Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hank bränner konstitutionen

Publicerad 2009-10-29 14:08:00 i Biafra, Gone but not forgotten, Personligt urval, Propulärkultur,

Lockheed Constitution - endast två stycken av denna typ av "piston-mammut" tillverkades. I slutet av 40-talet flögs dessa av US Navy, men en bit in på följande decennium var de avställda vid Litchfield Park, Arizona. Där kom de så småningom att säljas, tillsammans med 13 överblivna Pratt & Whitney R-4360-motorer för 97 785 dollar.

"Ship No.1" (USN BuNo. 85163) blev blickfångare i Las Vegas men skrotades när Howard Hughes köpte fastigheten. "Ship No.2" (BuNo. 85164) hängde med lite längre...och här kommer snart en koppling till de tidigare inläggen Koflyg och Caine samt MFI och Biafra - 1.  

Den senare hade civilregistrerats som N7673C och fanns i början av 60-talet i Sebring i Florida. I juni 1963 köper Henry A. Warton via sitt bolag Air Traders Inc flygplanet för 40 000 dollar och lyfter över N7673C till Opa Locka den 1 juli. "Hank" Warton, ett namn som ofta dyker upp när man snackar om olika "dodgy airlines"...



Tanken var nu att ferryflyga denna Constitution till Barcelona i Spanien. Där skulle den byggas om och få en nattklubb på ena våningen och kasino på andra våningen. Motorerna var sedan avsedda att säljas vidare till Air Systems of Denmark för användning i deras "koflygande" tre Douglas C-74 Globemaster I [sic!]. För dessa pengar skulle Warton sedan skaffa sig själv en DC-4. 

Tillstånd för atlanflygningen skaffades och under första veckan av juli genomfördes förberedande arbeten på flygplanet, bland annat av Hank Warton själv. Den 11 juli tankas 6 375 gallon bränsle, den totala mängden ombord beräknas därefter till cirka 7000 gallon.  

The flight to Spain was scheduled for July 13, but subsequently delayed to until the next day. However, on the evening of July 14, an airport security man at Opa Locka saw smoke coming out of the aircraft and raised the alarm, but not before the interior of the plane was completely gutted. Investigations showed that a one eighth of an inch hole had been drilled in a fuel transfer line in the centre section by unknown persons, rags had been wound round and a candle left burning below the aircraft, which eventually caught fire. 

Från artikeln Prop Personality - Hank Wharton av Peter Marson publicerad i Propliner No.24.

Enligt beräkningar skulle det gå åt cirka 9 000 gallon att flyga över Atlanten. 

Att Warton snart därefter blev "wanted" i Florida för försäkringsbedrägeri kan knappast komma som en överraskning - flygplanet var försäkrat till 182 000 dollar. Men Warton hade vid det laget sedan en tid tagit sin tillflykt till Europa. Han figurerade en hel del i Västtyskland, men frågan är om han inte även vid denna tid befann sig en stund i Sverige?


Opa Locka den 10 november 1972. Bild: Tommy Lakmaker.

Den utbrända mammuten till flygmaskin togs senare isär och forslades en bit bort. Den sattes ihop på adress Northwest 135th Street, inte långt från flygplatsen. Här stod det som blickfångare och reklamskylt i ytterligare några år. 1979 kom även denna Lockheed Constitution att skrotas. Kan man gissa att den då inte längre behövdes som eventuellt bevismaterial?


Utanför Opa Locka den 15 oktober 1975. Bild: Rolf Larsson. 

Blev det någon DC-4 för Warton? Nja, upplägget att få loss stålarna till en sådan sprack ju (eller hur man nu ska uttrycka det? "gick upp i rök..?"). Men ett par år senare övertar han "en variant på en DC-4", en Canadair DC-4M2 North Star, och av någon anledning hamnar den kort på panamaregister som HP-925. Den 11 oktober 1966 buklandar flygplanet - nu med den fejkade italienska registeringen I-ACOA - på en torrlagd flodbädd i norra Kamerun. Anledningen var soppatorsk och ombord upptäcktes en last handeldvapen jämte ammunition. Destinationen var Port Harcourt i Nigera. Detta var Wartons första uppdrag för Biafra, men det är en annan historia... 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-10-29 18:17:40

hej igen fredrik



den kärran hade jag aldrig hört

talas om.

tack igen,/ en trogen vän

Postat av: Martin

Publicerad 2009-10-29 18:37:06

Spleended endeed !



/M

Postat av: Per

Publicerad 2009-10-29 21:58:40

Ful eller vacker, det är frågan. Monstruös är den i alla fall. Intressant läsning dock, jag hade ingen aning om att den sista överlevde så länge. Och vilken spännande historia sen

Postat av: F

Publicerad 2009-10-29 22:09:08

Tack, boys! :)



konstitutionen ser ut som två ihoppressade Constellation-kroppar (cockpit-fönstren känns igen därifrån)...utan ett uns av Connies skönhet

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-10-30 08:33:39



Avdelningen värdelöst vetande: Om man idag i USA tankar upp sin kärra med 6 375 galloner Avgas och glömmer tankkortet hemma får man hosta upp åtminstone 25 500 dollares från plånboken i cash. Fast beroende på var i USA man är kan det bli upp till 41 400 gröna pengar! Jag tänker inte ens försöka räkna ut vad det skulle kosta i Sverige! Tillsatsvikten att föra in i vikt och balansberäkningarna är om vi låtsas att det är en tjusig dag utan för mycket sol och 15 grader C sisådär 17 ton, 349 kilo, 8 hekto och 94 gram.

Den fulla tanken rymmer ytterligare 1 ton, 7001 kilo avrundat med tre gram uppåt. Ungefär.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-30 09:31:21

Nja, det här tycker helt klart jag faller inom avdelningen intressant jämförelse ;)



Jag har räknat med ett literpris på AVGAS 100 på 18 kr. 6375 US galloner blir 24132 liter -> 432 376 kr.



Den amerikanska prisbilden översatt till dagens kronkurs: 178 500 till 290 000 kr.



Även intressant i sammanghanget vore det om Hank Warton haft konto hos skattemyndigheten och begärt s k restitution, alltså fått tillbaka skatten (nu 6,28 kr/liter). Staten skulle pyntat tillbaka 151 548,96 kr av de från början erlagda 432 376 kr.



Detta ger i slutändan en total på 280 827 kr. Då ligger priset inom även den amerikanska "prisbilden" ;)

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-10-30 12:48:06

Husker jeg leste et intervju der Hank ble vist artikelen i Propliner. Han hadde visst ikke noe å si på innholdet, var bare litt unhappy over at han ble kallt Wharton og ikke Warton...

Etter Biafra opererte han bl. a 707 på våpensmugling mellom Ungarn og Somalia. John Lear (sønn av Bill Lear) var en av flygerne, samme med Larry Raab som hadde fløyet for Hank i Biafra før han skaffet egen Starliner.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-30 14:44:24

..exakt, Trygve. Notera stavningen ovan ;)



Somalia och Boeing 707, ja. Det har snackats om att vissa bitar av Cruff-nätverket även fanns med i bakgrunden...



Heinrich Wartski, som var hans riktiga namn, var en av den "dodgy" sidan av branchens riktiga karraktärer. Det kommer mer Warton-relaterat på bloggen :)



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela