Swedic 792 outbound Skokloster - 2
DC-3 (Tp 79) nummer 79002 på Skokloster. Bilderna är tagna av fellow blogger tupplur.
I slutet av oktober förra året skrev jag inlägget Swedic 792 outbound Skokloster?.
Sedan dess har egentligen inget hänt med flygplanet i fråga, för DC-3an (eller om man vill kalla den för en Tp 79 går det också bra) står kvar och börjar fara riktigt illa.
Skokloster motormuseum is no more och alla bilarna samt ett par flygplan (en S 35E Draken och en Saab 91B Safir) ingår numera i nystartade Autoseum - Österlens Motor & Teknikmuseum i Simrishamn. Dit fraktades samlingarna under vårkanten. Ett tag var det meningen att Swedic 792 skulle hamna där också, men så verkar det inte längre. Vad ska hända nu?
Det måste till alternativ, för att stå kvar på Skokloster och bli utsatt för väder, vind och vandaler (jupp, de har redan gett sig till känna) kan vi inte tillåta. Swedic 792, alltså den DC-3 (Tp 79) som bar (bär) FV-nummer 79002, var systerflygplan till 79001 - den DC-3 som ryssarna sköt ner över Östersjön den 13 juni 1952. Flygvapenmuseum (som egentligen borde vara rätta platsen för 79002) vill inte ha henne - vad återstår då? Det här är för svensk historia ett rätt viktigt flygplan som är väl värt att bevara!
Jag ser i nuläget spontant två möjligheter: Västerås Flygmuseum eller kanske eventuellt Norrtälje. Båda alternativen ligger inte allför långt bort från Skokloster vilket underlättar landtransport.
Något måste ske...och det den närmaste tiden.
Någon därute som kan ge en hjälpande hand?