Tango Fox - 3
Vi åkte ner med November Kilot (Mooney 252 SE-LNK) och var på Rügen EDCG vid sexsnåret på kvällen. Vid halvåtta kunde Micke starta med D-EREK. Det gick inte att ta miste på att den tyske tandläkaren, som hade sålt planet, strök omkring i faggorna tungt lastad av sentimentalitet - det var rätt tufft för honom att se sin gamla kärra starta. Men han hade bestämt sig att sluta flyga och är kanske ingen "flygklubbsmänniska".
Nils och jag startade i SE-LNK cirka tio minuter senare - vi var ifatt Micke vid passagen av svenska kusten. Flygledaren undrade varför en tyskreggad Safir snackade svenska med honom; " - Det kan inte finnas många tyska Safirer", sa han på rungande skånska. " - Nej, och nu har de en mindre", kom repliken omgående. Två Safir flyger (flög) i Tyskland - förutom D-EREK är det frågan om Saab 91B D-EBED, alltså Lufthansas.
Sedan gick vi lös rote norrupp förbi Bolmen, där bröt November Kilot ur formationen. SE-LNK var på marken en kvart före D-EREK...men han gjorde ett par tryckare på välbehövliga ställen innan han landade ESGJ halvtio.
Det är tänkt att flyga kärran som D-EREK fram till att den tyska luftvärdigheten går ut i september. Därefter blir hon återinförd som SE-ITF.