Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ex-svenska DC-7 hos franska Air Fret

Publicerad 2009-11-07 11:49:00 i Biafra, Propulärkultur,



SE-ERS Bromma den 11 juni 1969. Bilderna på DC-7 i detta inlägget är tagna av Rolf Larsson.

Douglas DC-7BF SE-ERS (c/n 45238) har varit på bloggtapeten tidigare, detta i inlägget AvArt: Swedecross DC-7BF - det finns en hel del skrivet där om denna frakt-DC-7 som en gång ägdes av Svenska röda korset (SRK). Kärran berördes också i DC-7BF "Super Snoopy"...men jag ska undvika att upprepa för mycket av vad som stod i dessa inlägg. SE-ERS såldes tillsammans med systerkärran SE-ERO, en "plane" DC-7B, efter avvecklingen av SRKs flygverksamhet till franska Compagnie Air Fret. Tidpunkt: januari 1970.

Bolaget Air Fret hade sitt huvudkontor på 110 Boulevard Pereire i Paris men annars var hemmabasen Nimes-Garons. Det hade bildats 1964 då grundaren och ägaren Roger Colin ombildat sitt gamla flygbolag Aéro Fret. Flygplanflottan bestod 1971 "officellt" av 5 stycken Douglas DC-4, 2 stycken DC-7 och 2 stycken Lockheed Super Constellation.

Under Biafrakonflikten hade Air Fret varit flitigt anlitat att flyga in vapen till utbrytarstaten med sina DC-4or och Connies. Nu när kriget var över var dessa flygplan rätt slitna och det var naturligt att söka ersättare. Dock blev inte SE-ERO - vilken på franska för övrigt blev F-OCPZ - något vidare använd, utan kom att ställas av i Nimes ganska omgående och skrotades ett par år senare. Nedan ser vi SE-ERO på Bromma sommaren 1969.



Så i egentlig mening opererade Air Fret från och med slutet av 1970 en DC-7BF och en Super Constellation. Man rörde sig inom samma segement av ad hoc-fraktcharter som till exempel samtida ARCO (Bermuda) Ltd., det fanns mer än en likhet med det bolaget, till exempel ur personalhänseende. Air Fret flög mycket på Afrika och Mellanöstern - en frakt ut från Frankrike och frukt och grönt ombord när man kom tillbaka. 

Det blev så att även en del svenskar kom i denna veva att börja jobba för Air Fret. Somliga fick flyga rejält mycket också, nedan är skannat ur allas vår Baskervilles loggbok. 


Kanske svårt att se men det är två "ben" där som ligger på 9 timmar 50 minuter, båda mellan Marseille-Marignane (LFML) och Taif (OETF) i Saudiarabien. Flygplanet han flugit är just DC-7BF F-OCOQ.

Förrutom Baskerville (a.k.a Robban Widmark), bestod besättningen allt som oftast av Bengt Larson (F/O) och Rune Wallin (F/E) - de kunde skrapade ihop cirka 150 flygtimmar på en nätt månad hos bolaget. Första flygningen i F-OCOQ loggade Baskerville den 6 mars 1970. Samma besättning flög också för ARCO, tänker återkomma till det bolaget framöver.

Under 1972 avyttrade Air Fret F-OCOQ till irländska Aer Turas, men man behöll sin Connie - den "ökända" F-BHML - fram till 1976.


Det finns ett knippe intressanta bilder på "vår" DC-7BF på airliners.net - hon har burit ett antal bolagsnamn genom åren. Klicka här.

Någon gång i slutet av 90-talet ansångs flygplanet ha tjänat ut och ställdes av hos Aerolineas Mundo på Santo Domingo-Herrera (MDHE) i Dominikanska republiken. Troligen har före detta SE-ERS/F-OCOQ vid det här laget skrotats. Eller?

F-OCOQ på Bromma den 6 september 1970. I nosen bär hon namnet Ville de Valence.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ThomasJ

Publicerad 2010-04-23 20:11:49

Hej Fred!

Sicken tur att äntligen ha funnit din utmärkta & informativa blogg! [attans att det tagit så länge, bara...]

Tjänstgjorde åt RK under Biafrakonflikten 1969, loadmaster fram till SE-ERP's öde från Fernando Po/Santa Isabel och hann med ett antal 'vändor' till Uli. Chef då var bl.a.[smått legendariske] Pelle Björk, en härlig människa i alla avseenden!

Efter 'ERP's' 'downing' hade vi 'the lazy days at the beach' & briefing 17:00 på HQ inne i S:a Isabel.

Enormt mycket roliga både 'upp- och nertåg' med bl.a. grabbarna/mekarna från Ostermans.

Vi flög ngn ggn medio juli -69 en [RK-]DC7BF, full- respektive rejält överlastad [m. bl.a. motorer] + 17/20 'gubbar' i säten i aktern, via Cotonou, där vid sned landning en o-ring i sb landställ pajade.

Dagen därpå var så routen satt till Las Palmas & starten då i Cotonou kommer jag aldrig att glömma.

Kjell[e] 'Bäckis' Bäckström - fantastisk flygare! - var befälhavare, vem som var f/o kommer jag inte ihåg, men jag tror f/e:n var 'mexaren'. Jag stod bakom f/e & 'allt var uppvridet på fullt', ristandet var enormt, bromas loss and away we went.. 'bara' det att f/e:n stängde ner kylluftintagen [för att få max. PMEP] med resulterande brandvarning på samtliga 4 motorer... Jösse sicket djäkla liv det blev. Tornet ropade & Bäckis meddelade att vi fått brandvarning, vilket utlöste 'hallaballo'... [as 'always'?]. Bäckis beordrade bort the fire squadron[s] & sa att vi gör ett nytt försök OCH hotade f/e:n med alla världens hemskheter om han bara vågade stänga kylluften 'för tidigt', s.a.s.

Jösses, det var med fascinerande spänning man stod där framme och såg hur vi på 'lågan' måste 'ta fart' för att stiga... men det hela gick alldeles utmärkt bra. Nåja, inte helt... Vid landning på LP hade vi 17 knop rak sidvind & B satte ner kärran utan att det så mycket märktes när hjulen tog mark. Detta naturligtvis pga av den pajade o-ringen.

Efter oändliga timmar i varmvattendusch [luxus!!] + utomordentligt välsmakande & trevlig kväll tog så resan vidare dagen därpå. Vi var på väg till Genéve för ett & annat ekonomiskt reglerande hos ICRC. Där upplevdes för första ggn 'Mövenpick' - lovely!

Dagen efter skulle vi så till Stockholm och det tog en nedranns massa 'varv' över Genéve innan vi hade nog höjd för att sätta kosan norrut. Strax innan landning Bromma tyckte en motor inte det var så kul längre och lade helt enkelt av...

Att de 'trevliga' tullarna därefter 'tog' mig för en flaska för mycket var la intet att förvånas över..



Det finns en hel del mer att berätta om. Har oxo en stor mängd bilder [dia - ½-format] från olika locations där. Åkte f.ö. efter ca. 10 dagar i Svedala tillbaka fvb. in i Biafra & där blev tilldelad tjänst i den s.k. 'Movement Control' som hade ansvar för all RK-verksamhet på Uli - evtl. mer om detta senare.



Mina 'names + numbers' äro:

Thomas Jakobsson

e-post: [email protected]

telefon: 0766 - 191 033



Kul vore om där finne en/annan ute i cyberrymden som kan/känner för att/ 'haka' på... :)



Mvh

//ThomasJ

Postat av: ThomasJ

Publicerad 2010-04-23 20:15:11

Sorry, det föll bort att min fundering är huruvida den DC7BF vi flög inte var just SE-ERS?



Mvh

//ThomasJ

Postat av: David P

Publicerad 2014-02-03 00:38:53

MDHE verkar stängt sedan 2006 men på JFPG verkar det stå något som kan vara en DC-7 lite avsides.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela