Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ytterligare kulturfunk från de befriade områdena

Publicerad 2008-01-01 14:49:06 i Allmänt,

...fast nu lite mer "på riktigt".

Hemma hos 1

Missade ni som jag årets viktigaste "gomidda gomidda" - Sven Plex ständiga öppningsfras från Garmisch på nyårsdagen. Jag känner mig därför som en dålig människa, än sämre än jag egentligen behöver idag. Bilden ovanför är från igår...och det som visas upp är allt annat än dåligt. Snarare rent genialt bra: Hemma hos Janne & Kjell.

Det finns en underliner till/på skivans titel: Kulturfunk från de befriade områdena. Kanske känns igen? Har ju medvetet snott/håsat den de senaste dagarna för att nu kunna lägga ut denna länken: http://hypo.se/hemmahos.htm

Här hittas en hel del godsaker från radioprogrammen i Hemma hos-serien gjorda av Kjell Alinge och Janne Forsell på 70-talet.

Hemma hos 2

Epitet DDR-Sverige gällde i högsta grad främst media under de år som Janne och Kjell gjorde dessa radioprogram, de var en frisk fläkt och stack ut i den annars tämligen trista "etergäggan". Ett annat uttryck; "politisk korrekt", tänker man gärna på - det var nämligen något man verkligen inte var - man utmande mer än gärna. Denna sketch är ett klockrent och tidstypiskt exempel - Röd Knogkultur

Uttrycket bourgeoisiens fascistoida tentakelapparat är fullkommligt lysande, slår nog till och med det av Sillstryparn en gång uthasplade fascistkärringkjolar...


Janne Forsells insatser i de samtida Hallström-rullarna Ska vi gå hem till dej eller till mej eller var och en till sitt? och En kille och en tjej är också smått legendariska. Heter han Bengt i båda filmerna?


Currently Spinning:

Dee C Lee See the day

The Regents 17

Kid Creole & The Coconuts I'm a wonderful thing, baby

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gurra

Publicerad 2008-01-01 17:43:54

Äntligen någon mer i detta land som uppskattar riktig kultur!! "Punkiga Benke" och "Clabbe" är två av mina personliga favoriter ;-) Nu måste jag laga mitt kassetdäck snarast, för någonstans i gömmorna finns timtals med Hemma hos bevarat på tape...Hittade även LP-vaxen "Hemma hos Janne & Kjell" samt "Hemma hos 2" vid en snabbtitt i skivsamlingen - det nya året har startat riktigt bra!!

Postat av: F

Publicerad 2008-01-01 18:08:32

Tror jag det - nyårsskivan igår övergår i en total skrattfest idag, åtminstone föreställer jag mig detta med det goa matrial du verkar besitta :P

Postat av: Robert

Publicerad 2008-01-08 20:03:00

Jag hittade hypos sida på annat sätt idag, och hamnade vidare hit. Kan kanske i detta sammanhang tipsa om min gamla, sedan 10 år likstela men ändå levande, hemsida med texterna till ett antal Hemma Hos sketcher.

Postat av: F

Publicerad 2008-01-08 20:14:35

Underbart, Robert! Heder åt dig för insamlandet och presentationen av denna kulturskratt-skatt ;)

Postat av: Anders

Publicerad 2008-05-13 12:06:43

Om man googlar på 'Röd knogkultur' så undrar Google om man menar 'Röd drogkultur' :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela