Västanvind
...var namnet som stod längst ut på nosen på denna DeHavilland D.H.89A Dragon Rapide, på den tiden (1950-53) då flygplanet ägdes av Duells Aero AB på Göteborg/Torslanda. Redan innan man sålde SE-BTA - som var Rapidens registreringsbeteckning - hade man använt flygplanet för malmletning. För det var i egenskap som "gruvfyndingshetsflygplan" som sedan Boliden Gruv AB kom att använda SE-BTA resten av 50-talet.
Dragon Rapide på flottörer har förekommit en del i Kanada, men knappast i någon större utsträckning i Europa. Det är därför denna bild är lite extra uppseendeväckande. Den är tagen i Halli i Finland någon gång i början av 50-talet i samband med översyn hos Veljekset Karhumäki Oy, det är också där som SE-BTA antagligen fått tofflorna påskruvande, åtminstone är det min gissning...
Dragon Rapide? Egentligen ska man kanske säga Domine? Alltså den militära versionen av D.H.89, för det var som en sådan SE-BTA tillverkades 1941 med c/n 6519 och levererades till Royal Air Force med serial X7346. Efter kriget köptes det av Luton Flying Club (se nedan bild) och registrerades G-AIUM. Planets förehavanden under 50-talet har redan berörts. 1960 såldes det tillbaka till Holger Duell som i sin tur exporterade kärran i retur till England. SE-BTA avregistrerades 1963 men kom aldrig att återinföras på det engelska registret. Med andra ord; antagligen skrotades gamla Västanvind.
I inlägget Junex - flög för allt vad tyget höll... berörs en annan svensk Dragon Rapide från 50-talet, SE-BTT.