Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bästa sommarlåtarna - 1

Publicerad 2009-06-04 06:39:00 i Bästa sommarlåtarna, Musik - 70-tal, Musik - 80-tal,


Magnus Uggla Sommartid 1981

Sommartid fanns med på ett av Ugglas albumsläpp i mitten av 70-talet, närmare bestämt på Livets Teater. Några  år senare gjordes en ommixning på låten och då hamnade den i Poporamas Heta högen...för andra gången. Första gången var den 29 juli 1976. Den andra "entry'n" skedde den 4 juni 1981 och blev då Veckans Smash Hit. Den 4 juni var även det året en torsdag...

Detta är ett exempel på en av de "mesta" sommarlåtarna för mig. Har du några andra förslag? Hör av dig med en kommentar. Jag avser den närmaste tiden att köra en liten serie inlägg under rubriken "Bästa sommarlåtarna". Men observera, jag bestämmer vad som läggs ut. Faller Ditt förslag inom min ram? Testa! Och en sak till: En bra sommarlåt behöver inte nödvändigtvis betyda "sommarplåga"...snarare kanske tvärtom...

...vi drog från stan i hundranitti, mot en popfestival...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Günther

Publicerad 2009-06-04 09:24:09

Ahh ljuvliga sommarminnen...!



Som tonåring skulle vi åka på en helgutflykt med ledarna på lokala ungdomsgården - det borde ha varit sommaren -78... En av ledarna hade en segelbåt (och en söt dotter...) som vi skulle ut i skärgården med. Unge herr Günther hade hittat ett fiffigt sätt att smuggla sprit i colaburkar - här skulle minsann festas trots totalt alkoholförbud! I den nyinköpta kassetbandspelaren spisades "Denis" med Blondie och "Sheena is a Punkrocker" med Ramones på högsta och vi levde efter devisen "here today - gone tomorrow"...Givetvis kom ungdomsledaren på sin dotter och unge Günther i en sovsäck, båda lndrigt nyktra...Ridå! Det som jag minns mest från den helgen är faktiskt musiken - även om dottern var mycket trevlig ;-). något spår från albumen "Plastic Letters" med Blondie och "Rocket to Russia" med Ramones blir därför mitt val av "mesta sommarlåt"! (Det får bli "Denis" med Blondie om jag måste välja ett spår...)

Postat av: F

Publicerad 2009-06-04 10:52:25

Sommar'n -78, varför kommer man tillbaka till den? Jag körde en del låtar o sånt förra sommaren på bloggen....och det är ändå svårt att bli "mätt".



"Denis" tror jag att vi haft uppe tidigare, men ett lämpligt spår (singelsläpp) från Ramones "Rocket to Russia" ligger i loppet :)



Tack Günther! :D

Postat av: ©

Publicerad 2009-06-04 16:18:43

Tveklöst: Pugh - Spårljus

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2009-06-04 19:36:00

Som vanligt träffar du helt rätt både med låten och ett initiativ med sommarlåtar.

Detta är min sommarlåt Nr:1 också. Jag kan nästan känna atmosfären, då runt 74-77... Byter man ut "motorcykel" och "röka ner" mot bil och supa... så är det på pricken :-)

Nästa låt på min lista är Roxette med Dr Feelgood...

http://farbror-sid.se/home/?p=500



Postat av: F

Publicerad 2009-06-04 21:40:16

Tackar för input! Hoppas på att det kommer mer än :)



Kul att vi "delar" sommarlåt, Sid. "Spårljus" är väl en rätt sentida Pugh-låt, Christer. Hade inte riktigt klart för mig vilken låt det var innan jag spotifiade den nyss. Åbro o Moto Guzzi, saker som man bara måste gilla :)



Vad för ingredienser ska en sommarlåt ha? Är det alltid upp till personen...eller finns det något mer "universellt"?

Postat av: Sprafen

Publicerad 2009-06-04 22:14:58

Den låt som omedelbart poppar upp är Don Henley "Boys Of Summer". Vet inte året men tror det var en varm sommar

Postat av: F

Publicerad 2009-06-04 22:33:14

En gjuten låt - The Boys of Summer! Är man sucker för blåögssoul så är man/vi :)



Det var en inte jättevarm-, men framförallt blöt sommar - det regnade i stort sett hela tiden. Vi började i tvåan den hösten, Sprafen. Året är..?

Postat av: Sprafen

Publicerad 2009-06-04 22:53:05

85 för vi gick väl ut 87...?

Postat av: F

Publicerad 2009-06-04 23:02:51

Bingo, Sprafen! :)



Synd att den snygga videon inte längre finns på youtube. Detta var en av de första låtarna som fick mig att tro att bra musik trots allt kunde komma från USA. Vi som New Rom-nördar var ju helt inne på Brit-scene...

Postat av: grandprix63

Publicerad 2009-06-06 18:29:25

Intressant det här.

Allt beror ju på vilken sommar man väljer att minnas och vad man har för personlig inriktning på musiken. En del låtar är ju sommarlåtar bara för den "inre kretsen" dvs de som man valde att umgås med just den sommaren.



De första som dyker upp i skallen på mig är:

Paul Paljett - Guenerina - '77

Freestyle - Fantasi - '81

Joan Jett & the Blackhearts - I Love Rock'n'Roll - '82

Laura Brannigan - Self Control - '84



Av någon anledning är det 80-talslåtar jag minns bäst. Antagligen för att man var i tonåren och förknippade låtarna med nåt särskilt. Tjejer förmodligen, vilka har inte hånglat i en folkpark till Freestyle's låtar :)

Postat av: Raggmunk

Publicerad 2009-06-07 12:54:57

Jag säger som GP63 att det beror på vilken sommar man väljer att minnas.

En låt från 78/79 som fasnat i min skalle är

"Ça plane pour moi" med Plastic Bertrand

(Roger Jouret)

Postat av: F

Publicerad 2009-06-07 20:58:41

Wow! Jättekul med så mycket feed back! Flera av låtförslagen har kvalat in på listan...och jag hoppas på att det dyker upp fler ändå vart efter :)

Postat av: Sprafen

Publicerad 2009-06-09 15:42:14

Simple Minds "Promised You A Miracle" sommaren 1982 - huge!

Postat av: F

Publicerad 2009-06-09 15:48:31

Sprafen! Kolla -



http://lae.blogg.se/2008/october/skottpop.html



att den är "huge" är inget jag sticker under stol med :)

Postat av: Sprafen

Publicerad 2009-06-09 18:53:10

Alltså, mina sommarlåtar som jag minns bäst är oftast melankoliska alt. ballader av ngn anledning, so here we go; , min hjälte, husguden, da modfather, Mr Paul Weller; Style Council "Long Hot Summer".

Postat av: F

Publicerad 2009-06-09 19:30:50

"Long Hot Summer" - klockren! Har funnits med i bakhuvudet, nu är det helt klart med på listan :)



Avser lägga ut "Bästa sommarlåtarna - 2" imorgon

Postat av: Frans

Publicerad 2009-06-17 17:45:37

Hej,vet att du en sommar, närmare bestämt -98, sa att Lutricia McNeils "Stranded" var en bra sommarlåt.

Postat av: F

Publicerad 2009-06-18 05:37:04

Ah...1998, Frans. Den kommer man ihåg

Postat av: Frans

Publicerad 2009-06-18 20:29:31

Kvalar den in då? :)

Postat av: F

Publicerad 2009-06-18 22:40:46

Hmm....ja, det är ju frågan ;P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela