Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Västanvind

Publicerad 2008-09-29 11:02:00 i Personligt urval, Propulärkultur,



...var namnet som stod längst ut på nosen på denna DeHavilland D.H.89A Dragon Rapide, på den tiden (1950-53) då flygplanet ägdes av Duells Aero AB på Göteborg/Torslanda. Redan innan man sålde SE-BTA - som var Rapidens registreringsbeteckning - hade man använt flygplanet för malmletning. För det var i egenskap som "gruvfyndingshetsflygplan" som sedan Boliden Gruv AB kom att använda SE-BTA resten av 50-talet.

Dragon Rapide på flottörer har förekommit en del i Kanada, men knappast i någon större utsträckning i Europa. Det är därför denna bild är lite extra uppseendeväckande. Den är tagen i Halli i Finland någon gång i början av 50-talet  i samband med översyn hos Veljekset Karhumäki Oy, det är också där som SE-BTA antagligen fått tofflorna påskruvande,  åtminstone är det min gissning...

Dragon Rapide? Egentligen ska man kanske säga Domine? Alltså den militära versionen av D.H.89, för det var som en sådan SE-BTA tillverkades 1941 med c/n 6519 och levererades till Royal Air Force med serial X7346. Efter kriget köptes det av Luton Flying Club (se nedan bild) och registrerades G-AIUM. Planets förehavanden under 50-talet har redan berörts. 1960 såldes det tillbaka till Holger Duell som i sin tur exporterade kärran i retur till England. SE-BTA avregistrerades 1963 men kom aldrig att återinföras på det engelska registret. Med andra ord; antagligen skrotades gamla Västanvind.

I inlägget Junex - flög för allt vad tyget höll... berörs en annan svensk Dragon Rapide från 50-talet, SE-BTT.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-09-29 12:50:05

Har aldrig förr sett en bild på en Rapide med tofflor, har nog inte ens tänkt tanken att det skulle vara möjligt...

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-09-29 15:05:12

Får man tycka att den är gräsligt ful?

Postat av: Alina

Publicerad 2008-09-29 15:10:14

Godagens! Kikar in* :)

Postat av: Trygve

Publicerad 2008-09-29 15:34:28

Postat av: Trygve

Publicerad 2008-09-29 15:36:18

Duells Aero AB. Noe i forbindelse med Ralph Duell...?

Postat av: F

Publicerad 2008-09-29 17:52:27

Jodå, Trygve, helt rätt gissat: Ralph är av "familjen Duells Aero" :)

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-09-30 04:11:38



Ej omställbara propellrar OCH tofflor! Jag kan tänka mig att den vid ett motorbortfall måste ha sämre flygegenskaper än en cementblandare !

Postat av: Stefan

Publicerad 2008-09-30 11:02:40

Så otroligt vacker. Nyrenoverad till salu i NZ för 700.000 NZDollar utan tofflor. Någon sugen. Ägs av fd Swiss kaptener.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-30 14:37:45

Jo, Rapiden är en klassisk engelsk ("dragig") skönhet ;)



I slutet av 80-talet gick det ett rykte att någon/några i Sthlm-omr var på g att köpa en från England. Vem? och vad stöp det på?

Postat av: stefan

Publicerad 2008-09-30 21:34:44

Pej Kristofferson. I luften redaktören. Gissa var han bodde då?

Postat av: F

Publicerad 2008-09-30 21:44:15

He he ... var inte det "i dina faggor" s a s ;)



Hörde att NäxtGet har bytt en Saab mot denna ;) http://www.southernaircraft.co.nz/AircraftForSaleDetails.cfm?recordID=119



Postat av: stefan

Publicerad 2008-09-30 21:59:45

Jepp, rätt individ. Linje mellan Skå och Bromma. Maintenace base Håtuna med korsbana längs ån.

Postat av: F

Publicerad 2008-09-30 22:32:47

Hangarerna där maintenace skulle ske vet vi ju hur de hade kunnat se ut ;D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela