Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skottpop: Ett utlovat mirakel

Publicerad 2008-10-31 09:01:00 i Musik - 80-tal,

 
Simple Minds Promised You a Miracle

Det är en state of the art-video som bandet, tidigare känt som Glasgow-punkarna Johnny & The Self Abusers, bjuder på...så här när det är fredagförmiddag "och allt" med helgen runt hörnet.

Någonstans i "kassettskatten" ligger en liveinspelning med Simple Minds på Kåren i Göteborg från februari 1982. Har visserligen inte hört den på cirka 22 och ett halvt år, men kommer ändå väl ihåg Jim Kerr's introducerande ord "modell 1A": "This is our next 45!"

Kåren i Götet - det är långt ifrån de arenor som Simple Minds senare kom spela på. För några veckor sedan skrev The Vinyl Villain ett par läsvärda inlägg om varför det gick som det gjorde - History Should Be Kinder (Part 1) och History Should Be Kinder (Part 2).

Dan Backman skrev i Svenska Dagbladet i februari 2006:

Jag minns fortfarande vilket starkt intryck Simple Minds första stora hit "Promised you a miracle" gjorde när den kom 1982. Simple Minds hade syntar, det var grejen i början av 80-talet, och deras sound var jättestort och lät modernt. I alla fall en liten stund." Det var 1982 det. Sedan blev det sämre och sämre för varje nytt album...

Rätt betecknade...och fullständigt korrekt. Promised You a Miracle var Veckans Smash Hit i Poporama den 3 juni 1982 - fick vara med en vecka till i Heta högen innan radioprogrammet stängde för sommaruppehåll. Som jag ser det är det dött lopp mellan Promised You a Miracle och ABC's The Look Of Love i frågan om 1982-års bästa låt. Och 1982 var ett mycket starkt musikår...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-10-31 17:53:27

Bra! Under de sista självande åren jag fortfarande hängde med bland grupper och låter...

ABC får min röst! En LP jag köpte snabbt då den kom...

Postat av: F

Publicerad 2008-10-31 18:18:34

Samma här, fast på MC (om du kommer ihåg uttrycket?)...såväl New Gold Dream som The Lexicon:



http://lae.blogg.se/2006/november/karlekslexikon.html

Postat av: notbugs

Publicerad 2008-11-01 00:15:31

ABC kommer helt klart först på min lista.



Tjillevippen



notbugs

Postat av: F

Publicerad 2008-11-01 11:44:11

Inte helt klart på min lista, notbugs: ABC är mer "disco", detta är mer "electro"...båda två har sin charm :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela