SE-GOD - den gula centurien
För ett tag sedan handlade ett inlägg om SE-GUL, återkommer till den DC-3an om ett tag. Nu sticker jag emellan med ett om SE-GOD.
Roffe Larsson tog ovanstående bild på Bromma den 17 februari 1976. Flygplanet är en STOL-modiferad Cessna T210L Turbo Centurion, SE-GOD (c/n 210-61113), som ferryflugits av Carl Gustaf von Rosen och Mårten Stenhardt direkt från Gander till Bromma tre dagar tidigare (se nedan).
Den 1 mars registrerades SE-GOD officiellt på Svenska Journalens Läkarmission och Hjälpverksamhet, Vällingby, och samma dag fortsatte resan, denna gång till Addis Abeba dit CG von Rosen anlände den den 5 mars.
Som synes var tvåtian målad enligt Air Mula-manér helt i gult. Den var utrustad med två bårar med plats för läkare bakom piloten.
I november 1976 överfördes ägandet av SE-GOD till Stiftelsen Svenska Pingstmissionens U-landshjälp, Stockholm. Det var i samma veva som verksamhetens DC-3an var tänkt att levereras - läs SE-GUL - The Helping Lion - 1.
Som tidigare berättats omkom CG von Rosen den 13 juli 1977, detta vid en somalisk granatattack när han av olika orsaker hade blivit tvingad att övernatta i Gode under ett uppdrag för RRC (Relief & Rehabilitation Commision). Dit hade han flugit just med SE-GOD.
Den 2 november 1977 avregistrerades SE-GOD på ägarens begäran och flygplanet infördes på det etiopiska civilregistret som ET-AGS. Likt de av Air Mula/RRC Air opererade MFI-15 - och även DC-3 SE-GUL - konfiskerades Cessnan i princip av de etiopiska myndigheterna. Detta trots att flygplanen i de flesta fallen hade svenska ägare och (därmed) var registrerade i Sverige. För att ändå upprätthålla möjligheten till flyga dem var man juridiskt tvungen att avregistrera planen i Sverige.
Någon gång under 80-talet var ET-AGS involverad i ett haveri i Jijiga men kom att repereras. Vad som senare hänt med tvåtian är okänt för bloggisten. Någon som vet? Se även inlägget I Addis Abeba - 2.
Edit. För en hint om flygplanets öde, se Tre bilder av GOD.
I Flygrevyn nr 2/1976 fanns en artikel om ferryn av SE-GOD - klicka på rubriken nedan och den kommer upp i ett nytt fönster.
Roffe Larsson tog ovanstående bild på Bromma den 17 februari 1976. Flygplanet är en STOL-modiferad Cessna T210L Turbo Centurion, SE-GOD (c/n 210-61113), som ferryflugits av Carl Gustaf von Rosen och Mårten Stenhardt direkt från Gander till Bromma tre dagar tidigare (se nedan).
Den 1 mars registrerades SE-GOD officiellt på Svenska Journalens Läkarmission och Hjälpverksamhet, Vällingby, och samma dag fortsatte resan, denna gång till Addis Abeba dit CG von Rosen anlände den den 5 mars.
Som synes var tvåtian målad enligt Air Mula-manér helt i gult. Den var utrustad med två bårar med plats för läkare bakom piloten.
I november 1976 överfördes ägandet av SE-GOD till Stiftelsen Svenska Pingstmissionens U-landshjälp, Stockholm. Det var i samma veva som verksamhetens DC-3an var tänkt att levereras - läs SE-GUL - The Helping Lion - 1.
Som tidigare berättats omkom CG von Rosen den 13 juli 1977, detta vid en somalisk granatattack när han av olika orsaker hade blivit tvingad att övernatta i Gode under ett uppdrag för RRC (Relief & Rehabilitation Commision). Dit hade han flugit just med SE-GOD.
Den 2 november 1977 avregistrerades SE-GOD på ägarens begäran och flygplanet infördes på det etiopiska civilregistret som ET-AGS. Likt de av Air Mula/RRC Air opererade MFI-15 - och även DC-3 SE-GUL - konfiskerades Cessnan i princip av de etiopiska myndigheterna. Detta trots att flygplanen i de flesta fallen hade svenska ägare och (därmed) var registrerade i Sverige. För att ändå upprätthålla möjligheten till flyga dem var man juridiskt tvungen att avregistrera planen i Sverige.
Någon gång under 80-talet var ET-AGS involverad i ett haveri i Jijiga men kom att repereras. Vad som senare hänt med tvåtian är okänt för bloggisten. Någon som vet? Se även inlägget I Addis Abeba - 2.
Edit. För en hint om flygplanets öde, se Tre bilder av GOD.
I Flygrevyn nr 2/1976 fanns en artikel om ferryn av SE-GOD - klicka på rubriken nedan och den kommer upp i ett nytt fönster.