Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister - 3
Här står ingen mindre än Gerd Achgelis (1908-91) framför Bücker Bü 133C Jungmeister OH-SEA (c/n 1050) - han ser rätt så sammanbiten ut. Platsen är Bromma och tidpunkten är på förhösten 1938, närmare bestämt helgen den 10 och 11 september. Det var flygdagar på Bromma flygplats och Achgelis, världmästare i konstflygning, visade upp Jungmeister och AGO Ao 192 Kurier för cirka 40 000 betalande. Vädret var inte det bästa, arrangörerna hade hoppats på närmare 100 000 besökare.
Efter flygdagarna på Bromma levererades OH-SEA till den finske beställaren, Suomen Ilmailuklubi (SIK), och registrerades officiellt den 23 september.
Om jag förstått det rätt var köpet av OH-SEA ett led i förberedelserna inför de olympiska spelen som skulle gå i Helsingfors 1940. Det fanns flera nya grenar på programet, bland annat konst- och segelflyg. Men OS 1940 blev som kanske bekant inställt på grund av kriget.
Tolv år senare kunde sommar-OS hållas i Helsinki. Man tänker på Emil Zátopek och som svensk på Gert Fredriksson samt Ingos bortdömda medalj (som han sedemera återfick långt i efterskott). 1952 var det dock dåligt med flyg på programmet, eller rättare sagt "inget". Fast "utanför programmet" såg man dock till att inför spelen inviga Sjöskog flygfält, idag bättre känt som Helsingfors/Vanda (HEL/EFHK).
Jungmeister OH-SEA havererade 1948 men byggdes upp på nytt...bara för att haverera igen 1953. Hur många andra Jungmeister har funnits i de nordiska länderna? Jag tror att OH-SEA är den den enda...så här långt i alla fall.
Nedan: En annan Jungmeister på Anderstorp cirka 1973, bilden är taget av LEL. Det ser inte ut som det är någon sol vid fototillfället, kan ha att göra att denne engelsmann glömde just "det korset" hemma..?