Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tango Fox - 4

Publicerad 2008-05-29 15:48:00 i Saab Safir, Saab Safir Tango Fox,

Om det känts som det varit lite tyst på Tango Fox-fronten så beror det på följande "åkomma"....



Det var en gång ett kullager sittande på en vevaxel. Nu håller det varken det ena eller det andra epitetet; varken "kul" eller "lager"... eller, som synes, håller i överhuvudtaget...

Vid andra flygningen från ESGJ - på onsdagkvällen den 14:e maj, kvällen efter "hemtagningen" - då lämnar det avbildade lagret in. Så här berättar Micke som flög:

19.30 - Startar ESGJ på sydlig kurs, klarering till 3000 ft minus. Stiger mot Taberg till 2000 ft och planar ut. Då får jag en plötslig varvtalsändring men den återställer sig direkt. Kollar propelleromställning som verkar fungera igen... Positionen är nu Taberg och jag väljer att vända tillbaka, ropar till tornet att jag vill återvända och får klart in mot fältet.

Påbörjar en mjuk vänstersväng och tittar ut mot flygfältet, då säger min passagerare att det ryker från motorn. Jag tittar över huven och ser röken vid propellern. Jag ropar tornet och anmäler NÖDLÄGE rök från motorn, hon svarar: "Jag trycker på knappen, du har klart landa 29". Jag kvitterar instruktionen och när jag släpper sändarknappen så börjar det spruta (FLÖDA) olja över motorhuven och rutan. Jag kickar in lite högerroder för att få oljan på höger sida så jag kan se ut, en stund till iallafall. Positionen är nu mellan Norrahammar och Hovslätt. Närmsta bra nödlandningsfält är golfbanan i Kettilstorp...Men även om oljetempen nu börjar stiga så är oljetrycket fortfarande bra och jag väljer att fortsätta mot bana 29.

Jag får veta från tornet att hon inte kan se någon rök, och jag svarar att jag nu har olja över rutan. Jag konstaterar att jag kommer nå fältet och fäller ut stället och gör en mycket kort final. När jag rätar upp "tyskungen" får jag dock olja över HELA min ruta också....så landningen genomförs genom att titta ut på sidan och hålla jämt avstånd till banmarkeringen. Landingen blir normal och jag taxar av och kuperar.

Vid undersökning extrört kan jag konstatera att olja kommit från propellerområdet och att mycket lite olja gått in i motorutrymmet, all olja har hamnat över motorhuv, ruta och längs med höger sida av "tyskungen".



Först trodde man att det var membranet/bälgen till propellern som lämnat in, men när man drog runt den "knastrade" det dessutom oroväckande. När man nu ser bilden ovan så har ju knastret antagligen sin naturliga förklaring...


Fortsättning följer...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2008-05-30 14:12:36

Som komikeren Jeff Dunham's dukke Peanut ville ha sagt det; "sucks like hell..."



Lykke til!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela