Dragon Aviation och en Dragon Rapide
Dragon Aviations maskin parkerad på Bromma under det sena 50-talet.
Flygplanet som ni ser på bilderna i detta inlägget är en och samma de Havilland D.H.89A Dragon Rapide. Nedan bär den engelska registreringen G-AJXB och tillhör flygbolaget Eagle Aviation. Bilden är tagen cirka 1955.
Vad är det för speciellt med denna Dragon Rapide då? Flygplantypen har ju varit uppe på bloggen tidigare. Jo, ser ni...runt kärran skapades ett litet flygbolag, Dragon Aviation, när den såldes till Sverige 1956. Men vi tar det från början...
Flygplanet byggdes hos deHavilland i Hatfield 1941 och fick tillverkningsnummer 6530. Det levererades till RAF som en Dominie Mk.I med serial number X7370 och listades först i inventarielistorna hos No.18 MU. Därefter tillhörde X7370 följande förband:
41.07.02 No.60 OTU, baserad East Fortune
42.09.01 No.52 OTU, baserad Aston Down
42.09.22 No.2 Del Flight med bas Clerne
43.04.23 tillbaka till DeHavilland för underhållsarbeten
43.08.14 No.18 MU, DeHavillands jobb godkänns och tillförs ett nytt förband...
43.09.04 No.1 RS, Cranwell
45.03.26 överförs X7370 till RAF Halton Station Flight
46.12.12 ställs flygplanet av hos No.5 MU.
Förkortningarna betyder - OTU = Operational Training Unit, MU = Material Unit ("depåbas"), RS = Radio School. Flygplanet är i slutet av 1946 till försäljning.
47.05.29 säljs X7370 till Field Aircraft Services Ltd.
47.06.14 civilregistreras det som G-AJXB med Field Aircraft Services Ltd., Crydon, som ägare.
48.12.15 är konverteringen av denna RAF Domine Mk.I klar, är nu en civil Dragon Rapide och får just denna dag sitt luftvärdighetsbevis.
48.12.21 registreras G-AJXB på British European Airways Corp. Flygplanet får ett namn påmålat på nosen, RMA William Gilbert Grace.
55.04.29 registreras på Eagle Aviation Ltd., Blackbush (se bilden ovan).
56.02.20 registreras på Independent Air Travel Ltd., Hurn, ett bolag som ägs av Marian Kozubski och som vid denna tid opererar en hel del i Sverige.
56.03.04 avregistreras G-AJXB som exporterat till Sverige.
56.08.02 införs denna Dragon Rapide på svenskt register som SE-CBU. Ägare; Dragon Aviation AB, Bromma. Flygplanet döps till Friend Ship.
Åtskilliga är de som under de närmaste åren fick sitt luftdop i Friend Ship. Rundflyg var på programmet med av- och påstigning vid K-grinden på Bromma flygplats. Bakom Dragon Aviation stod Carl-Henrik "Charlie" Schultz - han hade själv hämtat flygplanet i England och kunde logga nio timmar ferrytid under hemfärden. Men den som antagligen kom att flyga SE-CBU mest under åren på Bromma var gissningsvis Karl-Eskil Sahlman.
Schultz kom även ett tag äga Stockholms Flygskola på Skå som han förvärvade från Jesper Hydén och hans kompanjon Holmberg. En Cessna 170, SE-CDG, plockades över från den delen av "koncernen" och användes också i rundflygverksamheten.
Jag har skannat en artikel om Dragon Aviation från Fart med Motor-Reyn nummer 6 1959 - du hittar den genom att klicka här.
1960 avvecklade Charlie Schultz verksamheten i Dragon Aviation medan Stockholms Flygskola kom att säljas tillbaka till Hydén och Holmberg.
60.08.05 registreras SE-CBU på Peter W Ahrens, Ekerö. Nytt namn; Penguin V. Under rubriken Australienemigranten kan man läsa följande i Michael Sanzs bok Bromma Flygplats:
En av Linjeflygs tekniker på Bromma bestämde sig en dag för att emigerera till Australien. Han var en duktig flygelev och tog snart ett flygcertifikat. Han köpte den tvåmotoriga dubbeldäckade Dragon Rapiden 'Friend Ship' som gått i rundflyg. Teknikern gjorde själv översyn på planet som döptes till 'Penguin V'. Han packade hus, hem, fru och fyra barn. Planet var så fullt att han knappt kunde stänga dörren.
"Löqen" Lönnqvist:
"När han skulle åka satt jag i Brommatornet. Hur han skulle komma till Australien visste han inte själv! Han skulle bara 'åka österut' tills vattnet tog slut och Australien började. Jag skickade iväg honom med orden:
- You are cleared for Australia via Vagnhärad! Efter någon vecka kom ett meddelande. Han var framme i Sidney."
Flygningen var 28 000 kilometer långt och gick bland annat via Aten, Bagdad, Abadan, Karachi, Rangoon och Djakarta. Planet lämnade Bromma den 15 augusti 1960. Den emigrerande teknikern hette Peter Ahrens. Han blev många år senare känd för att försöka bygga upp en flygindustri i Malmö, dock utan större framgång.
Projektet i Malmö gick under beteckningen Ahrens KM-180 och tidpunkten var runt 1983. Konstruktionen hade tidigare kallats för Ahrens AR 404 och hade floppat i Puerto Rico. Ahrens hade några år senare en ny verksamhet på Nya Zeeland, Speciality Aircraft Services. Men åter tillbaka på rätt spår...
Ska fylla på med ytterligare datum: 60.09.17 passerar man Singapore och 60.09.26 anländer SE-CBU till Darwin.
Migrants arrive in Own Plane.Mr & Mrs Peter Ahrens with their children at Mascot, to-day, after arriving in their own Dragon Rapide Aircraft from Stockholm via the Middle East. They are planning to settle here. L to R. Erhardt (9), Joachim (10) Per (5) Mr Ahrens, Gudrun (5) and Mrs Ahrens. September 30, 1960. (Photo by Ronald Leslie Stewart/Fairfax Media via Getty Images).
På försommaren 1961 avregisteras SE-CBU som exporterat till Australien och blir då VH-CBU - mer exakt sker detta 61.05.12. Ägare: Peter W Ahrens, Burleigh Heads, Queensland. På fenan sitter dock en svensk flagga kvar ett litet tag till.
62.06.07 omregistreras Rapiden till VH-ECW. Ahrens har bildat ett flygbolag, East Coast Airways Pty Ltd, och ifrån Coolongatta används planet till taxiflyg med mera. En Republic SeaBee, VH-ECZ, ingår också i flottan.
Men SeaBeen havererar och Rapiden säljs rätt snart - 63.01.11 registreras R H Healey, Darwin, som ny ägare. I slutet av detta året ställs VH-ECW av för en omfattande översyn på Parafield. Arbetet kom dock att dra ut på tiden, över två år tas i anspråk. Under den tiden byter flygplanet ägare igen - 65.01.29: Pastoral Aviation,Toowoomba, Queensland.
Sommaren 1966 är VH-ECW igång igen. Pastoral Aviation använder flygplanet främst i "outback areas" i Northern Territory och Western Australia men även självklart i Queensland.
Historien om denna Dragon Rapide slutar 68.03.30 då flygplanet brinner upp i Blackal, Queensland. När man startar en av motorerna blir det gnistbildning, de dukklädda vingarna fattar eld och snart därefter var flygplanet övertänt.
Nej, 1968 var inte ett drakens år - kanske var en rapid uppbrunnen drake ännu ett bevis på det...