Scan Transportes Aèreos - The Hermansson Airline - 1
![](https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/12205_c9-stf_phillip_evans_63d515bf2a6b2229d2c1abc3.jpg)
Jo, namnet var Oskar Yngve Hermanssson. Ibland har han kallats för Oskar Hermansson, ibland för Yngve, men jag är övertygad om att det är samma person.
Ur hans lilla flygbolag i Swaziland vid namn Scan Air Charter knoppades runt 1990 av ett nytt som hade hemmabas i Maputo, Mozambique: Scan Transportes Aèreos (ingen tvekan om släktskapet), allt som oftast förkortat till STASA...och man kom nu att inköpa bland annat tre stycken DC-3 från Etiopien. Ethiopian Airlines hade slutat använda typen i april 1991.
Tillsammans med "lätt ökända" Interocean Airways ("lätt ökända" på grund av sina ops i Kongo på 60-talet med mera) hade STASA en intressant marknad i att flyga hjälpsändningar för UNHCR i det av inbördeskrig sargade landet Mozambique. Interocean flög DC-3, DC-4 och DHC-4 Caribouoch bolagets förehavanden belystes i en artikel i FlyPasts februari-nummer 1993. För att få en bild av miljön som STASA och Interocean verkade i citerar jag följande stycke:
The pilots are a colourful gang of individuals, who must fight in a peculiar war - the war of famine. And it's a war in the other sense too. From time to time and aircraft is peppered with automatic fire during the approach. It is hard to tell who is doing the shooting. Some say it's Alfonso Dhlakama's Resistência Nacional Moçambicana (RENAMO), the radical revolutionary movement, other simply describe them as bandits.(A peace accord between the state of Mozambique and RENAMO was signed in August 1992, but incidents continue. Even if the peace is a lasting one, the starvation will continue for a long while.)
Ten days before my visit, a Dak was caught in Chibabava. Five rounds hit the aircraft - one entered the cockpit through the floor, passed between the men and punched a hole through the roof. A second round hit the tank in the centre section and the remaning three rounds perforated the fuselage and the tail. It seems the boys only land in close formation with their guarding angels.
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/002a_27537028.jpg)
Att under sådana konditioner bedriva flygverksamhet betyder också att tillbud inträffar. Som det i början nämdes så var sonen Hermansson involverad i krasch med en DC-3 den 25 november 1991. Flygplanet i fråga var C9-STD och platsen Sena, nära Beira. Som man uttrycker det på ASN:
The DC-3 approached Sena-Sofala (an area with hostile activities) just above the trees to make it difficult to be shot at. The aircraft overshot the runway and banked steeply to the left and crashed into trees.
Man hade bestämt sig för ett nytt landningsförsök, men var för sent ute...och mycket tungt lastade.
Om jag förstått det rätt omkom O Y Hermansson i havereriet med C9-STE den 22 november 1993. Planet kraschde i bergig terräng vid Chemba nära staden Molima. Omständigheterna runt haveriet verkar lindrigt sagt oklara.
Fleet list - Scan Transportes Aèreos
C9-STA Cessna 402B c/n 402B-1216
Ex N4170G (levererad 89.08.04 Matsapa, Swaziland, o använd av Scan Air)
1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique
C9-STB Cessna 402B c/n 402B-0613
Ex N3757C, ZS-IWO, 3D-JBM (Scan Air från 1988)
1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Moqambique
1995.05.25 havererad Charles Prince, Zimbabwe, men senare reparerat
C9-STC Cessna 310R c/n 310-0624
Ex N98866, ZS-JOU, 3D-AFF (Scan Air)
1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique
Returnerad Scan Air, Swaziland, i mitten av 90-talet som 3D-AFF
C9-STD Douglas DC-3 c/n 18941
Ex 42-100451 (USAAF C-47A-65-DL), VT-AUC, XY-ACF, ET-AHG
1991 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique (noterad Matsapa, Swaziland 91.10.10)
1991.11.25 haveri Sena, nära Beira
C9-STE Douglas DC-3 c/n 19006
Ex 42-100543 (USAAF C-47A-65-DL), OK-WDO, 100543 F-RAJK/F-RAVG (Armée de l'Air), F-BTDC, F-BRGP, N87604, F-BTDJ, ET-AGI (med vingar komna från ET-AHQ och 4W-ABS)
1991 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique
1993.11.22 haveri nära Molima, Mocambique
C9-STF Douglas DC-3 c/n 12205
Ex 42-92408 (USAAF C-47A-1-DK), FZ647 (RAF Dakota Mk.III), TC-ECE, ET-ABY
1990 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique
Noterad Rand, Sydafrika 1994-96. Numera uppställd i Kapstaden (Ratanga Junction Theme Park)
C9-STG LET L-410UVP c/n 820829
Ex CCCP-67329, UR-67329
2000 Scan Transportes Aereos, Maputo, Mocambique
Som tidigare nämt var Scan Transportes Aèreos sprunget ur Scan Air Charter, en firma som var "...based at Matsapha Airport" och "...offer air charter facilities to all towns and villages throughout Swaziland and neighbouring territories." Hermansson hade flyttat sin verksamhet till Swaziland cirka 1976, då från Lusaka i Zambia (se längst ner). Man opererade främst olika Cessnor, både en- och tvåmotor, och någon enstaka Beech Baron.
Scan Air Charter i Swaziland bytte namn för cirka tio år sedan till Unique Air Charter. Jag antar att man fortfarande är igång? Kontakt kan tas med Felicity V. Hermansson...
Jag skulle självklart gärna vilja veta mer om Oskar Yngve Hermansson och hans verksamhet. Så ni som vet, hör av er! Här är han fångad på bild i en Flyghorisont från 1970.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/o-y-hermansson_25371065.jpg)