Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Utredningar: 1964 och 2008

Publicerad 2008-10-02 20:10:00 i Personligt urval, Propulärkultur,



Så har den kommit! Ännu en utredning...och vad man kan utläsa av den är att det bland annat behövs mer utredande:

Allmänflyget i Sverige - Luftfartsstyrelsen avrapportering av regeringsuppdrag 2008

Läs och begrunda om allmänflyget. Jag tror inte att VLJ kommer bli så stort som förespås i utredningen, i varjefall inte under överskådlig tid...till exempel. Men förekomsten av affärsjet kommer säkerligen att öka ändå. Fast, varför måste det vara jet? Piston duger gott och en välbyggd Bonanza kommer antagligen överleva en Eclipse med åtskilliga år och därmed också ha ett värde/en marknad. Och UL har jag alltid känt mig skeptisk mot...


Nej, tacka vet jag KSAKs utredning rörande svenskt affärsflyg från 1964. Visserligen var SPAF (då ganska nyligen bildat - idag kallat AOPA Sweden) mer tongivande i den sfären, men Svenskt affärsflyg och dess framtida utveckling är ändå på sitt sätt en väldigt signifikativ skrift som bidrog i byggandet av "världens modernaste land". Något som vi tyvärr i mångt och mycket monterar ner, framförallt runt riktets huvudstad.

Här är ett stycke saxat ur 1964 års utredning:



Det där med flygplatser fixade vi under 60- och 70-talet - Sverige är idag nummer fyra i Europa vad det gäller antal flygplatser (och nummer 27 i världen). Det är en landsomfattande infrastruktur som då - många gånger - byggdes upp av kommunerna på de små orterna och som idag - många gånger - den lokala flygklubben förvaltar samt driver (med viss hjälp av kommunen).

Detta är en sak som inte klart framkom i 2008 års utredning: För att hålla dessa flygplatser öppna så är "fritidsflygningen" (som idag ifrågasätts och beskattas bort) viktig ute bland klubbarna i landet. "Stjärtsvängarna" är alltså i det längre perspektivet samhällsnyttiga, håller flygklubben igång och flygplatsen därmed öppen.

Sugen att se diagram 2 som omtalades ovan?  Klicka här i så fall.


Slutligen, Sverige är inte ett runt land med huvudstaden i mitten, det hade nog varit ett nationalekonomiskt och kanske miljömässigt ideal. Nej, det är avlångt med en huvudstad i hörnet...i den mån vi behöver besöka den. "Vi" förresten? Kanske hellre ska säga det "allmänflygande" Europa...och resten av världen med för den delen.

Ty så var det vid denna tid i landet Mellanmjölk...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-10-02 20:52:38

Matematikern i mig skriker när jag ser såna där korrelationer. Däremot så hade man snyggare framsidor på rapporterna på sextiotalet än idag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela