Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

I Saw You At The Air Race Yesterday

Publicerad 2008-05-01 11:50:00 i Musik - 80-tal,




April showers get out of my way....



Duran Duran  My Own Way

...
gick in i som Veckans Smash Hit i Heta Högen i Kaj Kindvalls Poporama den 11 februari 1982 och fick vara med en vecka till innan den åkte ut. Detta är ( Night Version )

Detta var Duran Durans fjärde singel och hade spelats in under oktober året innan. My Own Way hade släppts i UK redan i mitten av november och låg som bäst i hemlandet på plats nummer 14. Den var uppföljare till  genombrottssingeln Girls On Film, låten som man idag antagligen mest förknippar med Duran Duran.

 
April showers
var det kanske lite av igår - idag är det ny månad och "solen skiner" (...inte, men det regnar i varje fall inte just nu). Det är lite kul med "Durand Durand" - jag kan erkänna att jag "smyggillade" bandet från första början...fast då var lite för mycket tjejer som också gjorde det för att det skulle vara okej. Sedan var de väl inte heller direkt några kritikerfavoriter...om det nu skulle gjort någon större skillnad.

Det var väl egentligen inte förrän 1986 som jag vågade säga att jag tyckte Duran Duran gjorde bra musik. Då var deras storhetstid definitivt över och man hade antagligen "boostat" upp sitt egna självförtroende. Någonstans där möttes dessa kurvor; tiden, "lagom" popularitet/"ute" och egen smakutveckling/självförtroende/ålder.

När man tänker på det så har Duran Durans produktion 1980-86 tre ingredienser som faller mig på läppen direkt: T-Rex, Chic och New Wave/New Romantic. Det sista fattade man egentligen inte utan kallade det då kort och gott för "synth".


Mer Duran Duran väntar runt hörnet....

My Own Way

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Petra

Publicerad 2008-05-01 19:51:33

Hej! Jag var bara inne och kikade lite på din sida. Tänkte bara lämna ett litet avtryck. Spana gärna in en schysst "musikvideo" om 80-talet på min blogg. :)
//Petra

Postat av: F

Publicerad 2008-05-01 20:07:04

Han, denne hjälte, minns sitt åttital i lyan på Skäggetorp...av dialekten av döma iaf ;)

80-talet hade väl knappt gått i graven när denna gjordes: www.youtube.com/watch?v=nHO4wGZsVI8

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela