Agaton - 1
SE-AGA - allt som oftast kallad "Agaton" - är en Caudron C.510 Pelican från 1937 (tillverkningsnummer 7338/45). Prototypen till Pelican flög för första gången 1934 och det kom totalt tillverkas 62 stycken av Société des avions Caudron, på den tiden ägt av Renault, vid anläggningen i Issy-les-Moulineaux. Efter andra världskriget absorberades Caudron-Renault in i Nord Aviation.
Under kriget hyr NAFK ut SE-AGA till Svensk Flygtjänst som använder planet för målgång åt försvaret. I början av februari 1945 köper Flygtjänst flygplanet och äger det sedan i ganska precis fyra år.
Under rubriken Östgötaflyg köper eget plan kan man läsa följande i boken Mot vidare horisonter - Allmänflyg under 50 år i Linköpings flygklubb 1933-1983 -
Till den 1947 bildade ekonomiska föreningen Östgöta Flyg inköptes i mars 1949 en fyrsitsig maskin av märket Caudron Pelican som var tillverkat i Frankrike 1937. Den gråa SE-AGA, som fick sig en översyn varvid den målades om i rött och döptes till AGATON, kom närmast från Svensk Flygtjänst [Bland annat byttes planets Renault 4 Pei "Bengali 140"-motor - tillv.nr. 178 åkte ut och tillv.nr. 388 installerades. Min anm.].
Flygplanet var på många sätt unikt. Det var konstruerat helt i trä, hade fyra dörrar som på en finare bil, och styrspaken hängande ned från mitten i taket. Bland finesserna kan nämnas hydralbromsar och lufttryckstart av motor.
Trots att AGATON inte hade de bästa flygegenskaperna var det en tålig och oöm "arbetshäst". 1951 ansågs AGATON gjort sitt i Linköpings Flygklubb och man annonserade ut det för 3000 :-. Det blev ingen försäljning det året. Ett förnyat försök 1952, då priset sattes till 1500 :- lockade i alla fall några intressenter. Speciellt en spekulant bör nämnas. En dansk köpare erbjöd ett större parti vattenpass som likvid! Då klubben förklarade att det inte fanns någon markand för vattenpass i Sverige för tillfället, erbjöds LFK istället tvenne motorcyklar plus kontanter.
Som ny ägare noterades i augusti 1952, direktör Alexis Westberg i Göteborg. Två månader senare har SE-AGA en ny ägare igen - den på bloggen tidigare omtalade flygplanhandlaren Figge Bergman, Göteborg. I november 1954 säljer Figge officellt Pelican'en till Knut Liljedahl i Gällivare (bland andra flygplan som denne Liljedahl har ägt känner jag till två stycken; Avro 504 SE-ACC och Puss Moth SE-AFH).
Luftvärdigheten för SE-AGA utgår den 21 februari 1958 utan att förnyas. I augusti samma år avregistreras flygplanet. På 70-talet dyker det upp hos doktor Sundblad i Gysinge och följer med i flytten av hans "Silver Hill", först till Klippan och senare till Falköping. Efter att för cirka 15 år sedan varit magasinerad i Norrköping så hamnade SE-AGA därefter hos Kåremo Flygmuseum.
Ena vingen (och en dörr + vingstötta?) till SE-AGA. Kåremo i augusti 2000.
Nuvarande ägare är sedan några år Niclas Amrén. Han står i startgropparna nu att sätta igång med restuareringsarbetet av Agaton. Än så länge saknas tre vingstöttor, sporrhjul och propeller samt hjulkåporna. Någon som vet var dessa attiraljer ligger?
Förutom dessa saker så verkar de flesta bitar hålla på att falla på plats. En liten lätt irriterande sak borde dock lösas innan: Vad då? Jo, precis som saken med Klemm Kl 35 SE-BGA som jag berättade om i vintras behövs en fångesthandling. Så hur hittar vi efterlevande släkt till den sist registrerade ägaren:
021105-0653 Knut Helge Liljedahl. Han bodde på Storgatan 1 i Gällivare när han avled den 1 juni 1971, var född i Gällivare. Blev änkling den 16 april 1967.
Hör av er via en kommentar här nedan.
Denna avslutande bild på SE-AGA är tagen av kompisen Paul på Barkarby i juni 2002.