Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1958 Bonanza "The Fat One"

Publicerad 2008-10-19 12:28:04 i Beech,


Hannover den 29 april 1962.                           

· March 19, 1962:  On his 50th birthday, former Luftwaffe Ace Adolf Galland buys himself a Beechcraft Bonanza. He name it "The Fat One".

Flygplanet i fråga var en Beechcraft J35 Bonanza, D-EHEX (c/n D- 5580), av årsmodell 1958. Mer precist köpte Adolf Galland Industrieberatung GmbH i Bonn D-EHEX av Keller & Co Diamantenschleiferei und Juwelenfabrik i Frankfurt den 15 mars 1962, detta via Beech-dealern Travelair Bremen.

Galland ägde "sin feta Bonanza" till 1980. I april detta år utannonserades kärran för 50 000 DM och hade då en gångtid på 2320 timmar. Ingen nappade, det var nog i dyraste laget. På hösten annonserades det igen, denna gången (via Egle Air Service GmbH i Baden-Baden) var priset satt till 32 000 DM.

D-EHEX avreggades i april 1981 och blev istället N222VH. Nu ägdes Bonanzan av George D. van Huss vid amerikanska ambasaden i Bonn (med andra ord - flygplanet bytte inte basering).

Vid en misslyckad landning i Siegerland den 12 april 1986 ådrog sig kärran en hel del skador. Vraket såldes sedmera till Schweiz och lär nu ligga i Thun samt vara rensat på det mesta som kan anses användbart. Ett trist öde för "en riktig feting till Bonanza".

Bilder och faktaunderlag: Peter-Michael Gerhardt.


Någon som har en bild på Douglas Bader och hans Beech Travelair, G-ASYJ, i Höganäs i slutet av 60-talet?


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela