Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Dragon Aviation och en Dragon Rapide

Publicerad 2009-02-02 21:49:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Dragon Aviations maskin parkerad på Bromma under det sena 50-talet.

Flygplanet som ni ser på bilderna i detta inlägget är en och samma de Havilland D.H.89A Dragon Rapide. Nedan bär den engelska registreringen G-AJXB och tillhör flygbolaget Eagle Aviation. Bilden är tagen cirka 1955.

Vad är det för speciellt med denna Dragon Rapide då? Flygplantypen har ju varit uppe på bloggen tidigare. Jo, ser ni...runt kärran skapades ett litet flygbolag, Dragon Aviation, när den såldes till Sverige 1956. Men vi tar det från början...

Flygplanet byggdes hos deHavilland i Hatfield 1941 och fick tillverkningsnummer 6530. Det levererades till RAF som en Dominie Mk.I med serial number X7370 och listades först i inventarielistorna hos No.18 MU. Därefter tillhörde X7370 följande förband:

41.07.02 No.60 OTU, baserad East Fortune
42.09.01 No.52 OTU, baserad Aston Down
42.09.22 No.2 Del Flight med bas Clerne
43.04.23 tillbaka till DeHavilland för underhållsarbeten
43.08.14 No.18 MU, DeHavillands jobb godkänns och tillförs ett nytt förband...
43.09.04 No.1 RS, Cranwell
45.03.26 överförs X7370 till RAF Halton Station Flight
46.12.12 ställs flygplanet av hos No.5 MU.

Förkortningarna betyder - OTU = Operational Training Unit, MU = Material Unit ("depåbas"), RS = Radio School. Flygplanet är i slutet av 1946 till försäljning.

47.05.29 säljs X7370 till Field Aircraft Services Ltd.
47.06.14 civilregistreras det som G-AJXB med Field Aircraft Services Ltd., Crydon, som ägare.
48.12.15 är konverteringen av denna RAF Domine Mk.I klar, är nu en civil Dragon Rapide och får just denna dag sitt luftvärdighetsbevis.
48.12.21 registreras G-AJXB på British European Airways Corp. Flygplanet får ett namn påmålat på nosen, RMA William Gilbert Grace.
55.04.29 registreras på Eagle Aviation Ltd., Blackbush (se bilden ovan).
56.02.20 registreras på Independent Air Travel Ltd., Hurn, ett bolag som ägs av Marian Kozubski och som vid denna tid opererar en hel del i Sverige.
56.03.04 avregistreras G-AJXB som exporterat till Sverige.

56.08.02 införs denna Dragon Rapide på svenskt register som SE-CBU. Ägare; Dragon Aviation AB, Bromma. Flygplanet döps till Friend Ship.


Åtskilliga är de som under de närmaste åren fick sitt luftdop i Friend Ship. Rundflyg var på programmet med av- och påstigning vid K-grinden på Bromma flygplats. Bakom Dragon Aviation stod Carl-Henrik "Charlie" Schultz - han hade själv hämtat flygplanet i England och kunde logga nio timmar ferrytid under hemfärden. Men den som antagligen kom att flyga SE-CBU mest under åren på Bromma var gissningsvis Karl-Eskil Sahlman.

Schultz kom även ett tag äga Stockholms Flygskola på Skå som han förvärvade från Jesper Hydén och hans kompanjon Holmberg. En Cessna 170, SE-CDG, plockades över från den delen av "koncernen" och användes också i rundflygverksamheten.



Jag har skannat en artikel om Dragon Aviation från Fart med Motor-Reyn nummer 6 1959 - du hittar den genom att klicka här.

1960 avvecklade Charlie Schultz verksamheten i Dragon Aviation medan Stockholms Flygskola kom att säljas tillbaka till Hydén och Holmberg.

60.08.05 registreras SE-CBU på Peter W Ahrens, Ekerö. Nytt namn; Penguin V. Under rubriken Australienemigranten kan man läsa följande i Michael Sanzs bok Bromma Flygplats:

En av Linjeflygs tekniker på Bromma bestämde sig en dag för att emigerera till Australien. Han var en duktig flygelev och tog snart ett flygcertifikat. Han köpte den tvåmotoriga dubbeldäckade Dragon Rapiden 'Friend Ship' som gått i rundflyg. Teknikern gjorde själv översyn på planet som döptes till 'Penguin V'. Han packade hus, hem, fru och fyra barn. Planet var så fullt att han knappt kunde stänga dörren.

"Löqen" Lönnqvist:

"När han skulle åka satt jag i Brommatornet. Hur han skulle komma till Australien visste han inte själv! Han skulle bara 'åka österut' tills vattnet tog slut och Australien började. Jag skickade iväg honom med orden:

- You are cleared for Australia via Vagnhärad! Efter någon vecka kom ett meddelande. Han var framme i Sidney."

Flygningen var 28 000 kilometer långt och gick bland annat via Aten, Bagdad, Abadan, Karachi, Rangoon och Djakarta. Planet lämnade Bromma den 15 augusti 1960. Den emigrerande teknikern hette Peter Ahrens. Han blev många år senare känd för att försöka bygga upp en flygindustri i Malmö, dock utan större framgång.

Projektet i Malmö gick under beteckningen Ahrens KM-180 och tidpunkten var runt 1983. Konstruktionen hade tidigare kallats för Ahrens AR 404 och hade floppat i Puerto Rico. Ahrens hade några år senare en ny verksamhet på Nya Zeeland, Speciality Aircraft Services. Men åter tillbaka på rätt spår...

Ska fylla på med ytterligare datum: 60.09.17 passerar man Singapore och  60.09.26 anländer SE-CBU till Darwin.

SE-CBU framme i Australien. 

På försommaren 1961 avregisteras SE-CBU som exporterat till Australien och blir då VH-CBU - mer exakt sker detta 61.05.12. Ägare: Peter W Ahrens, Burleigh Heads, Queensland. På fenan sitter dock en svensk flagga kvar ett litet tag till.


62.06.07 omregistreras Rapiden till VH-ECW. Ahrens har bildat ett flygbolag,  East Coast Airways Pty Ltd, och ifrån Coolongatta används planet till taxiflyg med mera. En Republic SeaBee, VH-ECZ, ingår också i flottan.  



Men SeaBeen havererar och Rapiden säljs rätt snart - 63.01.11 registreras R H Healey, Darwin, som ny ägare. I slutet av detta året ställs VH-ECW av för en omfattande översyn på Parafield. Arbetet kom dock att dra ut på tiden, över två år tas i anspråk. Under den tiden byter flygplanet ägare igen - 65.01.29: Pastoral Aviation,Toowoomba, Queensland.

Sommaren 1966 är VH-ECW igång igen. Pastoral Aviation använder flygplanet främst i "outback areas" i Northern Territory och Western Australia men även självklart i Queensland.

Historien om denna Dragon Rapide slutar 68.03.30 då flygplanet brinner upp i Blackal, Queensland. När man startar en av motorerna blir det gnistbildning, de dukklädda vingarna fattar eld och snart därefter var flygplanet övertänt.

Nej, 1968 var inte ett drakens år - kanske var en rapid uppbrunnen drake ännu ett bevis på det...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-02-02 22:05:22

Jag tackar och bugar för ett mycket intressant inläägg !

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-02-03 09:01:16

Det var intressant, men fart-länken gick inte att läsa efter att jag kickat på skärmen. Menade du klicka? ;)

Postat av: F

Publicerad 2009-02-03 09:16:14

Håkan - Tackar! :D



Messerschmitt - Du var vad du hette, ja - "Klicka" ska det naturligtvis stå ;P ...och gör det också nu

Postat av: stefan Sandberg

Publicerad 2009-02-03 09:37:07

Jag gillar namnen på Australiens östkust. Mycket oo.

Med tanke på slutet för denna flygmaskin så känns det helt ok att det är ceconite på flygplanen nu för tiden.

Postat av: F

Publicerad 2009-02-03 09:49:40

Stefan - Jo, det är mycket Wamba Waboo, Dingoo Dangoo etc ;)



Man kanske spontant tycker att sådan duk skulle kommit på när kärran ändå stod still i över två år på verkstad (Ceconite hade väl funnits ett tag då?). Men, men ...som så mycket annat en kostnadsfråga. Värdet på en Dragon Rapide i mitten av 60-talet var väl inte skyhögt...och ceconite upplevdes som dyrt..?

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-02-03 10:41:26

Tjena

Vilken SUPERartikel,min ex-fru hade i början av 70 talet charlie som lärare i nån civilförsvarsutbildning. Annars så kan jag ju bara rekomendera att åka till duxford o titta på rapider,dom rundfluger hela säsongen.

janne

Postat av: F

Publicerad 2009-02-03 11:16:51

Tack Jan - utan din input av kommentarer och mail hade detta inlägg inte blivit skrivet.



Duxfåård har man varit både en o två ggr....ett par ggr har intrycken förmedlats på bloggen. Testa med att skriva "duxford" i sökrutan uppe till höger

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-02-03 12:58:33

Korrekturläsare och på-petare vore de naturliga yrkesvalen i mitt fall. Teknisk fråga i modern flyghistoria-anda: Var kan jag få diabilder scannade så man kan sprida skönheterna över hela internet? Bilderna är från en resa till ett RSA-fly in (RSA betyder EAA på franska) i Frankrike 1984. Bilder på flygande loppan-derivat, Cri-cri och andra franska märkligheter ingår!

Postat av: F

Publicerad 2009-02-03 13:37:46

:)



Hur pass välupplösta vill du ha bilderna? Ibland räcker det med att ställa upp en bra kamera på stativ med tajmer/trådutlösare och fotografera från diaduk.



Annars får man höra sig för hos bekanta som äger en diaskanner, alt. köpa en, alt. kolla in ett ställe som detta: http://www.bildmakaren.se/

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-02-03 14:00:59

Tjaaa... Helskärm vore ju najs! Hade jag varit något snabbare (jag har ju bara haft 25 år på mig) så hade scanningen inte varit några bekymmer. Nu är trumscannern (super high-tech anno 1993) återgången till naturen via en soptipp nånstans. Det vore roligt att dela med sig av bilderna och kanske kunna skriva en text om det hela medan man fortfarande har minnet i behåll.



Fotografera duken låter som det minst krångliga till att börja med, men då kanske kvalituttan blir lite si och så.

Postat av: F

Publicerad 2009-02-03 16:02:15

Testa det, Messerschmitt. Det blir kanske rapidast så... ;)



Det är bra om bilderna är "lagom" perfekta...är de för bra fixade blir de bara snodda. Det blir de kanske i vilket fall, men i alla fall så är de inte möjliga att använda i trycksaker ;)



Har du en hemsida/sajt?

Postat av: Leif

Publicerad 2009-02-03 18:39:03

En hävdatecknare har åter slagit till med en bit fantastisk flyghistoria!.......tackar. Historiken om Rapiden´kan säkert vara till glädje för http://www.nms.ac.uk/museumofflighthomepage.aspx

där den för första gång var stationerad.

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-02-03 18:57:40

Nej, ingen hemsida. Bara diabilder och ett någorlunda fungerande minne.

Postat av: Messerschmitt igen

Publicerad 2009-02-03 18:58:52

Uppenbarligen ingen IT-konstnär, dock. :|

Postat av: F

Publicerad 2009-02-03 19:26:43

Leif - tackar för det :D Jo, jag blev ju lite fascinerad över historiken....och när jag upptäckte att jag kunde kartlägga kärran s a s hela vägen, då började jag skriva...



Mr Messer - Var det du som tog bilderna som var med från RSA-rallyt i EAA-Nytt 1984 månne?

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-02-03 22:04:43

jag skulle se det som en stor ynnest om jag fick prata "live" med dej.annars en udda upplevelse åka med flygrevyn till murmansk, me redaktör sehlstedt, sas hade inte landat där förr, åka stinkande helikoptrar, vars pilote gärna tog emot en cig. (prince) men sen att se flygplan il2, ju-88 man kunde läsa skyltarna i cockpit kulhål i ryggen osv. ja tror att de inte finns nåt kvar ida, gamla flygplan e ju riktig hårdvaluta

ser fram emot alla inlägg, bästa hälsn. janne

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-02-04 08:08:04

F: Nej, det var inte mina bilder. De har ännu inte nått ut till nån större publik.



Alla var där, dock. Tror att det kanske kan ha varit Staffan Ekström eller möjligen Jan Sterner som stod för bilderna way back when.

Postat av: F

Publicerad 2009-02-04 10:53:51

I C - jag anar någon i den s k "Barkis-maffian" bakom signaturen Messerschmitt ;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-03-08 00:29:50

Råkade mer eller mindre av en slump hitta denna blogg och visade den för min far (Charlie, still going strong - dock ej bakom spakarna) som låter hälsa att det var väldigt rolig läsning samt att Sahlman visserligen hade många Rapide-timmar men inte flest på detta plan :-) Han återkommer säkert med en egen kommentar om jag känner honom rätt.



Postat av: F

Publicerad 2009-03-08 17:11:38

Hej där "annonyme" aka barn till Charlie Schultz. Kul att ni hittat hit och enjoyed läsningen! Ser fram emot fler kommentarer :)

Postat av: Annicka S

Publicerad 2012-03-07 16:10:23

Hej!

Det är kanske lite sent att skicka en kommentar till ovanstående, men hittade detta när jag letade information om Rapiden.

Vill bara säga att det var min far Karl Eskil Sahlman som flög denna maskin under 1956 till 1958-9 när firman avvecklades.

Mina syskon och jag fick ofta följa med till Bromma och K-grinden för att evt få följa med när det fanns platser över. Annars vaj ju Bromma en jättespännande plats för oss barn.

Pappa lever än och är en pigg 94- åring som bor i Veberöd i Skåne.

Vill någon veta mer, är det bara att svara.

PS jag var hemligt förälskad i Charlie men jag var ju bara 11-12 år. DS

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela