Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

AvArt: Kan Berra vässa blyertspennan?

Publicerad 2008-03-21 11:41:00 i AvArt - Avation art...med mera, Kalla kriget,

Ne', det vart visst en annan "tecknik"...

52001

English Electric Canberra B Mk. II med svensk beteckning Tp 52, flygvapennummer 52001. Ofta kallades 52001 för "blyertspennan" på grund av ELINT-nosens utseende.


Från 1960 och till 1974 fanns två stycken Canberra i flygvapnet. På sätt och vis var typen en rätt udda fågel i det sammanhanget, men man hade i slutet av 50-talet sett ett behov av ett flygplan som kunde signalspana och vara testbed åt FOA. Så fick det bli - en Canberra för vardera ändamålet köptes begagnad från engelska Royal Air Force (RAF).

De två Canberra Mk.8 som man från början hade valt ut från stod i Australien där de använts i samband med kärnvapenprov. När man hade sanerat dem hade man råkat tvättat dem i havsvatten och sedan ställt dem i solen för att hämtas senare. Gissa vad som hände? Att de dömdes ut som alltför korrosionsskadade kanske inte var en direkt överraskning.

Det blev en ändring av kontraktet och engelsmännen plockade fram två betydligt äldre Canberra B Mk. II ur långtidsmalpåse. Dessa iordningsställdes och kom att levereras under 1960 - flygplanen med RAF serial nos. WH711 (levererad i april 1953) och WH905 (levererad i februari 1954) blev FV-nummer 52001 respektive 52002.


De båda Tp 52 kom att baseras hos F 8 på Barkarby och där tillhöra transportdivisionen: 52001 användes för signalspaning och 52002 som forskningsplattform, detta i olika försvarsprojekt tillsammans med företag som till exempel LM Ericson och Philips.

När de inte var tingade till annat, kunde man emellanåt få loss en Canberra för att gå mål i diverse flygvapenövningar. Snacka om perfekt kärra att spela rollen som fientlig bombare... 

I slutet av 1973, i samband med att man la ner F 8, överfördes de bägge planen tillsammans med övrigt på Barkarby baserat transportflyg till F 3 på Malmen. 52002 kom i samma veva att tas ur bruk och finns nu på Flygvapenmuseum.

52001 användes en bit in på nästkommande år innan den flögs ner till Halmstad för vidare befodran Svedinos Bil- och flygmuseum i Ugglarp - där hittar vi "blyertspennan" än idag. Nedanstående bild på 52001 togs av SuperEchoChris när flygplanet stod avställlt på Malmen i väntan på sin sista flygning.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-03-21 23:19:59

Står 52001 kvar i trägården än?

Postat av: F

Publicerad 2008-03-22 11:37:36

Canberran är en av de kärror som fått komma in "från kylan":

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=762&a=220979

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela