Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister

Publicerad 2006-11-30 11:08:00 i Bücker,

Konstflygplanens stradivarius: Jungmeister

Jag har tidigare skrivit om Pitts. En viktig inspirationskälla för Curtis Pitts när ritade sin Pitts S-1 var den tyska Bücker Bü 133 Jungmeister.

Jag har tidigare skrivit om Saab Safir, om Bücker Bestmann, som Safir var nära släkt med. Hur då kanske ni undrar? Jo, det är samme man som hållit i ritstiftet: Anders Johan Andersson, en bondson från Vellinge.

Nu tar jag tillfället i akt och säger några ord om hans Jungmeister.

A J Andersson hängde med Carl Clemens Bücker när han återvände till Tyskland 1932 för att starta Bücker Flugzeugbau. Båda hade tidigare jobbat hos Svenska Aero på Lidingö som nu hade sålts till ASJA, och som sedermera blev Saab. Tillsammans skulle dessa herrar under de närmaste kommande åren ta fram några klassiska konstruktioner, Bü 131 Jungmann, Bü 133 Jungmeister och Bü 181 Bestmann.

Något förenklat är Jungmeister en förminskad ensitsig upplaga av Jungmann, vilken har två sittbrunnar. Motorn är bytt mot en Simens Halske Sh-14A Bramo på 160 hästar. 

The Jungmeister did what the pilot asked of it exactly when the pilot asked. A lithe 925-pound ballerina, the Jungmeister was then and is now the standard by which snap rolls, for instance, are measured. In that maneuver, it was totally predictable and wonderfully controllable. And that was just one of a long list of stylistic moves the Jungmeister had up its wire-braced sleeves. Names like Alex Papana and Count von Hagenberg made the airplane popular on this side of the Atlantic in the late 1930s just before everything German became decidedly unpopular. 

...från en amerikansk site.

Just den rumänske piloten Alex Papanas uppvisning med sin Jungmeister, passande registrerad YR-PAX, vid invigningen av OS i Berlin 1936 lär ha varit något i "hästväg". Han höll sig hela tiden innanför löparbanorna...
 

Förutom Luftwaffe kom även andra länders flygvapen och mer avancerade flygklubbar att bruka Jungmeister. Längst kom Spanien och Schweiz flyga Jungmeister i "offentlig" regi, vi snackar om - håll i hatten nu - fram till 80-talet. Sedan kom de auktioneras ut. I Spanien tillverkade man även ett antal Jungmann och Jungmeister.

När intresset för konstflyg på allvar började komma igång igen på 60-talet fanns det till en början inga lämpliga flygplan att tillgå. Att börja tillverka Jungmeister på nytt sågs som ett bra alternativ. I Sverige köptes ett större antal Sh-14 Bramo-motor upp för detta ändamål. Motorerna kom kom ifrån ett lager i Falköping. Här fanns reservdelar från flygvapnet till främst Klemm Kl 35 (Sk 15) och Focke Wulf Fw 44J (Sk 12), i den senare satt just Bramo-motorn.

Inte så värst många kom att nytillverkas på 60-talet, kanske ett tiotal? Dels försvårade löneutvecklingen i Tysklandoch Österrike det hela, men framförallt så kom Pitts ut med sin Pitts Special och tog över marknaden. Men det är inte försent än. I Spanien har det hänt att man på senare år tillverkat enstaka nya Jungmeister. Så även i Polen, i Bielsko närmare bestämt.

Trots sitt skånska påbrå har ingen Jungmeister funnit vägen till Svedala. Den närmaste som jag på rak arm känner till är ett exemplar som kom till Finland före kriget, OH-SEA. Så, om någon som har  några spänn över..?

Här är ett projekt i USA till salu. På närmare håll finns denna i Belgien, orginaltillverkad av Bücker i Rangsdorf utanför Berlin 1937.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela