Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

BHT-1 SE-ANX - 1

Publicerad 2009-09-30 08:33:06 i Propulärkultur,



Jag tror att det är få - om ens något - flygplan i svensk flyghistoria som är så pass omskrivet i förhållande till "egen volym" såväl som "produktionsvolym" som BHT-1. Spaltmetrar har skrivits...

Man kan nog närmast likna flygplanet som ett modellplan med plats för en pilot i skala 1:1. Och åtskilliga modeller har byggts av detta lilla flygplan, kallat "Beauty", genom åren. Borde alltså vara mången modellsnidare - som då var i tonåren och nu 60-70-årsåldern - som väl känner igen BHT-1. 



Men hur många av fullskala flygplanet (hur litet det än må vara) byggdes tror ni? Faktiskt bara ett enda exemplar, SE-ANX. Därför skulle jag vilja påstå att just BHT-1 SE-ANX inte bara är ett flygplan, en flygplantyp, ett modellflygplan modell större...det är även en slags ikon.

Det finns anledning att återkomma till BHT-1 "Beauty" rätt snart igen. Här kommer "ett litet köttben" så länge: Två skannade sidor ur klassikern Sportflyg av Harald Millgård om BHT-1 - klicka för större storlek.






Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Miljäng

Publicerad 2009-09-30 09:29:43

Vad hände med "Dynamic"-proppen ??

Succé eller fiasko ??

Kan bli ett helt inlägg bara om den, eller...



/M

Postat av: Danny K

Publicerad 2009-09-30 09:41:42

Intressant. SE-ANX har länge stått i EAA:s lista som flygutprovad 1 tim... om detta och annat kanske kommande inlägg behandlar?

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-09-30 09:51:11

Hur kunde de på 30 o 40 talen rita o bygga sådana vackra,funktionella,snabba o tämligen teknikst avancerade flygetyg?Och dessutom på kort tid.

Mycket imponerande om man jämför med moderna hjälpmedel.

Postat av: F

Publicerad 2009-09-30 10:28:10

Bra fråga, Dykarn. Delvis tror jag att det beror på att det då inte diffade direkt jättemycket vad det gäller prestanda mellan civila småkärror och stridsflygplan. Regelverken och cerifiering etc såg annorlunda ut och kanske inte var direkt lättare att bygga ett flygplan...men i skuggan av rustning/krig ville ändå staten uppmuntra flygindustrin och kunnandet som därtill behövdes.



Sedan kom långt fler typer ned från ritbordet, ut på verkstadsgolvet och sedan ut i luften. Med facit i hand var det nog en och annan konstruktion från förr som "kunde sluppit" hela den processen.



Det man idag kan ta reda på i olika dataprogram etc om hur kontruktionen kommer uppföra sig gick inte på annat vis förr än att bygga en prototyp och provflyga. Och förr var det inte ovanligt att kontruktören själv tog på sig provflygarjackan...



Det var kanske inte bättre förr, men det var roligare...

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-09-30 10:31:18

Proppen blev väl omhändertagen av SAAB,ung som förbundsarken i "Raiders of the lost ark".

Kolla in Erik Bratts bok Silvervingar.Klart läsvärd.

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-09-30 10:48:14

Lite osynkad här,förlåt,men o ja roligare,tror jag.

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-09-30 20:05:15

Propellern med ritningar och allt försvann in i SAAB:s arkiv. Jag vill minnas att de köpte rättigheterna till propellern för att begrava projektet.



Höll inte de Havilland på med en liknade konstruktion i början på trettiotalet ? Jag har ett minne av att jag läst om det men kommer naturligtvis inte ihåg var....

Postat av: F

Publicerad 2009-09-30 22:55:54

Dynamatic-propellern finns kvar tillsammans med SE-ANX. Men man valde att använda det "tidiga motorpaket" på BHT-1 vid restaureringen, främst pga att bladen var "to far gone" på Dynamatic'en...men även för att man sparade viktiga kilon.



Hoppas att Stefan kanske kan fylla på med mer info

Postat av: Matsen

Publicerad 2009-10-01 18:36:07

Var det inte så att SAAB tänkte använda prop-växeln på Safiren?

Postat av: F

Publicerad 2009-10-01 21:28:30

Dynamatic'en provades på Safir-prototypen SE-APN våren 1946. Därefter blev den hyllvärmare på Saab, så pass att bladen blev så torra att de började "upplösas"...som sagt

Postat av: Stean

Publicerad 2009-10-01 22:49:38

BHT kommer nog inte att få tillbaka den omställbara propellern De är för de första ganska tung och den modifierade motorn är i bitar och inte komplett.Det har också varit en del prat om hur bra det var att borra hål i vevaxeln. Jag tycker att flygplanet gör sig bra i orginal utförande om något jätte trög i starten om jag kommer ihåg rätt. Flygplanet vaknar dock till liv när ställbenen fälls in Det måste vara ganska trögt att bogsera segelflypan med 65 hk Lill-Cub också och det gick bra enligt de med mycket erfarenhet.

Postat av: Kjell W Ahlberg

Publicerad 2010-04-26 07:35:02

Intressant att läsa dessa tyvärr fragmentariska uppgifter om Dynamic-propellern. Som nybliven ägare till BHT-1 renoverar jag nu propellern och söker ritningsunderlag. Tacksam för tips om detta samt underlag för den tjeckiska motorn Walter Micron.

Postat av: Kjell W Ahlberg

Publicerad 2010-07-27 22:03:25

Vore intressant att få reda på varifrån uppgiften kommer om att Dynamatic-propellern provades på SAAB-prototypen SE-APN våren 1946 och resultatet.

Som nybliven ägare söker jag all slags information som kan finnas om BHT-1 och nu framför allt instruktioner och manualer om motor Walter Micron II,förgasaren Walter Hobson A.I. 37 DX samt Scintilla Vertex magnetapparat.

Propellerbladen till Dynamatic-propellern är nu renoverade som till nyskick. Spinnern är bortslarvad och en ny under tillverkning. Propellern beräknas färdig i slutet av sommaren. Om möjligt kommer den att bli föremål för fortsatt utprovning.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela