Flygning från 1937 och sommar-Noris 2007
Årets varmaste dag? Men det hör ju årstiden till, så man ska inte klaga. Fast det gjorde vi lite lätt, Nils och jag, när vi satt på flygklubben idag på lunchen: Aldrig är det riktigt, riktigt..bra.
Hursom, så hade jag tagit med några ströexemplar av tidningen Flygning från 30-talet som jag fick häromdagen. Ur dessa idkades högläsning. Vi vet nu hur avloppet på Helsingfors/Malmi flygplats drogs, och hela hela dräneringssystemet under fältytan med förresten.
Men det som vi skrattade mest åt var följande artikel i Flygning nummer 11/1937:
Taylor Cub-fabriken i Skåne
Såsom FLYGNING förut meddelat, ha planer varit å bane att i Sverige anlägga en dotterfabrik till amerikanska Taylor Cub-fabriken, och närmare undersökningar ha gjorts så väl i Malmö som i Hälsingborg. Den amerikanska fabriken representant har varit den danske ingenjören Jack Hedegaard, som för närvarande befinner sig i Amerika för att träffa slutliga avtal med sina uppdragsgivare.
Från många håll ha förfrågningar gjorts till FLYGNING rörande denna nya fabrik, men vi ha ansett oss icke böra meddela några uppgifter, förrän dessa kunde bli definitiva och omfatta alla detaljer. I decembernumret av FLYGNING komma vi redogöra för den svenska Cub-fabriken och lämna fullständiga uppgifter om densamma.
Apropos ingenjör Hedegaard så kunna vi ej neka oss nöjet att saxa följande telegram ur N. D. A., som härhör från tidningens Köpenhamnsredaktion:
Hedegaard har rest till Amerika med "Normandie" och råkade ombord den vackra och tempramentsfulla franska journalisten Magda de Fontanges. Vid ankomsten nekade myndigheterna den unga damen att landstiga, sannolikt på grund av affären med diplomaten de Chambrun, vilken blev föremål för mademoiselles pistolkulor därför att hon ansåg att han skadat hennes vänskap till Mussolini. Nu meddelas att Hedegaard ämnar gifta sig med skön Magda för att hjälpa henne in i U. S. A. Han är amerikansk medborgare, och hans hustru kan icke vägras inresetillstånd.
Vi hoppas i decembernumret även kunna meddela några nyheter om den chevalereske Hedegaards ev. giftemålsplaner."
Flygning nummer 12A från 1937.
I sammahanget kan det vara lite intressant att läsa en gammal Time-artikel - klicka här. Och även notera:
That Mussolini, only 5ft 6in tall, was a serial womaniser, or donnaiolo, is of course no secret. He slept with hundreds, quite possibly thousands, of women. One of his lovers, Magda de Fontanges, was so distraught when he spurned her that she shot the French ambassador in Rome (he survived), assuming he had caused Mussolini to end the affair by telling him she was a spy.
Att det inte blev någon Cub-fabrik i Skåne var kanske inte så konstigt.
Däremot sattes ett 30-tal Piper Cub (1938 ändrades namnet då Piper köpte ut Taylor) ihop i Danmark, på Lundtofte Flyveplads 1938-40. Detta av det för ändmålet bildade Cub Aircraft Co. Ltd. av Piper och Bohnstedt-Petersen. I Sverige höll Autoropa AB (som idag säljer bland annat Ferrari och Massaretti) i Malmö i försäljningen. Den första importerade "danskmonterade" Cub'en var Piper J-2 SE-AGZ som registrerades den 12 juli 1938. Ytterligare tre hann komma hit innan tyskarna invaderade Danmark den 9 april 1940. Den danska motståndsrörelsen eldade upp anläggningen ett par år senare - några av Cub'arna blev offer för lågorna, andra beslagtogs av tyskarna och flögs av Luftwaffe.
Efter ett par timmar på klubben var det ut till Noris som gällde, detta för att sätta mer staket - eller snarare, restaurera staket...
Slöa kor på grönbete. Mitt i, knappt synlig, ligger tjuren Mussolini.
Det är då som en öl i duschen efter hemkomsten smakar som allra, allra bäst.
Currently spinning:
Marvin Gaye & Tammi Terrell Ain't no Mountain High Enough
Ren magik! Båda borta för tidigt...
Four Tops Baby, I need your loving
1965 står det i inledningen, tror till och med att det är 1964...
Hursom, så hade jag tagit med några ströexemplar av tidningen Flygning från 30-talet som jag fick häromdagen. Ur dessa idkades högläsning. Vi vet nu hur avloppet på Helsingfors/Malmi flygplats drogs, och hela hela dräneringssystemet under fältytan med förresten.
Men det som vi skrattade mest åt var följande artikel i Flygning nummer 11/1937:
Taylor Cub-fabriken i Skåne
Såsom FLYGNING förut meddelat, ha planer varit å bane att i Sverige anlägga en dotterfabrik till amerikanska Taylor Cub-fabriken, och närmare undersökningar ha gjorts så väl i Malmö som i Hälsingborg. Den amerikanska fabriken representant har varit den danske ingenjören Jack Hedegaard, som för närvarande befinner sig i Amerika för att träffa slutliga avtal med sina uppdragsgivare.
Från många håll ha förfrågningar gjorts till FLYGNING rörande denna nya fabrik, men vi ha ansett oss icke böra meddela några uppgifter, förrän dessa kunde bli definitiva och omfatta alla detaljer. I decembernumret av FLYGNING komma vi redogöra för den svenska Cub-fabriken och lämna fullständiga uppgifter om densamma.
Apropos ingenjör Hedegaard så kunna vi ej neka oss nöjet att saxa följande telegram ur N. D. A., som härhör från tidningens Köpenhamnsredaktion:
Hedegaard har rest till Amerika med "Normandie" och råkade ombord den vackra och tempramentsfulla franska journalisten Magda de Fontanges. Vid ankomsten nekade myndigheterna den unga damen att landstiga, sannolikt på grund av affären med diplomaten de Chambrun, vilken blev föremål för mademoiselles pistolkulor därför att hon ansåg att han skadat hennes vänskap till Mussolini. Nu meddelas att Hedegaard ämnar gifta sig med skön Magda för att hjälpa henne in i U. S. A. Han är amerikansk medborgare, och hans hustru kan icke vägras inresetillstånd.
Vi hoppas i decembernumret även kunna meddela några nyheter om den chevalereske Hedegaards ev. giftemålsplaner."
Flygning nummer 12A från 1937.
I sammahanget kan det vara lite intressant att läsa en gammal Time-artikel - klicka här. Och även notera:
That Mussolini, only 5ft 6in tall, was a serial womaniser, or donnaiolo, is of course no secret. He slept with hundreds, quite possibly thousands, of women. One of his lovers, Magda de Fontanges, was so distraught when he spurned her that she shot the French ambassador in Rome (he survived), assuming he had caused Mussolini to end the affair by telling him she was a spy.
Att det inte blev någon Cub-fabrik i Skåne var kanske inte så konstigt.
Däremot sattes ett 30-tal Piper Cub (1938 ändrades namnet då Piper köpte ut Taylor) ihop i Danmark, på Lundtofte Flyveplads 1938-40. Detta av det för ändmålet bildade Cub Aircraft Co. Ltd. av Piper och Bohnstedt-Petersen. I Sverige höll Autoropa AB (som idag säljer bland annat Ferrari och Massaretti) i Malmö i försäljningen. Den första importerade "danskmonterade" Cub'en var Piper J-2 SE-AGZ som registrerades den 12 juli 1938. Ytterligare tre hann komma hit innan tyskarna invaderade Danmark den 9 april 1940. Den danska motståndsrörelsen eldade upp anläggningen ett par år senare - några av Cub'arna blev offer för lågorna, andra beslagtogs av tyskarna och flögs av Luftwaffe.
Efter ett par timmar på klubben var det ut till Noris som gällde, detta för att sätta mer staket - eller snarare, restaurera staket...
Slöa kor på grönbete. Mitt i, knappt synlig, ligger tjuren Mussolini.
Det är då som en öl i duschen efter hemkomsten smakar som allra, allra bäst.
Currently spinning:
Marvin Gaye & Tammi Terrell Ain't no Mountain High Enough
Ren magik! Båda borta för tidigt...
Four Tops Baby, I need your loving
1965 står det i inledningen, tror till och med att det är 1964...