Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Scan Transportes Aèreos - The Hermansson Airline - 1

Publicerad 2009-01-28 11:55:00 i Allmänt, DC-3, Personligt urval, Propulärkultur,

I ett brev jag fick från en sydafrikansk kontakt i början av 1994 står det bland annat:

A very good Swedish friend of mine, named Oskar Hermansson, was killed in a Dakota crash recently. This was two years after his son was badly injured in a another Dakota crash.

Vem var nu denne Hermansson och var var det för bolag - samt flygplan - han hade längst ner i Afrika? 

Jo, namnet var Oskar Yngve Hermanssson. Ibland har han kallats för Oskar Hermansson, ibland för Yngve, men jag är övertygad om att det är samma person.

Ur hans lilla flygbolag i Swaziland vid namn Scan Air Charter knoppades runt 1990 av ett nytt  som hade hemmabas i Maputo, Mozambique: Scan Transportes Aèreos (ingen tvekan om släktskapet), allt som oftast förkortat till STASA...och man kom nu att inköpa bland annat tre stycken DC-3 från Etiopien. Ethiopian Airlines hade slutat använda typen i april 1991.


Tillsammans med "lätt ökända" Interocean Airways ("lätt ökända" på grund av sina ops i Kongo på 60-talet med mera) hade STASA en intressant marknad i att flyga hjälpsändningar för UNHCR i det av inbördeskrig sargade landet Mozambique. Interocean flög DC-3, DC-4 och DHC-4 Caribouoch bolagets förehavanden belystes i en artikel i FlyPasts februari-nummer 1993. För att få en bild av miljön som STASA och Interocean verkade i citerar jag följande stycke:
 
The pilots are a colourful gang of individuals, who must fight in a peculiar war - the war of famine. And it's a war in the other sense too. From time to time and aircraft is peppered with automatic fire during the approach. It is hard to tell who is doing the shooting. Some say it's Alfonso Dhlakama's Resistência Nacional Moçambicana (RENAMO), the radical revolutionary movement, other simply describe them as bandits.(A peace accord between the state of Mozambique and RENAMO was signed in August 1992, but incidents continue. Even if the peace is a lasting one, the starvation will continue for a long while.)

Ten days before my visit, a Dak was caught in Chibabava. Five rounds hit the aircraft - one entered the cockpit through the floor, passed between the men and punched a hole through the roof. A second round hit the tank in the centre section and the remaning three rounds perforated the fuselage and the tail. It seems the boys only land in close formation with their guarding angels.



Att under sådana konditioner bedriva flygverksamhet betyder också att tillbud inträffar. Som det i början nämdes så var sonen Hermansson involverad i krasch med en DC-3 den 25 november 1991. Flygplanet i fråga var C9-STD och platsen Sena, nära Beira. Som man uttrycker det på ASN:

The DC-3 approached Sena-Sofala (an area with hostile activities) just above the trees to make it difficult to be shot at. The aircraft overshot the runway and banked steeply to the left and crashed into trees.

Man hade bestämt sig för ett nytt landningsförsök, men var för sent ute...och mycket tungt lastade. 
 

Om jag förstått det rätt omkom O Y Hermansson i havereriet med C9-STE den 22 november 1993. Planet kraschde i bergig terräng vid Chemba nära staden Molima. Omständigheterna runt haveriet verkar lindrigt sagt oklara.


Fleet list - Scan Transportes Aèreos

C9-STA Cessna 402B  c/n 402B-1216

Ex N4170G (levererad 89.08.04 Matsapa, Swaziland, o använd av Scan Air)

1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique


C9-STB Cessna 402B c/n 402B-0613

Ex N3757C, ZS-IWO, 3D-JBM (Scan Air från 1988)

1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Moqambique

1995.05.25 havererad Charles Prince, Zimbabwe, men senare reparerat


C9-STC Cessna 310R c/n 310-0624

Ex N98866, ZS-JOU, 3D-AFF (Scan Air)

1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique
Returnerad Scan Air, Swaziland, i mitten av 90-talet som 3D-AFF

C9-STD Douglas DC-3  c/n 18941

Ex 42-100451 (USAAF C-47A-65-DL), VT-AUC, XY-ACF, ET-AHG

1991 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique (noterad Matsapa, Swaziland 91.10.10)

1991.11.25 haveri Sena, nära Beira

C9-STE Douglas DC-3 c/n 19006

Ex 42-100543 (USAAF C-47A-65-DL), OK-WDO, 100543 F-RAJK/F-RAVG (Armée de l'Air), F-BTDC, F-BRGP, N87604, F-BTDJ, ET-AGI (med vingar komna från ET-AHQ och 4W-ABS)

1991 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique
1993.11.22 haveri nära Molima, Mocambique


C9-STF Douglas DC-3 c/n 12205

Ex 42-92408 (USAAF C-47A-1-DK), FZ647 (RAF Dakota Mk.III), TC-ECE, ET-ABY

1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique

Noterad Rand, Sydafrika 1994-96. Numera uppställd i Kapstaden (Ratanga Junction Theme Park)


C9-STG LET L-410UVP c/n 820829

Ex CCCP-67329, UR-67329

 2000 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique



Som tidigare nämt var Scan Transportes Aèreos sprunget ur Scan Air Charter, en firma som var "...based at Matsapha Airport" och "...offer air charter facilities to all towns and villages throughout Swaziland and neighbouring territories." Hermansson hade flyttat sin verksamhet till Swaziland cirka 1976, då från Lusaka i Zambia (se längst ner). Man opererade främst olika Cessnor, både en- och tvåmotor, och någon enstaka Beech Baron.

Scan Air Charter i Swaziland bytte namn för cirka tio år sedan till Unique Air Charter. Jag antar att man fortfarande är igång? Kontakt kan tas med Felicity V. Hermansson...

Jag skulle självklart gärna vilja veta mer om Oskar Yngve Hermansson och hans verksamhet. Så ni som vet, hör av er! Här är han fångad på bild i en Flyghorisont från 1970.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-01-30 09:25:51

hej.



Jag som växte upp nära skå-edeby (esse),har träffat yngve,så vitt jag vet var han flygmek. på bromma (sas el. lin), jag har en bekant som jag tror vet mera.



Hälsningar janne o tack för all trevlig läsning

Postat av: F

Publicerad 2009-01-30 10:19:14

Tack Jan! Kul, äntligen ett napp! Mekade Hermansson på Svensk Flygtänst på 50/60-talet månne? Eller Skandianvisk Aerotjänst? Stockholms flygskola?



Som sagt, vill gärna veta mer :)

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-01-30 11:15:30

hej igen

Lite osäker på var, min kompis egert "egge" lönn, tidigare vd på bromma air maintenance kände yngve mer, och egges far var verkmästare på sv. flygtjänst, fina dar med firefly osv. Själv skulle jag vilja spåra en dragon rapid se-cda tror jag, "dragon aviation", jag var med och flög rundflyg vid k-grinden på bromma.



janne

Postat av: F

Publicerad 2009-01-30 12:47:12

BAM - de kollar ju bloggen nästan varje morgon...och jag ser anskaffningen av en Beech 200 som gick därnere med reggan C9-SWE i nytt ljus nu ;)

tack för tipset, ska kolla vidare.



Den Rapide du tänker på tror jag är Peter Ahrens SE-CBU. Den blev senare VH-GBU. Hav förtröstan...Jag har faktiskt tänkt att göra ett separat inlägg om just Dragon Aviation utifrån en artikel jag hittade för ett tag sedan.

Postat av: jan häggström

Publicerad 2009-01-30 14:25:52

jag väntar med stort intresse på fragon aviation, jag kommer fortf. ihåg killarna (50 år sen??),

charlie schultz, flygkapten eskil sahlman.

Postat av: Björn Andersson

Publicerad 2009-02-01 17:06:48

Jag flög med denna man från Maputo till Manzini(Swaziland) vintern 1987-88.Då tänkte jag bara att det var märkligt med en svensk, som bodde och drev ett flygbolag i ett lilleputtland.Efter några år så blev åter nyfiken på denne man och hans kompanjon en Engelsman med förflutet i RAF. Jag visste bara att de hade köpt en DC-3 som sedan störtade.Jag kom inte ihåg hans namn eller bolagets namn, bara att det hade ett Svensktklingande namn som jag påtalade.Så efter mycket forskning,så föll alla bitar på plats idag Söndag 2009-02-01 Kl16.30 Tack för all hjälp!!!

Postat av: F

Publicerad 2009-02-01 20:41:19

Kul med din kommentar Björn! Det fanns ett Scanair...och det fanns ett Scan Air ;) ...det senare i Swaziland. Även jag har i många år varit intresserad av historien runt om detta bolag. Åkte du Cessna den gången, 1987-88?

Postat av: Björn Andersson

Publicerad 2009-02-07 14:34:48

Jajamän vi flög från Maputo till Manzini med Oscar i en Cessna, jag har svårt att glömma den turen. När vi närmade oss Swaziland så fick jag en öl av min kompis,men när jag drack så ramlade planet ner i en luftgrop så jag fick hela näsan full med öl. Då skällde jag på Oscar för att han inte hade varnat för termik. Men han bara skrattade och skyllde på att vi just diskuterade Sverige. Hemresan gjorde vi med RAF-piloten i en Beech Baron.

Allt är av intresse så jag vill gärna ha fler upplysningar?

Postat av: F

Publicerad 2009-02-07 16:04:52

För några år sedan hade Scan Air Charter - eller om det var Unique AC? - en enkel presentationssite på webben. Den är borta nu, tyvärr. Eller så kan jag helt enkelt inte hitta den, trots en massa googlande.



Björn, du tog inga bilder?

Postat av: Björn Andersson

Publicerad 2009-02-15 16:59:01

Hej igen, nä det blev inga bilder då det var förbjudet att fota på allmän plats.På den tiden hade jag en systemkamera som var otymplig(om det vore i dag m kamera i mobilen så hade det blivit en hel del) Jag har inte kommit så mycket närmare i mina funderingar om RAF-Piloten eller Änkan i Manzini.Trots att jag ringde en vän som varit Kapten.Plötsligt så snubblade jag på hans namn som är Kurt Hansson född 1933-01-10.Vet någon därute något om hans karriär, så skulle jag bli lycklig att presentera det för honom nästa gång vi ses.

Postat av: F

Publicerad 2009-02-15 20:08:59

Kurre Hansson har figurerat här o var i olika bolag genom åren. T ex Air Trader Sweden, ARCO (Bermuda) mm...

Postat av: Björn Andersson

Publicerad 2009-02-22 15:20:07

Är det samma Curt Hanson vi tänker på, min Curt är född 10 Januari 1933 och bor numera i Vällingby.Om det är han så vore det önskvärt med mera info,om denna man ock hans karriär!

Postat av: F

Publicerad 2009-02-22 15:45:09

Den Curt/Kurt jag tänker på är t ex omnämnd här:



gamla&id=3" rel="nofollow">http://www.g-kraft.com/fakta.php?cmd=flygbolaggamla&id=3



...och här:



http://lae.blogg.se/2008/february/avart-swedecross-dc-7bf.html

Postat av: Bengt Therner

Publicerad 2009-05-13 11:41:12

Hej,



jag jobbade i Zimbabwe på 1980-talet och flög några gånger med Oskar. Bland annat en gång när jag och ett par kollegor skulle in till Maputo för Samora Machels begravning. Då flög Oskar upp från Swaziland och hämtade oss i Harare, men vi måste byta pilot i Mbabane för att Oskar själv hade flygförbud in i Mocambique därför att han - så gick snacket i varje fall - hade trotsat ett startförbud en gång då det var ett stort ammunitionslager som sprang i luften i Maputo och sabotage mistänktes. Jag minns inte om han bekräftade det, men det sas att han innan flytten till Swaziland hade flugit för det rhodesiska flygvapnet.



Bengt Therner

Postat av: thor hafstad

Publicerad 2009-08-31 09:01:44

Jovisst ! Fotot ger svaret . Detta är våran Yngve !!

Jag har ju inte träffat honom på över 40 år !

Jag hade ingen aning om vad han hade för sig efter att jag lämnade Stockholm i 1961 .

Detta var verkligen glädjande !

Thor

Postat av: HP

Publicerad 2009-10-24 14:42:35

Hej!



Unique Air bör vara den som finns på webbadressen här; http://www.uniqueair.co.za/

Postat av: F

Publicerad 2010-01-10 11:11:40

Även intressant i sammanhanget är uppföljaren till denna text - finns här: http://lae.blogg.se/2009/october/scan-transportes-aeros-the-hermansson-airli.html

Postat av: thor hafstad

Publicerad 2010-01-11 22:05:01

För dom som inte tidligare har läst mina inlägg i SFF's Forum kan nämnas att från 1955 tills 1958-59

så jobbade Yngve vid SAS's tillsynsverstad i hangar ett på Bromma .Senare ,i 1961 , jobbade han på Skå hos Jesper Hydén.

Mer om honom finnes på SFF's Forum .

Thor



Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-12 17:18:59

Du frågar om Oskar Yngve Hermanssons vidare öde i tråden på SFF forum, Thor - om du läser texten ovan så framgår det (tyvärr). Dessutom finns mer i länken omedelbart ovanför din sista kommentar

Postat av: thor hafstad

Publicerad 2010-01-12 21:11:20

Jo tack , jag läste det efter jag sändt inlägget .

Thor

Postat av: Ernst Schade

Publicerad 2012-08-20 14:35:30

Hi! We share the late Oscar as a friend. See also my blog on www.ernstschade.com > blog > Oscar & Felicity. Could you please tell me the date of Oscar's crash? Best regards, Ernst Schade, Lisbon.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela