Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Swedic 792 outbound Skokloster - 3

Publicerad 2009-05-10 17:37:50 i DC-3,




Om ni undrat över vad som händer med DC-3an på Skokloster så kan jag berätta att en hel del har rört sig i kulisserna. Flygplanet är "räddat"!

Tidigare inlägg:
Swedic 792 outbound Skokloster? och Swedic 792 outbound Skokloster - 2

Jag låter text och bild gå till Sture igen, ett mail med bilder kom igårkväll...



DC-3:an som stått 26 år i Skokloster - allt sedan Åke Jansson landade den i veteåkern bredvid - måste bort därifrån eftersom museet har lagts ner. Efter många turer har Fallskärmsjägarskolans veteranklubb i Karlsborg tagit över kärran - och även tänkt ut ett sätt att frakta maskinen till Karlsborg - på en pråm via Södertälje- och Göta Kanal. Visserligen är slussarna bara 7 meter breda och DC-3:an 7.20 - men om man ställer maskinen på kant så skall det nog ordna sig...



79002, som var maskinens militära nummer var systermaskin till 79001 som sköts ner av sovjetiskt jaktflyg i juni 1952 - bägge maskinerna hade avancerad amerikansk radiospaningsutrustning ombord...



Efter tiden som signalspanare tjänsgjorde 792:an bl a på Fallskärmsskolan som hoppflygplan - därav karlsborgarnas intresse för maskinen. Dagens arbete började i  hällregn som dock upphörde och övergick i blåsigt solsken. Med en bandtraktor flyttades maskinen till torrare mark varefter arbetet med att lossa vingarna började. I bakgrunden hade "Corvette Club" möte (ett 60-tal tjusiga bilar) men vi stal nog showen för dem...



De sista av de 365 vingbultarna skruvades bort och vingarna lyftes ner på en släpvagn och togs ner till bryggan. Dagen avslutades med att propellrarna och motorerna for samma väg (men då hade mitt kamerabatteri tagit slut).  På måndag är det meningen att maskinen skall dras ner till bryggan den med - ett äventyr eftersom den först skall upp och sedan ner för en brant kulle (enda möjliga vägen ner till sjön för maskinen). Det blir nog ännu mer spetakulärt än dagens dekapitering...

Stämningen var mycket god och alla hade trevligt! Om jag får möjlighet skall jag försöka vara med lite även på lastningen på färjan/pråmen.


Det finns mer att läsa om 79002 och den kommande sjöresan till Karlsborg - klicka här: Munin lämnar Skokloster


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Matsen

Publicerad 2009-05-10 18:11:14

Vad skall Fallskärmjägarskolan göra med den? Ha den som museiobjekt, markövningsobjekt eller få den upp i luften?

Postat av: F

Publicerad 2009-05-10 19:14:17

Swedic 792 ska ställas ut vid FJS gamla läger i Karlsborg.



Av detta kan man då dra slutsatsen att hemtagningen av gamla Swedic 794 inte har prioritet längre.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-05-10 22:55:34

Vad jag förstått var det bara 79003 och 79004 som verkligen användes av FJS som hoppkärror. Dessa var till och med anskaffade för det ändamålet i Arméns egen budget 1950 och 52, men opererades av FV. 79002 var större delen av sin tid baserad på F 8. Nu kan det förstås inte ha varit nån större affär att sätta långbänkar i vilken DC-3 som helst, men frågan när man skriver historien om just denna flygplanindivid är förstås om detta verkligen nångång gjordes? Eller sitter bara folk i stugan och tycker att "Så var det nog". Ofta tenderar gissade uppgifter att bli "fakta" bara de varit publicerade eller åtminstone på webben minst två gånger! Själv tror jag inte alls 79002 nångång användes som hoppkärra av FJS, men jag ändrar mig snabbt och gärna om nån som var med och flög eller på annat sätt verkligen tjänstgjorde där, eller om någon som senare rotat i gamla militära rekvisioner eller liknande kan hävda att så verkligen var fallet!



Fast det viktiga just nu är förstås att flygplanet bevaras och det är skönt att höra att det tas om hand! Men man undrar vad som kommer att hända med 79004 där nere?

Postat av: F

Publicerad 2009-05-11 05:51:40

"Örnen", 79004 - eller 9Q-CYE - lär ha flugits till september 2003. I alltså cirka 10 år efter ankomst nummer två till Kongo.



De fyra R-1830-92 - som ankom till Vallentuna för några veckor sedan - var ett par av dessa från början avsedda för 9Q-CYE?

Postat av: Günther

Publicerad 2009-05-11 10:58:55

Apropå DC-3, så lär en av Breitling nyförvärvad luftvärdig 3:a vara på väg "hem" till Schweiz! Enligt uppgift skall det vara HB-IRJ(ex N922CA - cn 2204) Snyggt målad är den också...!



//G

Postat av: T Hagman

Publicerad 2009-05-11 12:08:57

Jag skriver i egenskap av att vara ordförande i Fallskärmsjägarklubben som har köpt 79002.



Fskjklubben är FJS kamratförening och som sådan helt fristående från Försvarsmakten. Det är alltså inte FJS som har köpt flygplanet.



Ingen av medlemmarna i Fskjklubben tror (åtminstone inte just nu!)att 79002 har använts för fällning av fallskärmsjägare. Vi avser heller inte att förvanska historien eller "tillverka nya sanningar". Avsikten var från början att återföra Pegasus eller Örnen (79003 och 79004) till Karlsborg för att ställa upp i Fallskärmsjägarlägret vid Vätterns strand. Pegasus är dessvärre förstörd medan Örnen står nere i Kongo. Efterforskningar visade att det skulle bli för svårt, dyrt och krångligt att återföra Örnen till Karlsborg, varför målväxling gjordes till 79002. Turligt nog ville den tidigare ägaren få bort flygplanet från Skokloster, vilket passade oss utmärkt.



Planen är att ställa upp flygplanet som utställningsföremål ochinget annat. Det finns inga planer på att återställa det i flygbart skick.

Postat av: Christer Lokind

Publicerad 2009-06-12 00:05:51

Flygplan 79002 – en historisk bakgrund



79001 och 79002 var ombyggda efter samma ritningar. Det gällde ombyggnaden i kabinen med ställ, operatörsplatser, kraftförsörjning, kabelrännor, antennpaneler m.m. Därefter utrustades de var för sig för olika uppgifter.



79001 utrustades för signalspaning och flög också uteslutande som signalspaningsflygplan fram till nedskjutningen den 13 juni 1952.



79002 flög för Försvarets forskningsanstalt och Kungliga Flygförvaltningen. 79002 användes som en flygande provbänk för utprovning av exempelvis antenner, målsökare, störsändare m.m. Man flög även särskild utrustning för att utprova svensk markbaserad radar när det gällde vågutbredning, störkänslighet och liknande. Hur mycket 79002 flög under 1952 är osäkert men uppgifter tyder på att 79001 och 79002 vardera hade en flygtidstilldelning på 300 eller 400 timmar per år. Verksamhetsrapporten från 1951 är exempelvis ganska oprecis, sannolikt av sekretesskäl.



79001 och 79002 flög normalt helt oberoende av varandra för olika uppdragsgivare, FRA respektive FOA/KFF.



I samband med att 79001 sköts ned upphörde signalspaningen fram till och med våren 1953. Då togs 79002 i tjänst för signalspaning under sommarhalvåret fram till i oktober 1953 då ersättaren, Tp 82 Vickers Varsity, blev operativ.



79002 användes under sommarhalvåret 1953 därför att det var angeläget att få igång signalspaningen igen efter nedskjutningen av 79001. 79002 hade således samma grundinstallationer som 79001 varför det bör ha varit relativt lätt att installera signalspaningsmaterielen. Hur många timmar man flög med signalspaningsutrustning är osäkert. Det bör ha varit en-två pass à tre-fyra timmar i veckan, ungefär som med 79001.

Christer Lokind

Medlem DC-3-utredning 2004-2007





Postat av: Herr Eriksson

Publicerad 2009-09-20 01:00:47

För ordningens skull vill jag helt anspråkslöst påpeka att "dekapitering" är detsamma som "halshuggning" - och så illa gick det väl inte för den kära DC3:an?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela