Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ny Catalina-affär under uppsegling - 5

Publicerad 2009-03-09 06:57:27 i Catalina,



Allt medan arbetet pågår i Spanien att få igång den Catalina som David har köpt så har jag redan provkört ena motorn på min-...

Känner ni igen "Belsebub"? Från ett inlägg i juli 2007:

Sedan har det även funnits ett civilt exemplar: Åren 1951/52 fanns en Catalina (CV-593) hos AB Helikopterflyg, Stockholm. Först var den registrerad temporärt SE-XAD, sedan fick den den mer officiella kombinationen SE-BUB. Omgående döptes planet därför om till "Belsebub", mycket beroende på dess tekniska status - åtminstone är det den vanligaste förekommade förklaringen till öknamnet. SE-BUB blev sedan VP-KKJ hos Airservice Narobi, Kenya. 1954 (en del uppgifter säger 1950) såldes Catalinan till USA och blev N1508V, ägd av Westair Inc., Westchester County Arpt, White Plains, NY. Där slutar alla mina spår efter "Belsebub"...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-09 16:55:00

Gratulerar till motorstarten !

När jag såg bilden på airliners.net så kom jag på titeln till en svårmodig svensk TV-serie som kommer att utspela sig i 1500-talets lervälling. Huvudpersonen skall vara en missförstådd vissångare med Gusatv Vasa-frisyr. Titeln skall vara "Belsebub från Svartbusken"........Nu skall bara manus skrivas :-)

Postat av: F

Publicerad 2009-03-09 17:05:35

Det är i sånt här läge man lätt gärna utbrister i ett "å faaan" ;)

Tror att Hergé skissade på ett album, med en "alternativ" hjälte, som hette "Torbjörn i Afrikat".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela