Koflyg och Caine
Apropå stora flygplan på Bromma - Rolf Larsson igen:
Mest förvånad blev jag nog 19 juni 1963 när jag genom ett fönster såg den här rulla förbi efter landning, HP-385 C-74 "Heracles" tillhörande Aeronaves de Panama - var nog den största jag dittills sett på Bromma!
HP-385 blev bara några månader äldre, den havererade ju. Och det var väl också minst en till som hade namnet "Heracles".
Under 1963 opererades tre stycken före detta USAF Douglas C-74 Globemaster I i Europa av Air Systems of Denmark, dessa "piston-mammutar" var registrerade på Aeronaves de Panama:
HP-367, ex 42-65408, N8199H - skrotad Milano i augusti 1972.
HP-379, ex 42-65409, N3181G - skrotad Turin i september 1970.
HP-385, ex 42-65404, N3182G - haveri efter start Marseilles den 9 oktober 1963.
Göran Wigén skrev i boken Flyktiga minnen 1 en historia under rubriken Med kreatur i lasten. Den handlade om ferryn av HP-385 från Oakland, CA., till Kastrup 1963, samt en flygning till Teheran i december samma år. Wigén, en före detta USAF- och Transocean-pilot (han hade flyttat till USA på 40-talet), var F/O och kapten var engelsmannen Reggie Stokes (anställd vid Flying Enterprise). F/E var Dick Goodwill och loadmaster Chris Christensen. De 60 korna hade blivit 78 när man väl kom fram till Teheran...
Enligt dagens bestämmelser får man inte flytta en ko när man beräknar kalvning inom tre veckor. Annat var det förr...
Aeronaves de Panama SA is a Panamanian-registered charter operator that recently has been ferrying live cattle from Copenhagen to the Middle East.
Head Office: Tucumen International Airport, Panama.
Fleet: Two DC-4, two Douglas C-74 Globemaster.
Från Goleta Air and Space Museums site rörande Globemaster I HP-379:
By 1963 it, and two other civil Globemaster Is, were flying cargo in Europe for Air Systems. The company went out of business after one of the Globemaster Is crashed at Marseilles in October 1963 and HP-379 was abandoned in Milan. By 1969 it had been flown to the Turin Airport and a film company painted it in the colors of the fictitious
Communist Chinese Civil Aviation Airlines Corporation for the movie The Italian Job (staring Michael Caine).
It caught fire while on public display Jun 11, 1970 and again on Sep 24, 1970, this time killing two salvage workers, at which time it was scrapped.
Kommer ni ihåg inlägget Mini - 2: On Days Like These? Handlar just om filmen The Italian Job från 1969.