Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Beagle-Auster 6A Tugmaster SE-ELF

Publicerad 2009-03-24 07:25:46 i Propulärkultur,



"Passar i dag också på att visa Austern ELF´s första landning på sitt nya fält/hem, ESSE, i fredags", skrev Sture Friedner i ett mail. Jodå, det är Åke Kjellgren som tröttnat att åka öppet och därför sålt sin Tiger Moth till "Steppen". Istället har han skaffat denna Beagle-Auster 6A Tugmaster. SE-ELF har tidigare haft hangaradress Härnösand/Myran...och detta sedan 1974!

En annan som tog lite bilder på Skå-Edeby den 20 mars var Jarl Sundgren - följande är knäppta av Jalle.



SE-ELF levererades från Beagle-Auster i Rearsby, England, den 7 juli 1964. Men flygplanet är äldre än så. Som alla Beagle Terrier och Tugmaster så var de i själva verket "remanufactured" - just SE-ELF startade livet 1946 som en Auster AOP Mk.6 med serial no. TW571.



Åke mailade mig för ett par veckor sedan och undrade hur TW571 såg ut. Så är långt har jag fått fram att Austern 1960/61 var kamuflagemålad och tidigare "all over silver". I ett svar från England skrevs bland annat följande...

Initially when serving with with 43 OTU/227 OCU the scheme would have been all silver. At some stage the aircraft was coded PF-V. Yellow training bands may also have been worn.

In between times (December 1951 - July 1952) it served with 1900 Flight in Libya (Castel Benito & El Adem) possibly in an all silver scheme without a code. When operating with 657 Squadron in 1952/3 it is recorded as being coded TS-D.

Mer underlag behövs för då Åke tänkt måla om ELFen i de gamla engelska militära färgerna. Tänk om det skulle gå att hitta lite bilder från den tiden...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-24 09:24:02

En liten fundering....

Varför måste så många flygplan målas i militära färger? Skäms man över civil flyghistoria?

Jag tycker att Tuggmästaren ser alldeles förtjusande ut som den gör.

Den är ju ingen AOP 6 längre. Det skulle vara som att måla en SK 35C som en J 35A.

Bara mina två tjugofemöringar........

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2009-03-24 10:17:59

Håller med.

Civilt är snyggare.

Här är en annan bild på en Tugmaster (SE-ELP)



http://www.airliners.net/photo/Beagle-Auster-6A/0275131/L/



/HANS/

Postat av: F

Publicerad 2009-03-24 12:22:30

Det finns två sidor på medaljen, tycker i alla fall jag. Förstår Åkes idé om att knyta an till flygplanets historia s a s "på andra sidan" Tugmaster-konverteringen. Det försöker jag hjälpa honom med, i den mån jag kan.



Sedan tror jag nog att vi alla är lite "barn av vår tid". Även jag går personligen t ex mer igång på en sportigt målad Chipmunk a la 60-tal än en med RAF-målning. Det där med Tintin man läste i unga år...

Postat av: Bengt

Publicerad 2009-03-24 21:39:55

*sgrmpf nu fick du mig att lyssna på Billy Idol :) Fast jag föredrar studioinstpelningen.



Hämd*

EFdod4YDo" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=0EFdod4YDo



Postat av: Stefan Sandberg

Publicerad 2009-03-24 22:19:57

Målningen är alltid en intessant fråga. Spontant är svaret: Vilken färg har din flygmaskin? Jag gillar båda. Vad som inte alla har upplevt är att en millitär målning gör att man får kontakt med många personer som har historier och minnen förknippat med just målningen.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-24 23:15:37

Mjo, Stefan, samma här - tycker som du. Men det är antingen eller: Antingen gör man det exakt som det ska vara historiskt sett....eller så distanserar an sig från det för att få mer svängrum vad det gäller märkningen. T ex en militär målning på ett flygplan kan i mångt o mycket jämföras med en uniform, då gäller det att hitta rätt knappar ;)

Postat av: Björn H

Publicerad 2014-04-02 23:27:17

Jag lärde mig flyga på Härnösand/Myran ESUH och där fanns Erik Wedins "Tuggen" eller "Tugmastern" SE-ELF. Fick åka med ibland och har även blivit bogserad i bl a Berfalke IV efter den :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela