Planet Pettson
"Planet Pettson" - så här skriver Erik Bratt i sin bok Människor och Flygande Maskiner:
"...en av de första i vårt land som byggde ett flygplan var ingenjören Hugo Pettersson. Sedermera Bertler. Ett eget flygplan. Han hade t o m konstruerat det. Ett högvingar monoplan som blev färdigt 1924. Han hade en dålig motor typ Hacke på 30 hkr. Kvaddades. Köptes av Gösta Gustafsson i Uppsala för 400 kr. Renoverades. Fick en ny femcylindrig Simens-Halske motor med 55 hkr. En bättre motor och ett bättre flygplan. Bättre men inte bra. Inregistrerad som SE-ADD den 31 maj 1932. Kvaddades en gång om året under fyra-fem år. Med detta flygplan och Gösta Gustafsson gjorde jag mina första erfarenheter av flyg...Maskinen såldes till Karl-Herik Henriksson, sedermera Drotte. Han hade den en kort tid på det helt nyinvigda Bromma-fältet. Sålde planet för 1000 kr till sin kompis Erik Israelsson, sedermera Ihrestedt, som snart la kärran på rygg. Någon övertog skrotet och det lär ha hamnat i Dalarna. Finns kanske i någon lada någonstans."
Tack vare "Buffalo-Håkan" har jag fått några skanningar på tidningsartiklar etc från tiden när det begav sig, alltså mitten av 20-talet. De har kommit honom till handa via släkten Bertler. Först fyra stycken bilder som visar flygplanet under byggnad.
Notera bilden nedan till höger och jämför den med slutbilden i inlägget Hey, Sparmann AEY . Visst är dessa foton tagna nästan på exakt samma plats, fast det skiljer väl i runda slängar 13 år emellan...
Några tidningsklipp:
I dåtida svensk press kallades konstruktionen rätt ofta för "Planet Pettson". I en källa (Günther Sollingers Svensk civil luftfart 1923-45) anges typen som - kort och gott - "försökstyp". Uppgiften därom är tagen direkt från de gamla luftfartsarkiven. Annars verkar "Planet Pettson" halvofficellt blivit typad" som Pettersson S-81. Första flygningen skedde på Malmen den 12 maj 1925.
S-81 var också flygplanets första (temporära och även påmålade) registrering som utfärdades första gången 25-05-28 och gällde då till 28-06-11. Det förnyades 32-04-28 i samband med att Gösta Gustafsson hade reperarat flygplanet. 32-05-31 omregistrerades S-81 till SE-ADD på just denne Gustafsson i Uppsala. Det hade dock redan provflugits på Ärna den 3 april.
Sedan är Planet Pettson med om ett antal missöden. Redan 32-07-06 brann vingarna upp vid en hangarbrand, men nya tillverkas. 33-03-25 har man lite för hård markkontakt i samband med ett startförsök - orsaken visar sig vara felkopplade skevroder. I september 1934 slår flygplanet runt efter landning på hemmafältet Ärna men reperaras och sommaren 1935 skadas SE-ADD när en stormby drabbar Barkarby. Det verkar har reperarerats igen, ny ägare registreras i november 1936; E J Israelssson i Mora. Luftvärdighetsbeviset löper ut 37-03-25 utan att förnyas vidare och Bratt nämner ju att flygplanet slagit runt i Israelssons ägo...
Så man undrar ju om det finns något kvar av Planet Pettson. Kanske står det lite fragment i en fäbod någonstans?