub SE–GCT ett tag innan dess.
I verksamhetsberättelsen står det:
"Haveriet inträffade vid start, då föraren omedelbart efter lättning irriterats av modellflygare och försökt ta ner flygplanet. Vid sättningen, som blev häftig, vek sig huvudstället, propellern gick i marken, ena vingspetsen krossades och bakkroppen blev skev. Haveriet betecknades som totalt"
Jag kom ihåg att det efteråt var snack med modellflygarna om hur deras verksamhet skulle bedrivas. Det stod också: "För ovannämnda haveri erhöll klubben av försäkringsbolaget fullt försäkringsbelopp mot att bolaget behöll det havererade flygplanet"
Detta var det andra haveriet med SE–CRY. Som det står i SFFs SE-C-register hände det en olycka i Olofström 1967. Jag ska någonstans ha foton från detta tillfälle, men är inte klok på var jag har lagt dem. Super Cub'en gick som du redan vet till Norge som LN-BFD och havererade där fär tredje gången 92-02-02 men såg ut så här 2001-2006 och finns fortfarande med i norska luftfartsregistret.
Halmstad segelflygklubb har tagit sin SZD-30 Pirat SE-TKY till Rinkaby 1972 för visning i KFK….
… som 1973 köper en likadan kärra, SE-TKD.
1961 Mooney M20C Mark 21 SE-CMU våren 1976. Baserad Rinkaby och senare använd av Bromölla Aviation Society.
Bosse G:s och Bromölla Aviation Societys nyinköpta Bellanca 7ECA Citabria SE-GUC i juni 1977.
Nedan: De som missbrukar räddningsmateriel fick vi samsas med på fältet. Bilden också från juni 1977. Varför ordet "missbruka"? Varför jag använder detta ord är att när folk har frågat mig varför jag inte hoppat fallskärm, har jag sagt: ”Varför lära sig hoppa ur planet, när man lärt sig att flyga det?”
Slutligen apropå Gone but not forgotten: Rinkaby - 2:
Var i kontakt med Fortifikationsverket och de sa att allt som inte ska användas eller säljas rivs, även byggnaderna på andra sidan Gälltoftavägen. Hangaren var i vägen för Försvarsmakten, därför rivning.