Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Övergivna platser - FFA Stockholm

Publicerad 2007-11-21 20:06:00 i Allmänt, Kalla kriget,

Vindtunnel
Vindtunnel - FFA Stockholm. Bild: Jan Jörnmark

Bytte några mail med Jan Jörnmark förra veckan. Anledningen till detta var från början att jag hade läst senaste numret av det eminenta magasinet Riksettan och främst gillat hans artikel, vilket jag via ett mail hade också sagt.

Vad artikeln handlade om? Jo, två små racerbanor som sedan länge har förvunnit: Racing Ring i Älmhult och Dalslands Ring. Jörnmark hade besökt platserna för att se hur det såg ut där nu. Det mesta av asfalten hade rivits upp redan på 70-talet, i någon enstaka kurva fanns beläggningen kvar och minde om tider då Ronnie Peterson och Reine Wisell fajtades med varandra i varsin gokart. Det fanns rester av baracker, biljettkurer...en trollsk och suggestiv känsla förmedlades. 


Jörnmark är fascinerad av övergivna platser: Fenomen som innovationer och strukturell förändring har fascinerat mig så länge jag kan minnas. Här skapas också ett gränsland där ämnena ekonomi och historia korsas.

Jo, det är lätt att känna samma sak när man träffar på en plats - en byggnad eller anläggning - som var viktig förr, men av olika anledningar blivit överflödig. Nu minner den om tider - kanske inte alls speciellt länge sedan egentligen - med andra behov och andra prioriteringar. Förfallet brukar sätta in snabbt och det kan kännas vemodigt och ibland lite sorgligt att se nedbrytningen. Samtidigt sätter den också fantasin i rörelse, man blir nyfiken - vad var det som egentligen hände här...och varför? Jan Jörnmark samlar på sådana platser och har presenterat dem på olika sätt. I en serie TV-programi bokform, Övergivna platser - som kom ut i början av året - och på sin site http://www.jornmark.se/places.aspx

Flygnörd som man är så fastnade man för bilderna från Flygtekniska Försöksanstalten (FFA  - i Ulvsunda, inte långt från Bromma flygplats) när man surfade in på site'n - klicka här för en direktlänk. Jörnmark skriver:

Året var 1938, och andra världskriget stod för dörren. I Sverige hade utvecklingen av flygplan länge släpat efter, eftersom vi trodde på pacifistiska principer.

Men när man väl satsade, då satsade man rejält. Med start i slutet av 30-talet byggdes en enorm provanläggning upp ute i Bromma. På 1940- och 50-talen blev vindtunnlarna allt fler och större, och bergrum som får en att tänka på det inre av Titanic sprängdes upp därute i Ulvsunda. Ingen människa som passerar grindarna på Ranhammarsgatan kan ana sig till vad som döljs därinnanför.

FFA
Slutringt. Bild: Jan Jörnmark

Det var när FFA var precis nytt våren 1941 som man på allvar satte igång med jobbet att konstruera jaktplanet FFVS J 22. Större delen av de 200 flygplanen som senare kom att tillverkas monterades ihop i ABA:s hangar på Bromma.

Wikipedia om FFA:

Flygtekniska försöksanstalten, FFA, statlig uppdragsfinansierad myndighet under Försvarsdepartementet med målet att bedriva forsknings-, utvecklings- och försöksverksamhet inom det flygtekniska området. Myndigheten bildades 1940.

FFA
upphörde 2000-12-31, tillsammans med FOA bildade man 2001-01-01 Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela