Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer om McYves Caudron-racer

Publicerad 2008-05-28 14:57:02 i Propulärkultur,



"Apropå racingkärror...jag menar osannolika sådana...i serietappning"...ja, så började jag ett inlägg i februari i år under rubriken Yves Sainclair a.k.a Dick McYves flyger Caudron-racer. Då menade jag att flygplanet var en Caudron C.714. Ur den konstruktionen kom efterföljaren C.715, men på grund av motorbrist fick man jobba med en annan kraftkälla, en Isotta-Fraschini Delta R.C.40 på 730 hästar och då kom flygplanet få beteckningen CR.760 Cyclone. Endast en prototyp framställdes av CR.760 och den förstördes av fransmännen själva i maj 1940, detta för att den inte skulle hamna de framryckande i tyskarnas händer.

Under 90-talet gjordes det en replika av en CR.760 Cyclone i Frankrike, i den sitter en SNECMA/Renault 12T-motor (som i sin tur är från början en fransktillverkad Argus AS 411-TA och som man i Sverige känner igen från Kartverkets Nord NC.701). Nu såg jag igårkväll att just den kärran precis blivit till salu på planecheck.

Owner wants this airplane sold - call today with your offer!


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela