Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Moss-Carlsson åker svenskt

Publicerad 2008-08-21 21:57:00 i MFI, Propulärkultur,

"Gruppkorsbandet" Saab är bilen (från AB Nyköpings Automobilfabrik) gjorde hembesök 1964 hos makarna Erik Carlsson "På taket" och Pat Moss, för övrigt syster till Stirling.



Deras framfart på rallyvägarna är väl rätt välkända. Men kanske inte lika känt är att "På taket" 1966/67 fick för sig att börja flyga...och att Pat naturligtvis inte skulle vara sämre. Nedanstående klipp är saxat ifrån Teknikens Värld 1968, bara för att Farbror Sid nyligen gjorde en kul bloggning om den-evigt-unge-nyligen-fyllda-80 får killen till vänster hänga med.



En Safir för Carlsson alltså. Det var inget mindre än prototypen till D-versionen, SE-CFZ (c/n 91308), som under åren 1967-75 bar den engelska reggan G-AVGS (avgas?!). Sedan 25+ år tillbaka står den, som SE-CFZ igen, avställd i en hangar "i mälardalsområdet".  



...och en MFI-9 Junior till frugan Pat. Det var frågan om SE-EBO (c/n 04) som i samma veva blev uppgraderad till en MFI-9B och fick engelsk registrering G-AVEA.

 

 

1969/70 sålde hon planet til Danmark där det blev OY-DZL. Efter ett par år såldes MFI:n till Sverige igen och hamnade på Eksjö/Ränneslätt. Efter något år eller två fick den ny regga; SE-FUN. Dock gick det inte inte länge innan något som inte var så "fun" hände: Flög in i en kraftledning i Danmark i decembermörkret och totalkvaddades. Antar att piloten/ägaren fortfarande känner av den händelsen...

Kommentarer

Postat av: SK

Publicerad 2008-08-22 10:20:15

Är bättre på bilar och tävlingar än på flyg...



Pat Moss bror heter Stirling, inte något annat.

"pound sterling" är det officiella namnet på engelska pund.

Postat av: F

Publicerad 2008-08-22 10:31:49

Tack, SK. Ändrat.

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-08-22 17:30:18

Till och med en Saab 2takt kan se läcker ut... ser ju nästan lite modern ut i front och huv om man jämför med hur dagens bilar som börjar dra in lampor och göra huven lite kurvig... och här med sollucka/tak också gör ju inte saken sämre...

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-08-22 21:25:43

Som en brittisk skribent så klockrent formulerade SAAB 92-96 modellhistorik. "from being futuristic to obsolete without passing any stages in between"

Eller lite mindre prosaiskt som en amerikansk vän uttryckte det: "We always wondered how a company could build state of the art jet fighters in one end and such crappy cars in the other..."

Postat av: RonnyBGoode

Publicerad 2008-08-23 00:50:42

Om inte annat så störde dessa "crappy cars" radiomottagningen rätt bra. Nu har vi annat som stör i stället....

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-08-24 12:49:06

tvåtaktare kör ju på magnettändning. Märker även på moderna grejer, min digitalbox får jättespel när grannars ungar kickar igån en Crecent compat 200 meter härifrån!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela