Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Annie I'm Not Your Daddy...sa Ansgar

Publicerad 2008-04-22 11:14:00 i DC-3, Propulärkultur,

SAAF 6875
...apropå en artikel jag precis läste...

Bilden är tagen cirka 1985 i Sydafrika. Av målningen att döma så används denna DC-3 - eller som den kallas in the commonwealth: Dakota - som havsövervakare i South African Air Force (SAAF). Notera att det finns inga synliga nationalitetsmärken, men väl ett nummer; 6875. Detta var den andra DC-3an i SAAF som bar detta id-nummer, den första hade havererat några år tidigare.

Att man kan gissa sig till havsövervakningsrollen beror på den vita målningen på ovansidan av kroppen. Ett antal av SAAFs DC-3 fick denna märkning när de övertog den uppgiften när de sista exemplaren av Avro Shackleton hade pensionerats hösten 1984. Oftast refererade man därför till dessa DC-3 såsom Dakletons...


SAAF 6875 är i grund och botten en USAAF C-53D-DO med c/n 11746, som nytillverkad tilldelades regnummret 42-68819. En lättklädd dam var målad på nosen och även ett namn - Haystack Annie - när just denna DC-3 anlände till Sverige i slutet av 1945. Den var då köpt av Svenska Kyrkans Mission och blev senare SE-APG. Annie lutades av och nytt namn blev Ansgar, efter den munk som ansågs varit Nordens apostel.

Fram till 1949 kom SE-APG ("se apostlagärningarna") att användas av Nordiskt Missionsflyg AB, totalt gjorde man 39 missions...bland annat ända bort till Kina för att hämta/lämna missionärsfamiljer. Därefter blev SE-APG Gran Viking hos SAS, men bara i cirka ett och ett halvt år innan man sålde planet till franska SNCASO - nytt namn Lucille, och ny regga; F-BEIS.

1959 var det dags att dra på sig militärkängorna igen, i franska flygvapnet fick den forna Annie/Ansgar/Lucille id-nummer 68819 och kom att användas i 12 år (bland annat i Algeriet). Men det blev inte muck för det, 1971. Nejdå, nytt nummer blev 71237 och då i jugoslaviska flygvapnet.


I slutet av 70-talet bar trean den jugoslaviska civila registreringen YU-ABW och i november 1979 såldes hon till amerikanska Atlas Aircraft Corp. och blev N8071Z. Under en lång tid kom planet nu att stå uppställt i München.

N8071Z

I mars 1981 fick "gamle Ansgar" ny registrering, nu i Zaire: 9Q-CYI. Hur "allvarligt menat" det nu var kan man ju spekulera i, för några månader senare dyker DC-3:an upp i sydafrikanska flygvapnet. Flygplanet hade till en början fortfarande då sitt gamla jugoslaviska flygvapenkamouflage. När bilden högst upp togs så är det "bara" den vita "toppen" och siffrorna på sidan som makes the diffrence. Ett litet intressant faktum är att "gamleAnsgar" hade sällskap i flytten från Jugoslavien till Sydafrika av ytterligare två DC-3... 


Nummer 6875 är faktiskt än idag använd i sydafrikanska flygvapnet, men hennes radialer har bytts ut mot PT-6: Praktiskt? Ja. Vackert? Nej. Nämnde jag tillverkningsåret? 1942. 


Rubriken? Annie I'm Not Your Daddy är en låt med Kid Creole & The Coconuts från tiden då "gamle Ansgar" blev sydafrikan...

C-47TP #6840

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-04-22 17:34:03

Ja det är fan inte lätt att köra ihjäl en DC-3...

Postat av: F

Publicerad 2008-04-22 18:47:47

Händer väl ... men utskrotningsfrekvensen kanske har haft sin topp? ;)

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-04-22 19:58:40

Efter tredje världskriget så kommer de enda överlevande vara kackerlackor och DC-3:or. Kan man förresten få sin dakota med glasscockpit?

Postat av: F

Publicerad 2008-04-22 20:34:35

glasscockpit!? Anders! häda inte ;P ...men det går säkert :)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-04-23 17:52:29

Efter tredje världskriget så kommer de enda överlevande vara kackerlackor och DC-3:or.

Och antagligen Blondin-bellas jädra blogg...

Postat av: F

Publicerad 2008-04-23 18:09:12

Just det, Mårten. Blondinbellos blogg råkade vara belägen i en DC-3a uppkopplad på en kongolesisk server. Kackerlacksrosa kommer starkt till hösten ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela