Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Koflyg och Caine

Publicerad 2009-10-26 06:53:00 i Film och TV, Flygföretagande, Personligt urval, Propulärkultur,



Apropå stora flygplan på Bromma - Rolf Larsson igen:

Mest förvånad blev jag nog 19 juni 1963 när jag genom ett fönster såg den här rulla förbi efter landning, HP-385 C-74 "Heracles" tillhörande Aeronaves de Panama - var nog den största jag dittills sett på Bromma!

HP-385 blev bara några månader äldre, den havererade ju. Och det var väl också minst en till som hade namnet "Heracles".


Under 1963 opererades tre stycken före detta USAF Douglas C-74 Globemaster I i Europa av Air Systems of Denmark, dessa "piston-mammutar" var registrerade på Aeronaves de Panama:

HP-367, ex 42-65408, N8199H - skrotad Milano i augusti 1972.

HP-379, ex 42-65409, N3181G - skrotad Turin i september 1970.

HP-385, ex 42-65404, N3182G - haveri efter start Marseilles den 9 oktober 1963.

 
Air Systems of Denmark var en "special set up" av danska flygbolaget Flying Enterprise och det som tidigare var Transocean Air Lines. I Danmark kom det för ändamålet  engagerade gänget kallas "ko-flyvere". Danska regeringen hade lanserat ett nytt biståndsprojekt: Man skulle flyga kor i välsignat skick till tredje världen - 60 stycken i varje lift. Dessa lastades med hjälp av en hiss som fanns i buken på C-74.

Göran Wigén skrev i boken Flyktiga minnen 1 en historia under rubriken Med kreatur i lasten. Den handlade om ferryn av HP-385 från Oakland, CA., till Kastrup 1963, samt en flygning till Teheran i december samma år. Wigén, en före detta USAF- och Transocean-pilot (han hade flyttat till USA på 40-talet), var F/O och kapten var engelsmannen Reggie Stokes (anställd vid Flying Enterprise). F/E var Dick Goodwill och loadmaster Chris Christensen. De 60 korna hade blivit 78 när man väl kom fram till Teheran...

Enligt dagens bestämmelser får man inte flytta en ko när man beräknar kalvning inom tre veckor. Annat var det förr...
 I julinumret 1963 av Flight International nämndes följande om "holding-flygbolaget" - 

Aeronaves de Panama SA is a Panamanian-registered charter operator that recently has been ferrying live cattle from Copenhagen to the Middle East.
Head Office: Tucumen International Airport, Panama.
Fleet: Two DC-4, two Douglas C-74 Globemaster.


Man måste nog försöka få tag i boken Flying Cowboys av Tad Houlihan.

Från Goleta Air and Space Museums site rörande Globemaster I HP-379:

By 1963 it, and two other civil Globemaster Is, were flying cargo in Europe for Air Systems. The company went out of business after one of the Globemaster Is crashed at Marseilles in October 1963 and HP-379 was abandoned in Milan. By 1969 it had been flown to the Turin Airport and a film company painted it in the colors of the fictitious
Communist Chinese Civil Aviation Airlines Corporation for the movie The Italian Job (staring Michael Caine).

It caught fire while on public display Jun 11, 1970 and again on Sep 24, 1970, this time killing two salvage workers, at which time it was scrapped.

Kommer ni ihåg inlägget Mini - 2: On Days Like These? Handlar just om filmen The Italian Job från 1969.



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2009-10-26 07:56:50

Åter ett "Mu"-sigt inlägg på denna eminenta blogg.



/M

Postat av: F

Publicerad 2009-10-26 09:05:47

C-74 var kanske ett bättre flygplan att flyga kor i än en mua ;)

Postat av: Niklas

Publicerad 2009-10-26 09:06:29

Det kanske skulle flugits i en MU-2 istället

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-10-26 11:49:28

Leste "The Flying Cowboys" tidligere i år. Historien er veldig bra. Ikke fullt så imponert over hvordan boken er skrevet. Tror nok kanskje Houlihan ville være en bedre forteller på et seminar enn som forfatter. Men et bra innblikk i livet til en "non-sched" pilot som arbeidet for (av og til) litt "dodgy" selskaper. Også er det jo skandinavisk flyhistorie også!

Postat av: F

Publicerad 2009-10-26 12:29:03

Dodgy airlines från den här tiden är ju bland de favorit topics man har. Frågan är nu hur jag ska få in Hank Warton, koppla honom till Air Systems of Denmark? Aha, nu vet jag: http://www.airliners.net/photo/Lockheed-R6V-Constitution/0548487/M/



;)

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-10-26 14:27:19

Mye "rik" flyhistorie her ja. Richard Wellmann's ADCO Airlines er vel et annet "dodgy" firma. Jock Malloch's Air Trans Africa det samme, og det er vel noe muffens med New World Air Charter som opererte fra Kypros og Oman med DC-6 på 70 tallet også.

Postat av: F

Publicerad 2009-10-27 08:02:52

Jack Malloch, ja...även han har också då och då omämnts på denna bloggen. Hade en idé att skriva något om Affretair, Biafra airlift och Rhodesia UDI-tiden. Finns det bilder på Mallochs DC-7C TR-LQP i RhAF-camoflage? Den lär ju ha då o då använts, förutom i dodgy ops, även för rent militära uppdrag...

Postat av: invader26

Publicerad 2010-04-22 21:37:51

"Tad Houlihan" havde jeg fornøjelsen af at møde i 2004. Jeg emailer fortsat med ham, han er 84 år i dag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela