Ostermans Mark 21

I inlägget Oves bågar - 1 lovade jag återkomma till Mooney M20C Mark 21 OY-DDL, som hade en förhistoria i Sverige som N79805 i mitten av 60-talet. Borde vara svårt att missa, i varje fall om man ser omslaget till SPAF Horisont nummer 9/1965, eller hur? (Den 20 juni 1965 hade "Ostermans" inte ännu applicerats under fönstren - se här.)

N79805 (c/n 2920) var dåvarande Mooney-agenten Osterman Aero AB:s demokärra och 1965 skulle man ha 96 000 kronor för en Mooney Mark 21 i standardutförande "fritt Stockholm". Någon svensk kund fick man inte på N79805 utan kärran hamnade påföljande år i Danmark. Vid luciatid 1966 registrerades planet OY-DDL på symaskinstillverkaren A/S Bergmann & Hüttemeier i Köpenhamn.
Ostermans agentur för märket Mooney har väl knappast blivit ihågkommet i historien som en av de mest lyckade. Frågan är om man sålde någon mer Mooney än just detta demoex? Man kanske boomade en del möjliga kunder med att ange den i annonsen nedan stående adressen?
Tidigare hade agenturen funnits hos Otto Ballin AB i Helsingborg.

Att man dessutom i Mooney hade PC i flygplanen redan i mitten av 60-talet måste anses som ett skapligt steg före sin tid. Kanske bäst att då tillägga att PC i detta fallet stod för "Positive Control" - en slags enkel (enaxlad) autopilot kan man säga...

Samma sida av samma Mooney M20C Mark 21 - ovan 1974, nedan 1965.
