Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ny Catalina-affär under uppsegling

Publicerad 2007-07-03 21:24:00 i Brandflyg, Catalina,

Edit. Enligt de senaste informationerna jag fått kommer det INTE en Catalina till Linköping/Saab imorgon, måndag 16 juli. Dock jobbas det förbrilt på ett få fram en ersättnings-Catalina, hur det gått med det bör vara klart under den kommande veckan. Så, stay tuned...


Jag mumlade lite i ett inlägg häromdagen - igår närmare bestämt - om stora "riktiga" flygplan på väg till gamla Svedala. Reaktioner lät inte vänta på sig och i ett fall kan man nu ta bladet ifrån munnen:

En Catalina kommer att "häcka" i södra Sverige den senare hälften av månaden juli  - det vill säga: Snart är den här!

C-FPQM C-FPQM

En Consolidated Catalina med den kanadensiska registreringen C-FPQM (CV-425), planeras anlända till Linköping/Saab den 16 juli. Man kommer då närmast från Shannon på Irland...om inte väder eller teknik ställer till problem.

Kärt barn har många namn brukar man säga - denna flygplanstyp är känd av amerikanarna som PBY, av engelsmännen som Catalina och av kanadensarna som Canso. Just denna ska egentligen tilltalas Canso och kommer att korsa Atlanten om ett par dagar och landa vid irländska Foynes nu på fredag, den 6 juli. Anledningen till detta är att man firar 70-års jubileum sedan de första flygningarna med flygbåtar över Atlanten därifrån med Pan American Airways och BOAC.

Läs mer: http://www.transatlanticflightpby.com/

Efter  nio dagar på den gröna ön sätter man kurs mot Sverige. Förresten, det finns en plats kvar på ferryflygningen från Irland. Det finns några aspiranter, men om någon av bloggens läsare - som kan tänka sig att betala en slant för att åka tio timmar Catalina - så finns det möjlighet at hänga med. Först till kvarn gäller - jag fömedlar gärna kontakten. Hör av er via en kommentar till detta inlägg.

Varför då denna visit? Jo, detta är en Catalina ombyggd till skogsbrandbombare. Även om man kanske inte lär behöva dess kapacitet denna blöta sommar så är tanken att sätta upp en svensk skogsbrandbombarresurs med flygplan av denna typ.

I mitten av 90-talet testade man här i landet vattenskopning mot skogsbrand med Canadair CL-215 och CL-415, men dessa typer befanns då för dyra. Nu så krymper antalet helikoptrar inom försvaret, för att inte tala om just de som kan brukas för vattenskopning. Det är ur det ljuset man ska se och förstå varför denna Catalina dyker upp här just nu. Och jämför man med helikopter så kan följande vara värt att nämnas:

Det skopande flygplanet Catalina har en kapacitet av 4 500 liter per fällning och kan själv skopa vatten från sjöar och vattendrag och är således inte bunden till en bas utan kan operera självständigt. Den stora bränslekapaciteten medger en kontinuerlig operation i upp till 8 timmar.


skopning

C-FPQM kommer alltså vara i landet i två veckor och ska då demonstreras för räddningsverket,

representanter från skogsägare, kommuner och försäkringsbolag med flera intressenter. Bakom detta initiativ står Northern Flight Service (NFS) i Linköping.


Genom åren har det funnits fyra stycken Catalina/Canso i Sverige. Tre flög i flygvapnet under typbeteckningen Tp 47 1948-66: Fv-nr 47001 (CV-244), 47002 (22012) och 47003 (22008). Den första var tillverkad av Canadian Vickers (vilket även C-FPQM är) medan de övriga två rullat ut som nya hos Boeing of Canada. 47001 står idag på flygvapenmuseum, 47002 sköts ner av ryssarna den 16 juni 1952 - vilket såsmåningom gav namn till den så kallade "Catalina-affären" - och 47003 skrotades på F 2 i Hägernäs någongång på 60-talet.

Sedan har det även funnits ett civilt exemplar: Åren 1951/52 fanns en Catalina (CV-593) hos AB Helikopterflyg, Stockholm. Först var den registrerad temporärt SE-XAD, sedan fick den den mer officiella kombinationen SE-BUB. Omgående döptes planet därför om till Belsebub, mycket beroende på dess tekniska status - åtminstone är det den vanligaste förekommade förklaringen till öknamnet. SE-BUB blev sedan VP-KKJ hos Airservice Narobi, Kenya. 1954 (en del uppgifter säger 1950) såldes Catalinan till USA och blev N1508V, ägd av Westair Inc., Westchester County Arpt, White Plains, NY. Där slutar alla mina spår efter Belsebub...

När besöktes Sverige senast av en Catalina? Jag gissar att det antagligen rör sig om 1995 - ett på den tiden italienskägt exemplar gjorde då en rundflygsturné här, bland annat besöktes Oskarshamn vill jag minnas. 

Nu är det kanske dags för en ny Catalina-affär? Sa jag inte att det skulle bli härlig sommar...? Tänk om man fick till denna scen (igen) på en pöl nära dig?


Edit. Har nu kontaktat en gammal klasskompis som knegar på lokala TV4 i berört landskap - det verkar inte helt omöjligt att fixa lite mediaexponering i denna "Catalina-affär"...

Edit II. Artikel ligger ute på webben nu - klicka här.


Currently spinning:

Hues Corporation   Rock The Boat  

Appropå "denna scen (igen) på en pöl nära dig".  In i Poporamas "Heta högen" den 16 augusti 1974 och fick vara med i två veckor. 

Captain & Tennille   Love will keep us together

I don't care if she's miming and he's pretending to play the keyboard. The vocal is still great and the arrangement is brilliant and you can tell how good it is from the number of cover versions that have been made. It was top of the US charts for four weeks in 1975, most songs only last a week at the top. This is still the best version, far better than Neil Sedaka's original.
Fast bara en vecka i Heta högen, den 11 juli 1975.

City Boy  5.7.0.5.

Från sommaren -78, den blöta perioden. 



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sparfen

Publicerad 2007-07-04 09:32:23

City Boy - rena Yacht Rock looken på det gänget, förutom då rytmsektion som vanligt. Den minns man, Mattias Linden var ju het på US radio rock på den tiden och höll en uppdaterad. Det här är annars en riktig mellow yachtrock-pärla:
http://www.youtube.com/watch?v=foVHvilUHGQ

Postat av: F

Publicerad 2007-07-04 10:23:32

Paul Carrack spelade jag och Krydden i fredags på högsta volym!! Ja, just denna låt i formen av Ace från anno 1974!

Postat av: Sparfen

Publicerad 2007-07-04 10:47:08

Mr Carrack aldrig fel. By the way: om du orkar och hinner vore det hygglo om du plockade bort mina inlägg där jag skrev min e-post adress till dig (gmail adressen) spam motorerna verkar ha hittat dem för det drösar in erbjudande om penisförlängningar och annat som jag inte har ngt behov av.

Postat av: F

Publicerad 2007-07-04 11:07:53

Ja, så brukar man ju säga ja. Men emailadresserna är bortplocklade ..

Postat av: Sparfen

Publicerad 2007-07-04 22:20:32

Om nu temat är "Guilty pleasures" så kommer två här:
www.youtube.com/watch?v=k_JOmEIGGdE
samt:
www.youtube.com/watch?v=Y0TEa-Aa4sU

Postat av: F

Publicerad 2007-07-05 06:18:43

Chris Cross med Arthur-låten - Burtans come back från 81... me like :) ..men den andra vete fan: Jag anser mig i det fallet "icke skyldig" :P

Postat av: Sparfen

Publicerad 2007-07-05 11:20:22

Jodå det är en bra låt - bandet blev ju en negativt värdeladdad symbol för dumsvennarna under vår uppväxt och det sitter i. Men historien måste ständigt skrivas om och jag har reviderat min inställning till mycket utav deras låtar...
"And now to something clompletely different":
www.youtube.com/watch?v=L03PJeB38dI

Postat av: F

Publicerad 2007-07-05 14:12:03

Visst, jag kan även ibland känna så också, att man behöver viss "historierevisionism"... man är ju själv i ständig förändring (eller?), intryck - nya som gamla - "vägs" om. Nästa vecka: Sillstryparn :P
Blancmange! inte igår ... kommer säkert upp en "currently spinning" snart. Suger också på ytterligare en av våra favorithögenergilåtar; In too deep, inför ett dylikt omnämnande...

Postat av: Stefan

Publicerad 2007-07-15 20:35:04

Håller tidtabellen? Kommer den till ESSL imorgon?

Postat av: F

Publicerad 2007-07-15 20:54:42

Hej Stefan!
Vad jag förstått så har den kanadensiska Catalinan tekniska problem och blivit stående i Gander - så imorgon blir det nog ingen stor flygbåt på ESSL. Dock arbetas det förbrilt på en lösning, dvs att få dit en annan Catalina. Bör nog få veta läget under veckan som kommer...
Stay tuned.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela