Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En annan Sparmann

Publicerad 2009-01-08 14:44:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Sparmann S-1, den snygga lågvingade ensitsaren var ju återigen föremål för ett inlägg för cirka en vecka sedan. Men det fanns även en Sparmann S-2, den inte fullt lika snygga högvingade amfibien. Nåja, så illa utseendemässigt var det kanske inte - döm själva när ni ser Sven Karlssons teckning.


Merparten av konstruktionsarbetet lär ha gjorts av en tysk medarbetare hos Sparmanns verkstäder på Lilla Essingen - hans namn var Walter Stender. Året var 1933 och tillänkt motor var en Köller på 18 hästar.

"Men med en så pass klen motor skulle väl aldrig funka", säger ni. Nej, säkerligen inte. Det var nämligen så att det var egentligen bara en hjälpmotor.

I konceptet var det nämligen så uttänkt att S-2:an skulle starta med hjälp av en vinch på ett fält nära en sjö. Det var alltså frågan om något som kanske närmast skulle kunna liknas vid en en motorseglaramfibie! Planet skulle hållas i luften med hjälp av termik och när det var dags för landning så företogs denna med fördel på vattnet. Med motorns hjälp kunde man sedan taxa upp på land.

Jag vet inte hur mycket flygplanbyggande man gjorde på S-2:an på Lilla Essingen, i slutet av 30-talet absorberades Sparmanns Flygverkstad in i Saab och S-2-projektet hamnade i Trollhättan. Några gentlemen i Halle-Hunnebergs flygklubb avsåg att färdigställa planet. Problemet var bara motorn - ingen lämplig kunde hittas.

På valborgsmässoafton 1949 fick grabbarna en lysande idé; Nu ska S-2:an i luften, motorlös. Man ställde upp ett bogserekipage, satte en bogservire efter en bil på Malöga-fältet i Trollhättan. Iväg drog bilen och planet lyfte och...pang! Vänstervingen vek ner sig på grund av klena bultar och kraschen - och bilden nedan - var ett faktum. Piloten blev lite mörbultad, men han fortsatte att flyga i många år till. Dessutom att bygga flygplan.

Senare på kvällen blev S-2:an "brandövningsobjekt", det var ändå Valborg. Läs vidare i En annan Sparmann - 2.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-01-08 18:44:55

Ett sådant projekt !

Det får nästan kategoriseras som "stolleprov".

En motorseglaramfibie hade kanske fungerat på Getterön å andra sidan :-)

Postat av: F

Publicerad 2009-01-08 19:24:34

Det blev liksom varken hackat eller malet på Malöga ;)



Frågan är om inte brasan var målet för provflygningen? Man kunde ju valt en "annan" dag om man var a) nykter, b) seriös, eller c) nykter och seriös ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-01-08 20:19:28

Ah, ständigt denne Björn Andreasson dyker upp (eller ned...) överallt :)

Postat av: F

Publicerad 2009-01-08 20:46:41

BA konstruerade visserligen BA-6, men av de tre byggda till dags dato så var ingen ihopsatt av honom ;)



(Man undrar förresten hur mycket BA-5 och BA-6 har gemensamt?)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela